Sve što ste hteli da znate o nosačima za bicikle, a niste imali koga da pitate
Verovatno ste bar jednom poželeli da imate svoj bicikl kada autom idete na more, odmor na planinu, u selo i slično.
Razlozi da imate svoj bicikl uz sebe na odmoru mogu da budu brojni, pa nećemo ulaziti u tu priču, a mogućnost eventualnog iznajmljivanja bicikla takođe izbacujemo.
Zato pogledajmo kakvi sve nosači za bicikl postoje, koje su im mane i prednosti, koliko bicikala može da se prevozi i slično, pišu Polovni automobili. Postoje tri osnovne vrste nosača bicikala za automobile:
1) krovni nosači
2) nosači koji se montiraju na kuku za vuču
3) nosači koji se montiraju na peta vrata ili pokopac prtljažnika – zvaćemo ih žargonski nosači „na peta vrata“, pošto se pod ti nazivom obično i nalaze u prodaji
Svaki ima razne prednosti i mane, tako da svako mora sam da proceni koja mu opcija najviše odgovara.
Neko želi nosač za samo jedan bicikl, a neko za čak četiri. Neko već ima krovne nosače, a neko mora da ih kupi. Neko već ima kuku za vuču, a neko mora da je ugradi. Nekome je i 10.000 dinara preskupo, a neko je spreman da plati više od 60.000 dinara.
Krovni nosač za bicikle
Da biste na krov postavili krovni nosač bicikla, prvo treba da imate klasične krovne nosače. Krovni nosači za bicikl su za mnoge vozače generalno najbolja opcija i najjednostavnija za korišćenje. Naravno, imaju svoje mane. Na primer, ako imate visok auto i težak bicikl, postavljanje i fiksiranje može da bude nezgodno.
Zato je najbolje da bicikl na krov postavljaju dve osobe. Od velike pomoći može da bude i neki predmet na koji možete da se popnete. Ukoliko imate relativno nizak auto, lagan bicikl, a visoki ste i snažni, o ovom problemu verovatno nećete ni razmišljati.
Na krovu se obično prevoze dva ili tri bicikla, mada u zavisnosti od automobila, nosača i snalažljivosti vozača mogu da se stave i četiri. Mana prevoza bicikla na krovu je to što se gubi prostor za montiranje krovnog kofera.
Još jedna od mana transporta bicikla ili bicikala na krovu jeste povećana buka u vožnji, mada to zavisi od brzine kretanja, zvučne izolacije automobila i slično.
Što se tiče bezbednosti, odnosno mogućnosti da se bicikl otkači pri visokim brzinama ili u krivini, to ne bi smelo da se dogodi ukoliko je bicikl ispravno pričvršćen i ukoliko je sam nosač iole kvalitetan i ispravan.
Točkovi se posebnim vezama fiksiraju za nosač, a tu je i držač koji hvata ram bicikla. Postoje i drugačije vrste. Kod nekih se skida prednji točak.
Uprkos svim manama koje smo nabrojali, transport bicikala na krovu donosi i dve izuzetno značajne prednosti:
- ne zaklanjaju se registarske tablice i zadnje svetlosne grupe
- neometan pristup prtljažniku
Cene ovakvih nosača mogu da budu od oko 3.000 din, pa naviše, u zavisnosti od kvaliteta, proizvođača, itd.
Nosač bicikla „na kuku“
Nosači bicikla koji se montiraju na kuku za vuču takođe imaju svoje prednosti i mane. Jedan od problema je otvaranje prtljažnika. Međutim, neke verzije imaju mogućnost da se nagne kompletan nosač kako bi se oslobodio prostor za pristup prtljažniku.
Koliko će ova opcija biti od koristi zavisi od automobila, nosača i toga koliko vam je prostora potrebno da uzmete šta vam je potrebno iz prtljažnika.
Drugi problem je to što se zaklanjaju registarska tablica i zadnja svetla. Koliko će transport bicikala da zaklanja registarsku tablicu i zadnja svetla zavisi od samog automobila, odnosno modela i karoserijske verzije, visine na koju se postavlja bicikl, broja bicikala koji se prevoze, itd.
Međutim, postoji vrlo jednostavno rešenje, mada ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo da li je ono u saglasnosti sa našim propisima.
Naime, naprednije (i osetno skuplje verzije) ovakvih nosača imaju na zadnjem delu prostor za postavljanje registarske tablice, kao i svetla koja su povezana sa automobilom preko priključka za prikolicu.
U našem Zakonu piše da teret na vozilu ne sme da zaklanja svetla, registarske tablice i druge propisane oznake na vozilu. Kako saobraćajna policija u praksi gleda na ovakve nosače bicikala, a naročito ukoliko nemaju dodatna svetla i nosač registarske tablice, nije nam poznato.
Inače, može da se kupi i poseban nosač registarske tablice, sa svetlima koja preko utičnice za prikolicu mogu da se povežu sa automobilom, po ceni od oko 3.000 dinara.
Nosači „na kuku“ mogu da ponesu do četiri bicikla. Cene se kreću od oko 10.000 din za osnovnu verziju za dva ili tri bicikla, do preko 60.000 din za verzije sa svetlima, mogućnošću naginjanja da bi moglo da se priđe prtljažniku, zaključavanjem, mestom za 4 bicikla, itd.
Nosač za bicikle „na peta vrata“
Žargonski se naziva nosačem „na peta vrata“ pošto se fiksira na poklopac ili vrata prtljažnika, odnosno peta vrata.
Dolazi u mnogo oblika i verzija, ali suština je ista – oslanja se na više tačaka - na poklopac prtljažnika ili peta vrata, može i na branik ili na zadnje staklo, a fiksira se posebnim trakama koje se plastičnim „zakačaljkama“ kače takođe na više tačaka na samim vratima/poklopcu.
Veoma je važno da se ovaj nosač pravilno montira i da trake budu dobro zategnute da ne bi došlo do neprijatnih situacija u vožnji.
Mnogi ih ne vole upravo zbog nezgodne procedure montiranja. Čak i kada ih postave, neki vozači/biciklisti nisu sigurni da li su trake dovoljno zategnute, da li je sam nosač dobro postavljen i slično, s obzirom da mogu da se postave i na limuzine (sedane), karavane, hečbeke, minivenove...
Pošto sva ova vozila imaju drugačiji oblik zadnjeg kraja i drugačija peta vrata, vrata prtljažnika ili poklopac prtljažnika – mnogo je varijacija po pitanju montaže. Tokom duže vožnje povremeno treba proveravati da li je sve i dalje na svom mestu i dovoljno zategnuto.
Pre kupovine proverite da li određeni nosač „na peta vrata“ odgovara vašem automobilu. Pošto se montiraju tako da mogu da se oslanjaju i na lim i na branik i na staklo, uvek postoji mogućnost oštećenja.
Naime, iako su delovi kojima se nosač oslanja na auto obloženi mekim materijalom, do oštećenja laka ili stakla, odnosno grebanja, može doći ukoliko dobro ne očistite površinu na koju se nosač oslanja.
Čak i veoma sitne nečistoće pod većim pritiskom i tokom dužeg vremenskog perioda na tom mestu mogu da ostave trag i to trajan.
Takođe, trake koje se kače na gornju stranu mogu da oštete krovni spojler ukoliko su previše zategnute. Još jedna od mana im je nemogućnost korišćenja prtljažnika kada su bicikli postavljeni na nosač.
Mogu da koštaju od samo oko 6.000 din, pa sve do preko 50.000 din u zavisnosti od proizvođača, kvaliteta i drugih faktora.
Pošto kod nosača „na peta vrata“ u zavisnosti od automobila u velikoj meri zavisi koliko će bicikl ili bicikli da zaklanjaju tablice i zadnja svetla, treba na vreme razmišljati o tome. Možda će da bude postavljen visoko, tako da bicikli neće uopšte zaklanjati registarsku tablicu, a svetla samo donekle. Zavisi od slučaja do slučaja. Situacija je ista kao kod nosača „na kuku“.
U svakom slučaju – registarska tablica i svetla po propisima moraju da budu vidljivi. Bezbednost je na prvom mestu, a možete da dobijete i kaznu.
Zaključavanje nosača - zaštita protiv krađe
Najjeftiniji nosači obično nemaju nikakvu vrstu zaštite, dok oni najskuplji ponekad imaju i mogućnost zaključavanja i nosača i bicikla.
Ukoliko imate nosač bez bilo kakve vrste zaštite, savetujemo da nešto improvizujete. Kada je bicikl na nosaču možete da ga obezbedite sajlom ili lancem koji ćete da provučete ispod krovnog nosača.
Naravno, uz odgovarajući alat svaka sajla ili lanac mogu veoma brzo da se preseku, ali na ovaj način bar donekle odbijate lopove. Brave takođe mogu da se obiju, tako da ne postoji 100% sigurna zaštita.
Zato izbegavajte da ostavljate bicikl na automobilu osim ukoliko nemate direktan pogled na njega.
Zaključak
Svaka vrsta nosača za bicikle ima prednosti i mane. Stoga pre kupovine uzmite u obzir svoje želje i potrebe, iznos novca koji ste spremni da izdvojite, prednosti i mane svakog nosača, kao i sam automobil koji možda već ima ugrađene krovne nosače ili kuku za vuču.
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.