Vozite stariji automobil? Ovo su kvarovi koji mogu neprijatno da vas iznenade!

 
  • 12

Imajući u vidu kolika je prosečna starost vozila na našim putevima i ulicama, ovo su stvari koje je korisno znati...

Što su automobili stariji, njihovi vlasnici treba da računaju sa većim kvarovima i troškovima popravki, ali i sve ozbiljnijim problemima, od kojih neki na prvi pogled nisu očigledni, ali mogu imati teške posledice.

Sistem kočnica

Komponente automobila stare i propadaju zbog godina i zamora materijala, ali često i usled neodgovarajućeg održavanja. Osim toga, pojedine komponente su već na osnovu određenih tehničkih rešenja inferiorne u odnosu na one na novijim modelima.

Desetak godina stari automobili, posebno nižih klasa, neretko još uvek koriste zadnje doboš kočnice umesto diskova i time već u startu imaju slabiju moć kočenja, pa im je zaustavni put duži, što posebno dolazi do izražaja u lošijim vremenskim uslovima.

Kocnice, Mehanicar, Majstor, Popravka, Servis, Tocak Foto: Pixabay.com

Ne treba zaboraviti ni gume, za koje se podrazumeva da moraju biti u dobrom stanju.

Takođe, stariji modeli često nisu opremljeni nikakvim elektronskim sistemima koji su povezani sa kočnicama. A ako i jesu, lako je moguće da ni oni neće raditi ispravno ili barem ne u punom kapacitetu ako same kočnice nisu potpuno ispravne.

Redovno i pravilno održavanje ovoga dela vozila zato je izuzetno važno i kod novijih, a kamoli kod starijih automobila. Zato se nikakvi simptomi problema sa kočnicama, poput propadajuće papučice, čudnih zvukova ili vibracija ne smeju ignorisati jer bi mogli da dovedu do ozbiljne nesreće.

Amortizeri i opruge

U istoj meri kao i kočnice i upravljački sistem, na ponašanje automobila u vožnji utiču i komponente ogibljenja, kao što su amortizeri i opruge.

Kad su ispravni, ovi delovi održavaju optimalan kontakt točkova sa podlogom bez obzira na neravnine i izraženije pukotine u asfaltu, ali je vremenom i njih potrebno zameniti naročito kad je primetno da automobil postaje sve nestabilniji i podložan ljuljanju i naginjanju u vožnji.

Osim na samu udobnost vožnje, to utiče i na upravljivost i bezbednost automobila, a osim toga može uzrokovati i preterano i nejednako trošenje guma. A onda i njih, baš kao i amortizere, treba menjati barem u paru, jer će u suprotnom bezbednost u vožnju biti ozbiljno narušena.

Da li imate problem da nađete dobrog majstora? Foto: Pixabay.com

Mehaničke komponente

Mehaničke komponente vremenom su sve podložnije trošenju. Reč je o prirodnom procesu koji se može odložiti, i to redovnim održavanjem, ali ne i potpuno zaustaviti.

I najkvalitetnije originalne delove potrebno je pre ili kasnije zameniti. U ovu grupu spadaju letva volana, servo pumpa, alternator… i premda se na prvi pogled može činiti da problemi u vezi sa njima nisu toliko opasni kao neki drugi, to je daleko od istine.

Kvar alternatora će vas ostaviti na putu ko zna gde i kad, a problemi sa letvom i servom volana imaće još opasnije posledice, jer oni direktno utiču na upravljanje vozilom, navodi Revija HAK.

U najgorem slučaju posledice mogu biti izletanje sa puta ili druga vrsta nezgode sa potencijalno teškim povredama putnika. Dakle i ovde je reč o delovima kod kojih se naznake problema ne smeju ignorisati.

Majstor, auto, popravka, automehaničar, popravka automobila, tehnički pregled Foto: Shutterstock

Elektronske komponente

Što više elektronike, to više problema, često znaju da kažu stari majstori i mehaničari.

Manji problemi kojih će se većina ljudi najpre setiti u ovoj kategoriji obično su otkazivanje motora električnih podizača prozora ili centralnog zaključavanja, no kako elektronika danas upravlja praktično svim sistemima automobila, jasno je da pogođeni mogu biti i mnogo ozbiljniji elementi, posebno oni bezbednosni, uključujući razne sisteme asistencije vozaču, kao i "mozak" vozila u vidu centralnog računara, što može da dovede do skupocenih kvarova.

Da pritom ne moramo ići čak ni toliko daleko, pokazuje primer još jednog vrlo malog i jednostavnog, ali izuzetno važnog sklopa: elektromotora koji pokreće brisače vetrobrana ili zadnjeg stakla.

Njegov kvar znači i momentalni gubitak vidljivosti u slučaju atmosferskih padavina na putu, što u nekim situacijama može dovesti do fatalnih posledica.

Za popravku ovakvih kvarova jednostavno nema alternative, jer je vidljivost u vožnji prvi preduslov bezbednosti.

(Telegraf.rs)

Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boki

    26. decembar 2020 | 11:04

    Pričate o neipsravnim, a ne o starim automobilima. Doboš kočnice pozadi imaju i najnoviji modeli novih automobila, recimo Clio 5 koji sigurno ne koči loše, tako da to niti je zastareo sistem, niti salbo koči, nego ugradnja zavisi koliko je određeni auto težak na zadnjoj osovini. Kada će neki auto ostati bez kočnica, bez ispravnih amortizera i drugih potrošnih delova zavisi od pređenih kilometara bez zamene istih. To ne mora biti star automobil, već za 2 godine intenzivne upotrebe auto može imati 150.000 km što je kritična granica za diskove, doboši mogu trajati znatno duže.

  • Mitar

    26. decembar 2020 | 11:34

    Kakve veze imaju gume one mogu biti nove na autu starom 20 godina

  • Гаргамел

    26. decembar 2020 | 11:05

    Нема пријатног квара, сваки је непријатан !

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA