Kada alu felne mogu da se poprave, a kada su zrele za otpad?
Naleteli ste na udarnu rupu ili kamen i oštetili alu felnu - „samo“ iskrivili ili je možda i pukla. Jasno je da mora da ide na popravku ili da se kupuje nova.
Kroz glavu vam prvo prolaze moguće cene popravke (20, 40 ili 70 evra?), a ukoliko je oštećenje ozbiljnije pitate se da li uopšte može da se popravi i ukoliko može - isplati li se više kupiti novu nego popravljati ovu?
Naglašavamo da sada govorimo samo o ozbiljnijim popravkama – ne o estetskom sređivanju u smislu sređivanja ogrebotina, poliranja, farbanja, lakiranja..., pišu Polovni automobili.
Reagujte odmah - na prve simptome
Što pre odreagujete, veća je šansa da predupredite veću (skuplju) štetu.
Simptomi oštećenja gume i felne mogu da se preklapaju, ali to ne menja suštinu. Zato idite kod vulkanizera čim primetite npr. da:
- se volan trese pri određenim brzinama,
- guma gubi pritisak vazduha tako da morate da je naduvavate na svakih nedelju ili dve,
- se guma neravnomerno troši,
- itd.
Takođe, ako primetite da je spoljašnji rub felne čak i blago iskrivljen, to bi trebalo što pre ispraviti. Poseban problem predstavljaju oštećenja koja se pojave sa zadnje strane felne, pošto ne možete da ih vidite, kao i oštećenja na unutrašnjem delu felne.
To može da bude blago naprsnuće kroz koje vazduh polako ali sigurno izlazi. Gubitak pritiska može da bude toliko spor da mnogi vozači ni ne pomišljaju da zbog toga idu kod vulkanizera.
Međutim, ta blaga naprslina može vremenom da se širi, naročito pri višim brzinama i vožnji po lošim putevima. Takođe može iznenada da pukne kada tim točkom naletite na udarnu rupu, kamen, ležećeg policajca ili se malo brže popnete uz ivičnjak.
Koliko košta ispravljanje felne?
Cena zavisi od mnogo faktora – tačnu cenu ćete uglavnom dobiti kada felna stigne u servis i kada je majstor pregleda.
Ukoliko je felna samo blago iskrivljena, bez naprsnuća, cena ispravljanja može da bude nekoliko hiljada dinara, ali može da bude i znatno viša u zavisnosti od dimenzija felne (npr. 20 ili 21 inč), vrste felne, stepena oštećenja, servisa u kojem obavljate popravku...
Ako je felna ozbiljnije iskrivljena, postoji mogućnost da prilikom ispravljanja dođe do pucanja. U tom slučaju mora i da se vari.
Varenje komplikuje popravku, a samim tim i cenu. Ukoliko je reč o spoljašnjem delu, biće potrebno i poliranje, farbanje, lakiranje... Sve u zavisnosti od prethodnog stanja felne, želje vlasnika i slično.
Naravno, ne rade svi servisi po istom principu, pa se pre popravke prvo dogovorite kakva je procedura u slučaju da felna pukne prilikom ispravljanja.
Cena varenja felne takođe zavisi od slučaja do slučaja. Neki servisi uopšte ne žele da rade varenje ukoliko je reč o većem oštećenju ili oštećenjima na nekim specifičnim mestima.
Šta može da se popravi, a šta ne može?
U suštini, skoro sve može da se popravi – svaka felna – na koliko god mesta pukla i koliko god bila iskrivljena, može da se sredi.
Samo je pitanje da li je vlasnik felne spreman da plati onoliko koliko traži majstor koji će felnu da popravlja.
Naravno, treba naći takvog majstora - koji je spreman da uloži dovoljno vremena, truda i materijala u popravku, a da pritom ima umeća i iskustva da to pravilno izvede – po ceni koja je prihvatljiva vlasniku felne...
Zato po ovom pitanju bukvalno nema nikakvih pravila. Naravno – uvek ostaje pitanje koliko će ta felna biti bezbedna nakon popravke?
Logično, majstori koji umeju da poprave felnu kojoj nedostaju čitavi komadi ili je ozbiljno iskrivljena uz dugačke pukotine, kažu da se varenje pukotina, navarivanje nedostajućih delova i ispravljanje radi profesionalno, tako da nema razloga za brigu.
Tvrde da će izdržati sve ono što je mogla da izdrži kada je bila nova.
Takođe kažu da do sada nisu imali reklamacija kada je u pitanju popravka takvih „neporavljivih“ felni, koje su u nekim drugim servisima na prvi pogled otpisali.
Naravno, sve se svodi na to kako je ispravljanje i varenje obavljeno. Ako je obavljeno stručno i kvalitetno, felna može da bude bezbedna. Ali, ukoliko je to radio neko bez dovoljno iskustva, sa priručnim alatom i slično, popravka može da predstavlja rizik, odnosno da rezultuje pucanjem felne.
Pogledajmo dva primera. Felna od 22 inča, servis u Rumuniji:
Primer popravke kada nedostaje veliki deo ruba felne (Rusija):
Kako se popravljaju felne
Kao što ste videli na video snimcima iznad, procedura zavisi od vrste oštećenja.
Ukoliko je reč o blago iskrivljenoj felni, ona se postavlja na posebnu mašinu, greje se plamenom da bi se omekšao materijal kako bi se izbeglo pucanje prilikom ispravljanja, a zatim se hidrauličnim uređajem i uz pomoć raznih dodataka obavlja ispravljanje (uz dodatno zagrevanje ukoliko je potrebno).
Kada felna pukne, sledi varenje. Ukoliko se otkinuo čitav komad, taj deo može da se popuni navarivanjem materijala, nakon čega se ta površina izbrusi i dovodi u originalno stanje. Ako se otkinuo veći deo, može da se obavi „transplantacija“ komada neke druge felne ili zavarivanje originalnog komada koji se otkinuo ukoliko je dostupan.
Rubovi felne su naročito izloženi oštećenjima. U slučaju dubljih i većih oštećenja, navaruje se materijal, odstranjuje višak i u zavisnosti od potrebe obavljaju se i estetske intervencije (pored obavezne antikorozivne zaštite).
Isplativost popravke
Kada je felna teško oštećena, često je javlja dilema da li se više isplati popravka ili kupovina nove (ili polovne).
Ne postoji „univerzalan“ odgovor, pošto treba uporediti cenu popravke i cenu nove ili polovne felne. Popravka je uglavnom osetno jeftiniji izbor kod atraktivnih i velikih felni prečnika 20 ili 21 inča.
Takođe, ponekad je nemoguće naći felnu specifičnog dizajna, npr. ako je reč o nekom skupom modelu, ograničenoj seriji i slično ili je cena tolika da se više isplati kupovina četiri nove.
Nisu sve alu felne napravljene od istog materijala
Alu felne nisu napravljene od čistog aluminijuma, već od legure aluminijuma i raznih dodataka, kao što su silicijum, magnezijum i titanijum.
Zbog različitog sastava, ali i načina izrade, neke alu felne su otpornije na oštećenja od drugih. Takođe, neke će prilikom identičnog udarca samo da se iskrive, druge će da puknu, a treće i da se iskrive i da puknu...
Različite legure takođe različito mogu da reaguju na proces popravke – neke su otpornije na pucanje prilikom ispravljanja, dok su druge osetljivije.
Zaključak
Koliko god da je oštećenje felne, koliko god nepopravljivo izgledala, verovatno ćete uspeti da nađete majstora koji će biti spreman da je popravi. Međutim, rizik preuzimate vi, pošto će ta felna biti na automobilu u kojem ćete se voziti vi, a ne majstor koji je popravljao.
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Mile
Treba izbegavati takve stvari popravljati...
Podelite komentar
S line
Samo Roki
Podelite komentar