Lanac, remen ili kardan: Koje su glavne razlike između tri pogona motocikla?
Motocikli za prenos snage na točak uglavnom koriste tri vrste prenosa - lanac i lančanike, remen ili kardan. Sva tri prenosa koriste se od kada postoje i motocikli. Površno posmatrano, za lanac važi da je prljav i da mu je potrebno redovno čišćenje i podmazivanje.
Sa druge strane, proizvođači motocikala naglašavaju da je prednost kardana u odnosu na lanac to što ne zahteva održavanje. Da li je zaista tako?
Sva tri sistema imaju prednosti i mane, čijom analizom su se pozabavili Polovni automobili.
Lanac i lančanici
Ovaj tip prenosa je najčešći kod motocikala. Veoma je jednostavan, sastoji se od lanca i jednog para lančanika. Može se naći na svim tipovima motocikala i postoje dobri razlozi zbog čega je to tako.
Vrlo efikasno prenose snagu sa gubitkom od svega 3% i pritom su jako izdržljivi. Pored toga, ceo sklop je kompaktan i relativno lagan. Velika prednost ovog tipa prenosa ogleda se u tome što se prenosni odnos lako menja različitim brojem zubaca lančanika.
Havarije, odnosno pucanje lanca je vrlo retka pojava i skoro uvek se može pripisati nepropisnoj montaži. Čak i kada se pohabaju, uvek će vas dovesti do kuće. Zamena lanca i lančanika je brza i jednostavna radnja. Smatraju se potrošnim materijalom.
Cena setova zavisi od kvaliteta i veličine lanca, kreće se od 80 evra za manje motocikle, pa čak i do 200 evra za one snažnije. Radni vek lanca zavisi od načina vožnje i održavanja. Točkarenje i naglo dodavanja gasa brzo uništavaju lanac.
Uz razumnu vožnju i održavanje, lanac može da potraje čak i do 40.000 kilometara. Ukoliko se koristi neki od uređaja za automatsko podmazivanje, onda može da potraje i duplo više.
Najveća mana ovog tipa prenosa jeste održavanje. Lanac zahteva redovno pranje i podmazivanje. Kako se haba, lanac se tegli pa je periodično potrebno „naštelovati“ zategnutost lanca. Obično, delovi oko lanca imaju veću akumulaciju prljavštine i sam prenos je relativno bučan i pomalo grub.
Remen
Remen je sistem prenosa koji se ređe koristi na motociklima. Obično ih koriste kruzeri, čoperi, i sl. Često ćete ih videti na „Harlijima“ i kod BMW-ove „F“ serije.
Tehnički gledano, remen funkcioniše poput lanca i može se reći da je njegova alternativa. Nešto je veći gubitak snage u odnosu na lanac, te iznosi oko 9%. Nema lakih promena prenosnog odnosa kao kod lanca.
Za razliku od istog, remen ne zahteva nikakvo održavanje. Nema podmazivanja i podešavanja, sve je čisto i uredno. Ceo sistem je bešuman i veoma prijatan za vožnju, jer remen „upija“ manje trzaje i bolje podnosi nespretno menjanje brzina i lošiju kontrolu kvačila.
Koliko je remen pogodan i odličan za nežniju vožnju, toliko je sa druge strane i osetljiv na grubost. Remen nije pogodan za prenos velike snage pri naglom davanju gasa. Ukoliko se između remena i remenice nađu krupnije nečistoće, one vrlo brzo mogu da naprave štetu koja zahteva kupovinu novog remena. Zbog toga se remen ne koristi na sportskim motociklima i onima za vožnju van asfalta.
Radni vek remena je znatno duži od lanca. Mogu da potraju čak i do 100.000 kilometara. Remenice se ne menjaju ako nisu oštećene. Na primer, remen za BMW F800ST koštaće vas oko 200 eura bez ugradnje. Zapravo, ovo je jedan od jeftinijih primera, za druge modele možete očekivati i veće sume.
Kardan
Kardan ili lanac? Večita dilema u moto svetu i česta tema koja se obično pretvori u opsežnu diskusiju. BMW je na svojim motociklima uvek izbegavao lanac, pa obično predstavlja prvu asocijaciju kada se pomene kardan i motocikl.
Kod putničkih motocikala iz visoke klase, kardan je norma. Jer oko kardana vlasnik nema šta da brine, njegovo je samo da vozi. Tako se stvorio mit da je kardan sklop koji ne zahteva održavanje. Svakako da je potrebno na propisanom servisnom intervalu zameniti ulje i podmazati nutove propisanom mašću. Posebno treba obratiti pažnju na manžetne kako voda i prašina ne bi došle do sklopova.
Prednost kardana je što prenosi snagu nečujno i čisto. Ceo sklop je zatvoren u kućište, pa vlasnik ne mora da brine o podmazivanju i održavanju jer je to posao servisa u kom održava motocikl. Sam kardan može da traje koliko i sam motocikl. Kako je kardan zapravo komad metala, stručno rečeno vratilo, veza između agregata i točka je kruta, kardan ne može da „upije“ trzaje poput remena i lanca. Motocikli sa kardanom su osetljiviji na trzaje.
Loša osobine kardana su veliki gubitak snage kroz sklop, čak i do 20%. Problem leži u tome što kod motocikala, kardan mora da prenese snagu na točak pod uglom od 90 stepeni. Ceo sklop je znatno teži od lanca i remena što negativno utiče na celokupnu težinu motocikla. Ta dodatna težina je pri tom i neovešena što negativno utiče na rad vešanja motocikla. Zbog toga, kardan nećete naći na takmičarskim motociklama i njihovim replikama.
Kod starijih motocikala sa kardanom, pri naglom dodavanju gasa, primetno je podizanje celokupnog motocikla sa sve vozačem. Ovaj fenomen objašnjava se Njutnovim trećim zakonom. Reakciona sila teži da celokupan motocikl okrene oko osovine točka što rezultira podizanjem celog motocikla. Na novijim konstrukcijama kardanskog prenosa pomenuti efekat je manje osetan.
Šta je najbolje?
Svaki način prenosa, kako lanac, tako I remen i kardan, ima različite prednosti i mane. Jedinstveno rešenje ne postoji, već zavisi od specifičnog načina korišćenja motocikla. Zbog toga postoji velika varijacija u svetu motocikala koja, ipak ima logično objašnjenje. Na vama je da na osnovu ovih objašnjenja, napravite pravilan izbor koji odgovara vašim potrebama i mogućnostima.
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Deda
Uvek kardan!
Podelite komentar
Nebojsa
Kardan za ovu sa slike!
Podelite komentar