Kako izabrati pravu kacigu: Po zakonu obavezna, za bezbednu vožnju neophodna!
Kupovina kacige nije jednostavna čak i za iskusne motocikliste. Za početnika, možda i jednako težak izbor kao i kupovina prvog dvotočkaša. Kacige dolaze u svim mogućim bojama i različitim formama. Kako izabrati najbolju?
Kaciga je deo zaštitne opreme koju ste obavezni da koristite po zakonu. Svrha kaciga je da zaštiti glavu, odnosno spasi život i spreči teške i trajne posledice u slučaju pada. Kad nosite kacigu, rizik da povredite glavu umanjujete za 69 odsto, a rizik od smrti za 42 odsto.
Kaciga takođe štiti od vetra, kiše, prašine, hladnoće, osa, muva, stršljenova i ko zna čega još, pišu Polovni automobili.
Kaciga nije modni detalj
Kaciga nije modni detalj već zaštitno sredstvo. Izbor kacige počinje od toga koliko može da vas zaštiti ako stvari krenu po zlu. Kaciga po zakonu mora da bude homologovana oznakom ECE 22.05. Homologacija je dokaz da je kaciga ispunila kriterijume bezbednosti i da kao takva može legalno da se prodaje.
Po tipu, kacige se dele na:
- Integralne (full face),
- Modularne (flip up),
- Džet (Jet).
Integralna kaciga pruža najveći stepen zaštite. Zbog toga je i jedini tip kacige koja se koristi na moto-trkama.
Modularna kaciga zauzima drugo mesto po pitanju bezbednosti. Zapravo, radi se o hibridu sa ciljem da objedini komfor džet kacige i bezbednost integralne. Dodatan komfor i praktičnost koji pruža mehanizam za otvaranje, istovremeno je i najslabiji deo kacige. Modularne kacige su obično veće od integralnih i teže.
Džet kacige su najlošiji izbor jer ne štite lice. Većina udaraca pri padu su u predelu brade i lica, pa nošenjem džet kacige rizikujete prelome vilice, izbijanje zuba... Ukratko, integralna kaciga je najbezbednija kaciga. Sve ostalo je kompromis između bezbednosti i komfora. Jedno i drugo ne idu zajedno.
Koju veličinu da izaberem?
Jako važan kriterijum za izbor prve kacige je da li odgovara vašem obliku glave. Veličina kacige je kod većine proizvođača izražena u standardnim veličinama XS, S, M, L, XL, XXL. Problem kod izbora veličine je taj što nemamo svi isti oblik glave. Može se desiti da kacige pojedinih proizvođača vama ne odgovaraju, pa će vam takva kaciga biti neugodna.
Kaciga koja je neodgovarajuće veličine, gubi zaštitnu funkciju. Napravićete ogromnu grešku ako se odlučite za kacigu samo zbog dizajna ili popusta, a da vam pritom ne odgovara u potpunosti. Savet je da kacigu probate u radnji. Ako je kaciga premala ili ne odgovara obliku glave, osetićete mesta gde vas kaciga žulja i vremenom postaje neprijatna.
Da je kaciga prevelika, utvrdićete tako što ćete rukom cimati kacigu levu-desno. Postava kacige ne sme da vam kliza o obraze, niti kaciga sme da se pomera mimo glave. Sme da se pomera tek toliko koliko joj dozvoljava elastičnost kože.
U većini slučajeva, prodavci znaju za pomenute metode i pomoći će vam pri izboru. Za kacigu je normalno da vas blago i ravnomerno steže po celoj glavi, čelu i obrazima. Takođe je normalno da integralnu kacigu nešto teže navučete na glavu.
Isprobajte kacigu tako što ćete je nositi 10 do 15 minuta kako biste bili sigurni da ste napravili pravi izbor. Kaciga se ne kupuje svaki dan i duže isprobavanje je sasvim normalno.
Kada kažemo komfor, mislimo na dodatne funkcije kacige koje doprinose prijatnom korišćenju. To je broj i veličina otvora za ventilaciju, dodatni sunčani vizir, pinlok koji sprečava magljenje vizira... Sve su to dodatne stavke koje zaista vrede, ali istovremeno povećavaju cenu kacige.
Izvoljevanje
Tek nakon što kaciga ispuni kriterijume koje smo nabrojali, možete da izvoljevate kakvu boju želite, šare i da “uklapate” kako vam se dopada. Vredno napomenuti ovde jeste da se potrudite da kaciga bude lako uočljiva. Na primer, fluo zelena, žuta i sl.
Često se dešava da početnici biraju kacigu da se slaže sa bojom motocikla. Još je gore kada se kaciga bira po tipu motocikla. Na primer, da se na skuterima i kruzerima nosi džet kaciga. Ovo je potpuno pogrešan rezon.
Kaciga služi da zaštiti glavu. Bilo da vozite moped, skuter, čoper, kruzer, sportski motor, pad je pad i udarac glavom nema veze sa kojim tipom dvotočkaša ste doživeli nezgodu. Fizika je ista za sve i ne vozite u zabludi da možete menjati bezbednost za komfor samo zato što vozite manji dvotočkaš, makar i lokalno.
Što skuplja, to je bolja?
Obično se kaže, plati kacigu onoliko koliko ceniš svoju glavu. Kao početnik, ne morate nužno dati veliki novac za kacigu iz premijum klase. Modeli iz ulazne i srednje klase su dovoljni za početak. Tek kada steknete dovoljno iskustva razvićete sopstvene kriterijume za kupovinu premijum modela.
Cene kaciga obično se kreću od 100 evra za osnovne modele, pa i do 1.500 za top modele.
Razlike svakako da postoje, ali po pitanju bezbednosti, nije pravilo da je skuplja kaciga bezbednija od jeftinije. Štaviše, nisu retki slučajevi da jeftinije kacige po pitanju bezbednosti nadmaše skuplje rivale na SHARP testu. Bezbednost vam svakako neće biti kompromitovana ni sa jeftinijim modelima.
Neosporno je da skuplje kacige imaju kvalitetniji finiš, bolju ventilaciju, bolje mehanizme, bolje postave i izolaciju zvuka. Postoje zaiste odlične kacige po prihvatljivim cenama. Nemojte se vezivati specifično za jedan brend, probajte više modela i obiđite više prodavnica.
Zaključak
Kaciga je zaštitno sredstvo i treba je isključivo posmatrati kao takvu. Bezbednost i pravilan izbor veličine ne smeju biti zanemareni zarad dizajna, pojave i uparivanja sa motociklom. Vožnja dvotočkaša je visokorizična aktivnost. Kaciga će vam možda zatrebati samo jednom i u tom trenutku biće jedina stvar koja vam je potrebna.
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Stojko
Odličan tekst
Podelite komentar