Kvarovi motora su najskuplji, a ovih 5 jednostavnih pravila učiniće da do njih ne dođe tako lako

  • 14
Dizel motor, automehaničar, popravka motora Foto: Shutterstock

Motor je najskuplji deo svakog automobila, pa ne treba da čudi što vozači često traže odgovore na pitanje - kako produžiti životni vek motora. Međutim, ako na umu imamo nekoliko jednostavnih pravila, dugotrajnost pogonskog agregata može se značajno povećati.

Zato vam donosimo nastavak teksta od prošlog vikenda, odnosno još pet jednostavnih pravila čijom primenom možete značajno produžiti životni vek vašeg motora.

1. Ne uklanjajte delove po sopstvenom nahođenju

Kada automobilu postanu neophodine ozbiljnije popravke, vozači neretko po svaku cenu žele da uštede . Tada neki počinju da razmišljaju o uklanjanju "nepotrebnih" delova, a jedan od njih je dvodelni, odnosno plivajući, zamajac. Ugradnja krutog, odnosno fiksnog, zamajca iz slabijeg dizela ili neke druge jedinice je naravno moguća. Međutim, to dovodi do stvaranja nepovoljnih vibracija i sila, od čega najviše pate menjači. A vožnja sa oštećenim ili zamenjenim zamajcem može prouzrokovati pucanje radilice motora.

Plivajući zamajac Foto: Shutterstock

Troškovi popravke mogu biti toliko visoki da bi u nekim slučajevima trebalo potražiti drugi (polovni) motor. Takođe, deaktivacija EGR ventila može doneti više štete nego koristi, jer će automobil početi osetno da gubi snagu.

2. Često proveravajte nivo ulja

Pravilno podmazivanje je veoma važno za trajanje motora. Da bi se motor održao, potrebno je često proveravati nivo ulja. Najbolje je steći naviku redovnih provera, npr. prilikom točenja goriva. Važno je ne dozvoliti da nivo ulja ne padne na minimum. Donja i gornja crta na šipci za merenje odvojene su otprilike između 0,5 i 1 litara ulja, koje ne samo da podmazuje motor, već i iz njega odstranjuje toplotu, pišu Automobili.ba.

Stanje ulja posebno je važno ako više volite dinamičnu vožnju. Za svakodnevnu vožnju dovoljno je držati nivo oko maksimuma. Vlasnici dizela mogu da primete porast nivoa ulja, je to može biti rezultat loše vođenog postupka sagorevanja u DPF-u - elektronika povećava doze goriva kako bi povećala temperaturu izduvnih gasova. Višak goriva prolazi kroz cilindar u ulje, meša se sa njim i pogoršava podmazivanje.

Ulje, Motor Foto: PIxabay.com

3. Koristite kvalitetna ulja i često ih menjajte

Na ulju ne treba štedeti. Bolje je kupiti visokokvalitetno mazivo koje zadovoljava preporuke proizvođača. Takođe je važno kupiti ulje na proverenim mestima, jer sa tržišta dolaze glasine o falsifikovanom ulju poznatih proizvođača koje se pojavljuju na tržištu (obično sa dosta lošijim karakteristikama od navedenog na etiketi). Čak i jeftino ulje, ukoliko odgovara svim preporukama proizvođača i često se menja, bolje će štititi motor od skupog, ali retko menjanog ulja. Drugačije je, međutim, za automobil koji se koristi samo u gradskoj vožnji (favorizuje mešanje goriva i ulja) i automobil koji prelazi velike udaljenosti. Mehanika sugeriše da ne prelazi 15-20 hiljada kilometara između promena.

Traže se automehaničari i autolimari Foto: Shutterstock

4. Ne kupujte jeftine filtere za ulje

Dobro ulje nije dovoljno. Filtar za ulje je takođe važan, jer je odgovoran za sakupljanje nečistoća, uključujući opiljke koji mogu biti razorne za metalne elemente motora. Na tržištu ima dosta jeftinih filtera, pa je pametno obratiti pažnju na ono što se kupuje. Jeftini ili falsifikovani filteri imaju uložak za filtriranje izrađen od najjeftinijih materijala, često i smanjene površine. Razlog tome može da bude i nepravilna izrada ili odsutnost jednosmernih i premosnih ventila. Prvi sprečavaju ispuštanje ulja kad se motor ugasi, drugi obezbeđuju cirkulaciju ulja kad se filtar zapuši. Razlika između dobrog i lošeg filtera je nekoliko desetina evra, a efekti kvarova prouzrokovani njihovom upotrebom mogu dostići i više stotina ili hiljada.

Ulje za motor automobila Foto: Shutterstock

5. Ne štedite ni na filterima za vazduh i gorivo

Savremeni automobili imaju dizne (mlaznice) izrađene sa velikom preciznošću. Bilo koja "neuhvaćena" kontaminacija gorivom može dovesti do zapušavanja mikroskopskih mlaznica u mlaznicama. A cena popravke može veoma skupa.

Čišćenje dizni obično staje nekoliko stotina evra, i ako imate sreće, vratiće im se prvobitna efikasnost. Zato ne vredi štedeti na filtru za gorivo - kupujte originale ili zamenske marke i redovito ih menjajte. To važi i za filter za vazduh. Oni najjeftiniji mogu da budu previše restriktivni, odnosno da imaju premalo površina za filtriranje ili ne mogu dobro "pasuju" u kućište filtra. To može da rezultira padom snage motora, povećanjem potrošnje goriva ili usisavanjem nečistoća u motor.

Video: Bajker se zapalio posred auto-puta: Počeo da trči i gasi vatru

(Telegraf.rs)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ssss

    30. maj 2021 | 20:08

    I kada se dese ta električna vozila opet ce se vratiti na dizel i benzin, ta EKOLOGIJA na baterije je skuplja i stetnija po prirodu nego fosilna goriva

  • AcaFaca

    30. maj 2021 | 18:09

    Bolje i jeftino ulje sipati i menjati na 8000km nego "skupo" koje je ko zna gde sipano u te ambalaze. Opste je poznato da ne dolaze ista ulja kod nas i u EU.

  • Mach E

    30. maj 2021 | 19:49

    od kako sam presao na ford mustang Mach-E o uljima ne razmisljam

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA