Na šta ukazuju čađave svećice i posle koliko kilometara bi ih trebalo zameniti?
Svećice su izuzetno važne za rad motora. One pale smešu vazduha i benzina u cilindru tako što stvore varnicu - a to moraju da urade u precizno određenom trenutku.
Ukoliko svećica ne funkcioniše kako je predviđeno, dolazi do lošeg sagorevanja, a time i do lošeg rada motora, povećane potrošnje goriva. Mogu da nastanu i drugi problemi, pišu Polovni automobili.
Teški uslovi rada
Pošto svećica svoj posao obavlja u samom cilindru, odnosno tamo gde se odvija sagorevanje, to znači da trpi strahovit pritisak i temperaturu, kao i njihove nagle promene. Ne smemo da zaboravimo ni produkte sagorevanja u cilindru, kao i prodor ulja u cilindar, što može da dovede do stvaranja naslaga na svećici. Stoga svećice treba redovno menjati i proveravati ukoliko motor počne neobično da se ponaša.
Na koliko kilometara se menjaju svećice
Ovo u velikoj meri zavisi od tipa svećice i motora. Na primer, kod nekih motora se po fabričkom uputstvu menjaju na 20.000 km, kod drugih na 30.000 km, kod trećih na 60.000 km.
Postoje i motori kod kojih se svećice menjaju na više od 100.000 km.
Zato je izuzetno važno da koristite one svećice koje je preporučio proizvođač. Ne ugrađujte one koje vam je savetovao komšija ili ste o njima pročitali mnogo pohvala po forumima. Prilikom zamene, obavezno se menjaju svećice „u kompletu“, na svim cilindrima – nema pojedinačnog menjanja.
Međutim, životni vek svećice zavisi od raznih faktora, a kilometraža je tu kao neka vrsta standardizovanog i generalizovanog načina određivanja intervala zamene.
Šta ako, na primer, 30% do 40% vožnje provodite u gradskim gužvama, više stojeći, nego vozeći, pri čemu svećice sve vreme rade?
Prevencija
Zato periodična preventivna provera nije loša ideja, ali savetujemo da to prepustite profesionalcima - skidanje i vraćanje svećice može ozbiljno da se zakomplikuje... Generalno, to nije težak posao.
Međutim, ako neka svećica neće da se odvrne ili uradite nešto pogrešno prilikom vraćanja svećice (uključujući silu zatezanja), eto problema. Čak ni u mnogim servisima ne žele da rizikuju i diraju svećice koje ne mogu da se skinu normalnom silom.
Svećice mogu drastično da se razlikuju po raznim karakteristikama – od dimenzija raznih elemenata i materijala od kojih su izrađeni, konstrukcije, toplotnog broja... Korišćenjem neodgovarajuće svećice možete i da skratite životni vek samoj svećici, i da povećate potrošnju goriva, kao i da izazovete čitav niz drugih negativnih efekata.
Jednostavno, neki vozači nisu svesni činjenice da kupovinom nekih skupih i dobro izreklamiranih svećica, a koje u stvari ne odgovaraju motoru njihovog automobila, u stvari sebi čine štetu na više načina.
Naglašavamo - nije obavezno da koristite identične svećice iz prve ugradnje, ali moraju po karakteristikama da odgovaraju motoru. Zato budite pažljivi prilikom kupovine, bez obzira da li ih kupujete preko interneta ili u prodavnici.
Podrazumeva se da ne treba slepo da pratite uputstvo proizvođača po pitanju kilometraže na kojoj treba zameniti svećice. Ukoliko dođe do problema u radu motora, između ostalih stvari, treba obavezno proveriti i svećice i kablove.
Mogući simptomi neispravnih svećica:
- povećana potrošnja goriva,
- pad snage,
- pad elastičnosti,
- neravnomeran rad motora,
- teže startovanje...
Neispravna svećica može da dovede i do toga da nesagoreli benzin stigne do katalizatora ili senzora ili drugih komponenti, što može da izazove razna oštećenja. Što duže ignorišete neispravan rad motora, mogućnost za nastanak ozbiljnije štete je veća.
Međutim - važno je da znamo da neispravnost samog motora može da dovede do oštećenja ili stvaranja naslaga na svećici. Tako stanje svećice može da bude jedan od „putokaza“ ka određenom problemu sa motorom.
Kada ispred sebe imate svećicu izvađenu iz motora, na osnovu njenog stanja i izgleda mogu da se donesu neki zaključci. Pritom treba uzeti u obzir i koja je svećica u pitanju.
Na primer, ispravna svećica je bez naslaga (mala količina je normalna) i ima sivo do svetlobraon boju. Čađava svećica može da ukazuje na prebogatu smešu, ali i na pogrešan izbor svećice po pitanju npr. toplotne vrednosti ili mnogo vožnji na kratkim relacijama.
Ulje na svećici može da se pojavi ukoliko ste natočili previše motornog ulja ili su se istrošile karike na klipovima. Ubrzano trošenje elektroda ili istopljene elektrode mogu da imaju razne uzroke, isto kao i stvaranje raznih naslaga.
Zaključak
Savetujemo da napravite podsetnik na koliko kilometara treba da menjate svećice, ali i da ih redovno proveravate, naročito ako je predviđen interval zamene npr. na 60.000 ili više kilometara.
Slobodno ih menjajte i ranije nego što je predviđeno, naročito ako mnogo vozite na kratkim relacijama, kada motor ne uspe da dostigne radnu temperaturu ili u saobraćajnim gužvama.
Ušteda po ovom pitanju se ne isplati, pošto zbog neispravnih svećica može da dođe do veće potrošnje goriva, kvara drugih delova, navoj svećice može da „zapekne“ ako se dugo ne skida, nećete na vreme primetiti neki drugi problem na motoru...
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.