Automatik ili manuelac: Koji menjač duže traje i kako da se odlučite koji da izaberete?
Vreme kada proizvođači automobila sve više odustaju od klasičnih manuelnih menjača i prelaze na automatike, čini se kao pravo da se postavi pitanje: Da li manuelni menjači traju duže od automatskih, kao i da li vozila sa "klasičnim" prenosom traju duže od onih sa automatskim?
I već na samom početku priče, odgovor je potvrdan! Vozila sa menuelnom transmisijom imaju tendenciju da traju duže od onih sa automatskom. Manuelna promena stepena prenosa, uslovno rečeno, bolje prilagođava, odnosno bolje usklađuje taj sistem sa radom ostalih sklopova vozila.
To, međutim, ne mora uvek da bude tako. Tako, na primer, kada je vozač previše "grub na kvačilu", ono će se mnogo brže istrošiti i morati da se menja.
Noviji automatici efikasniji od ranijih
Međutim, najnoviji modeli automatskih menjača efikasniji su od prethodnih generacija i sporije se "troše", pa u idealnim uslovima eksploatacije mogu da se porede sa trajnošću manuelaca.
Zbog većeg stepena kontrole koju vozač ima, potrošnja goriva kod vozila sa ručnim menjačima je ekonomičnija nego kod automatika. Potrošnja goriva, međutim, kao i emisije izduvnih gasova, kojima proizvođači automobila daju sve veći prioritet, dosta zavise i od starosti vozila.
Zato je, generalno, potrošnja goriva kod svih novih automobila manja u odnosu na prethodne generacije, i tu gotovo da nema razlike između vozila sa manelnom i automatskom transmisijom.
Jednostavna mehanika manuelnog prenosa, prema tvrdnjama američke analitičke kuće Edmunds, takođe igra značajnu ulogu. Oni navode da su "savremeni automatici dobili dodatne stepene prenosa i manje se oslanjaju na pretvarač obrtnog momenta, pa su pretekli manualne menjače kada je potrošnja goriva u pitanju".
Kvarovi i troškovi održavanja
Ako se u obzir uzmu ukupni troškovi održavanja automobila i sa jednom i sa drugom vrstom prenosa, onda ručni menjač obavezno treba uzeti u obzir. To je, sam po sebi, tehnički dosta jednostavniji sistem, zbog čega su njegovo održavanje i popravke dosta jeftinije.
Nije da troškovi održavanja uopšte ne postoje, ali oni mogu da variraju od slučaja do slučaja, podseća MotorBiscuit. Zamena sajle kvačila, na primer, nije skupa, cele spojnice već jeste, ali će ti troškovi biti značajno niži od troškova većine kvarova automatskih menjača tokom višegodišnje eksploatacije.
U današnje vreme, međutim, sama dostupnost automobila sa manuelnom transmisijom sve je presudniji faktor kod izbora novog automobila, odnosno određenog modela. Sve manje broj proizvođača pravi manuelne menjače, pa nije retkost da iako biste to želeli, u neke modelima ih uopšte ne možete naći u ponudi.
Ipak, ako se automobil koji želite da kupite nudi i sa manuelnim menjačem, a vi smatrate da ste dovoljno dobar i iskusan vozač neće brzo "spaliti" kvačilo, stari dobri ručni menjač bi mogao da bude pravi izbor.
(Telegraf.rs)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sremcica
Uvek Sam vise voleo manuelni menjac pogotovo dok Sam bio madji,ali sada u ovim guzvama I ovom haosu od guzvi gde god da krenes mislim da je automatic majka
Podelite komentar
Manuel
Nema lepše od saltanja brzine...cemu voznja ako automobil sve radi san?Još da ukljucis auto pilota i sta ti ostaje,Automatike su izmislili Ameri za dvoje idiotske gradane kojima je bilo tesko da nauce da menjaju brzine ali npr Mustang se i dalje pravi ssmo s manuelnim menjačem.
Podelite komentar
Taxista
Vozim Toyotu Prius sa automatskim cvt menjačem i sve moje kolege možemo samo da se pohvalimo ovim menjačem jer prelaze po milion km samo sa redovnim menjanjem ulja.
Podelite komentar