Kako se motoru dodaju "konji"?

  • 3
BMW M4, auto, konj Foto: Unsplash

Ljudi se često emotivno vežu za  svoj automobil, iako on nije ni jak ni brz koliko bi oni želeli. Zato se sve više njih odlučuje da ga modifikuje. Takva prepravke su poznate kao tjuning, odnosno prerada motora zbog povećanja broja konjskih snaga.

Tjuning automobila odnosi se na sam motor i poboljšanje njegovih preformansi u odnosu na fabrički standard. To se može postići ugradnjom sportskog filtera za vazduh, sportskog izduvnog sistema i promenom delova u samom motoru.

Konj, automobil Foto: Unsplash

U poslednje vreme najpopularniji način "dodavanja konja" motoru je čipovanje ili čip-tjuning. Menjanjem parametara računara koji kontroliše rad motora može se povećati obrtni moment i broj konjskih snage motora za do 30 odsto.

Kada se govori o načinima povećanja snage motora, zajednički cilj je, svakako sagoreti što više smeše goriva i vazduha u jedinici vremena. Postoje četiri različita načina da se to ostvari:

1. "Performans" delovi

Napraviti efikasan motor tako da se što je moguće više vazduha i goriva unosi u njega kroz smanjenje restrikcija usisnih i izduvnih grana, umanjujući masu koja se rotira unutar motora, povećavajući energiju koju emituje svećica i finog štelovanja tajminga rada motora. Zato postoje tzv. "performans" delovi koji povećavaju snagu motora. Tu spadaju: filteri za vazduh, programatori paljenja, izduvni sistemi, itd. Ove modifikacije su popularne zato što dodaju snagu, ali i izgledaju i zvuče dobro. Takođe, one se mogu raditi nezavisno jedna od druge, što je dobro iz finansijskih razloga.

Motor, alternator Foto: Unsplash

Problem tvakvih modifikacija je što donose male dobitke, pa su često ti dobici u snazi beznačajni i značajnije se ni ne osećaju. Savremeni motori su po izlasku iz fabrike prilično dobro podešeni i nisu opremljeni previše restriktivnim usisnim ili izduvnim granama koje bi umanjile potrošnju goriva. Drugim rečima, ako tražite umerene dobitke snage, potrebno je ići dublje od ovakvih modifikacija, koje u konačnom ishodu donose samo manje povećanje efikasnosti motora.

2. Broj obrtaja

Motoru se moze povećati snaga tako sto ćete ga ubrzati, odnosno što će raditi na većem broju obrtaja. Ova tehnika je efikasna kada se insistira na zadržavanju male mase i kompaktnosti motora, a istovremeno se traži veća snaga. Naravno svi trkački automobili imaju motore koji postižu visoke brojeve obrtaja.

Mana ovog pristupa je to što, ako želite da omogućite motoru da se okreće na jako visokom broju obrtaja, potrebni su vam jako kvalitetni i skupi delovi koji će moći da izdrže rad u takvim uslovima. Povećani broj obrtaja značajno povećava trošenje materijala, što umanjuje pouzdanost motora i smanjuje mu rok trajanja. Okretanje motora brže nego što je predviđeno predstavlja rizik za motor.

Auto, Motor Foto: Unsplash

3. Veći motor

Još jedan način za povećanje snage automobila je veoma očigledan - povećanje motora. Veći motori mogu da sagore više vazduha i goriva, pa samim tim generišu više snage. Povećanje radne zapremine  motora se lako može izvesti razbušivanjem tj. povećanjem prečnika cilindra i stavljanjem većih klipova ili povećanjem hoda klipova. Međutim, takva povećanja su ograničena konstrukcijom motora, čija veličina ne dozvoljava preveliko povećanje navedenih parametara.

4. Smeša goriva i vazduha

Poslednji način za povećanje snage motora je unošenje veće količine smeše goriva i vazduha pre njenog sagorevanja, što za rezultat ima snagu koja je adekvatna klasičnom motoru sa većom zapreminom.

Turbo punjač sa elektromotorom Foto: Mercedes-Benz

Problem kod ovog načina je to što nije dovoljno reći da motor treba da usisa više smese, a pritisak je uslovljen atmosferskim pritiskom od 1 bara na 0 metara nadmorske visine. Kako se visina povećava vazduh postaje sve ređi i time motor ima sve manje snage. Tu na scenu stupaju turbo kompresori ili turbo punjači. Kompresor kompresuje vazduh i gorivo u komoru cilindra pod pritiskom koji je veći od atmosferskog i time dobija efekat povećanja snage kao da je motor veće zapremine nego što jeste. Drugo, mali motor zadržava sve svoje osobine - lagan, kompaktan, efikasno troši gorivo, a uz pomoć kompresora daje veću snagu.

(Telegraf.rs/Silux)

Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • FANTOM

    15. novembar 2020 | 23:07

    Kad sednu za volan!

  • Brk

    15. novembar 2020 | 23:29

    Mislim da je bolje da kupite fabricki jaci motor ako vam je to bitno jer svako ovo budzanje skracuje vek vaseg auta...

  • Макс

    17. februar 2021 | 14:48

    Снага се изражава у киловатима, а коњска снага је застарела јединица и обично је користе мање образовани.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA