Fiksni ili plivajući - pitanje je sad?
Po čemu se ovaj fiksni zamajac razlikuje od klasičnog fiksnog zamajca?
Pošto strah od kvara plivajućeg zamajca nije prisutan samo u Srbiji, kao što se to obično misli, proizvođači komponenti za automobile odavno su smislili alternativu.
Reč je o setu za konverziju koji sadrži sve delove kao kod vozila sa fiksnim zamajcem (zamajac, korpa, lamela...). Svi ti delovi su posebno konstruisani i prilagođeni određenoj verziji automobila, odnosno motoru i menjaču, kako bi na sebe preuzeli ulogu plivajućeg zamajca.
Po čemu se ovaj fiksni zamajac razlikuje od klasičnog fiksnog zamajca?
U suštini – ne razlikuje se po načinu rada. Naravno, mora da ima tačno određenu masu, prilagođenu određenom automobilu, tj. motoru i menjaču.
Ali zato se razlikuje lamela koja ima posebno unapređen sistem za amortizaciju vibracija, tako da ona u stvari preuzima ulogu plivajućeg zamajca. Postoji nekoliko manje-više sličnih načina na koji je ovo izvedeno, u zavisnosti od proizvođača. Inače, i standardna lamela ima opruge koje služe za amortizaciju udaraca i vibracija, pišu Polovni automobili.
Razlikuje se i korpa, pošto ona mora da radi sa lamelom drastično drugačijih karakteristika u odnosu na standardnu lamelu.
Dakle, obavezno se kupuje čitav set za konverziju i to za tačno određenu verziju automobila – nikakve improvizacije ili kombinacije nisu preporučljive, pošto brzo mogu da dovedu do ozbiljnih oštećenja.
Na video snimku ispod možete da vidite kako izgleda set za konverziju, konkretno za Audi A4 i VW Passat 1.8T:
Nije reč o „budževinama“ neproverenih proizvođača
Setove za konverziju već dugo proizvode veliki i renomirani proizvođači komponenti, kao što su Valeo i Sachs (ZF), a tu su i drugi poznati brendovi.
Dakle, ozbiljne firme stoje iza ovakvih setova za konverziju, što u dobroj meri uliva poverenje. Nije nam poznato da je za sada bilo gde u svetu bilo žalbi ili tužbi zbog masovnijih oštećenja vozila nakon konverzije.
Pazite se falsifikata!
Na tržištu se mogu pronaći i setovi za konverziju koji su vizuelno bukvalno identični originalima iz renomiranih fabrika, ali su ih napravili sumnjivi ili ne baš pouzdani proizvođači. Ukoliko na njih stave ime nekog poznatog brenda i spakuju ga u odgovarajuću kutiju – eto falsifikata koji je teško prepoznati. Zato, budite oprezni ako odlučite da „izbacite“ plivajući zamajac.
Pritom taj falsifikat neće da se raspadne posle 1.000 ili 10.000 kilometara, ali pitanje je koliko efikasno će da „glumi“ plivajući zamajac, odnosno kakav će biti kvalitet vožnje (buka, vibracije...) i koliku štetu može da nanese drugim delovima automobila.
Stoga, ako već obavljate izuzetno ozbiljnu modifikaciju na automobilu, onda bar koristite originalne i kvalitetne delove.
Da li konverzija sa plivajućeg na fiksni zamajac može da uništi menjač ili da pukne radilica?
Ovo je uobičajena briga vozača – da li će nakon stavljanja fiksnog umesto plivajućeg zamajca doći do kvara menjača ili čak do pucanja radilice (kolenastog vratila)?
Čuli smo za takve slučajeve u inostranstvu, ali uvek su tu bili sporedni faktori – tjunirani automobili, razna „budženja“ kod terenskih vozila, vožnja na trkačkoj stazi, oštra vožnja u običnom saobraćaju...
Takođe, ako ni jedan od navedenih faktora nije bio u igri, ispostavilo se da nije u pitanju bio originalni set za konverziju nekog renomiranog proizvođača, već je u pitanju bio set neke manje „radionice“ koja se obično specijalizuje za maloserijsku proizvodnju ili prepravljanje raznih komponenti za automobile.
Na primer, ovakve mikro-fabrike snabdevaju tjunere „ojačanim“ komponentama, pošto standardne nisu u stanju da izdrže oštru vožnju automobila sa ozbiljno povećanom snagom i obrtnim momentom.
Takođe prave ili prepravljaju setove za otežane uslove rada. Na primer – za vozila koja vuku ili nose teške terete, za „ofroudere“, itd.
Uglavnom – nismo našli ni jedan primer da je nekome ubrzo nakon zamene stradalo bilo šta na regularnom, nemodifikovanom automobilu u koji je ugrađen originalan set za konverziju nekog od renomiranog proizvođača.
Ima li negativnih efekata na duže staze?
Iako ovi setovi za konverziju postoje već dugo, više od 10 godina sigurno, nismo našli slučajeve da se vozači žale kako im je set za konverziju oštetio ili pokvario nešto na automobilu.
Naravno, to ne znači da nema negativnih efekata na duže staze. Nisu svi zamenski setovi isti i nisu svi u stanju da na adekvatan način zamene plivajući zamajac. Stoga definitivno ima mesta sumnji da razni delovi u automobilu mogu ranije da stradaju zbog snažnijih vibracija.
Pritom – setovi za konverziju se obično ugrađuju na automobile koji su već prešli veću kilometražu, pa je gotovo nemoguće utvrditi koliko je na neki kvar uticalo izbacivanje plivajućeg zamajca.
U svakom slučaju, mnogo je vozača koji tvrde da su prešli mnogo desetina hiljada kilometara bez ikakvih problema.
Komfor u vožnji
Mnogi vozači se žale na razne negativne efekte u vožnji po pitanju komfora, kao:
- jače vibracije u leru
- jače vibracije u vožnji pri nižem broju obrtaja
- vibracije pri puštanju papučice kvačila prilikom promene stepena prenosa
- pojačana buka.
I sami proizvođači ovih setova za konverziju uglavnom „upozoravaju“ vozače da će biti pojačanih vibracija i zvuka!
Koliko će gore navedeni efekti biti izraženi zavisi od mnogo faktora, kao što su model i verzija automobila i motora, broj cilindara u motoru, snaga i obrtni moment.
Takođe, ne koriste svi proizvođači isti sistem za amortizaciju vibracija, mada je princip isti. Razlikuju se i motori po pitanju intenziteta vibracija koje izazivaju, osetljivosti menjača i slično, pa se setovi za konverziju prilagođavaju, mada obično pokrivaju veći broj modela.
Žale se vozači i da moraju pažljivije i nežnije da puštaju papučicu kvačila prilikom kretanja iz mesta i da pritom dodaju više gasa, ali i pri prebacivanju stepena prenosa u vožnji. Uglavnom se vremenom naviknu, ali definitivno je ranije bilo lakše...
Sa druge strane, nekima odgovara to što se snaga „direktnije“ prenosi, pa auto deluje poletnije, da ne kažemo sportskije.
Pazite se subjektivnih iskustava drugih vozača
Imajte u vidu da je vlasnicima automobila na kojima je izvršena konverzija često vrlo teško da budu objektivni iz vrlo jednostavnog razloga.
Oni ne porede nov plivajući zamajac sa setom za konverziju, već plivajući koji ne radi dobro već hiljadama ili desetinama hiljada kilometara, pri čemu ni lamela sigurno nije bila u najboljem stanju, pitanje je kakav je bio druk lager, a ni korpa nije večna.
Zato što možda već veoma dugo voze sa plivajućim i drugim pomenutim komponentama u lošem stanju, verovatno su se navikli i na vibracije, lupkanje ili „zujanje“ u leru, promene prilikom pritiskanja papučice kvačila, stresanje ili trzanje prilikom startovanja ili gašenja motora ili prilikom kretanja...
Ukratko – na sve simptome neispravnosti bilo koje od ovih komponenti.
Još ako je u pitanju neki stariji dizel, u ne baš najboljem stanju, njegov zvuk i vibracije mogu da pokriju zvukove i vibracije koje izaziva set za konverziju, a koji nisu bili prisutni kada je plivajući zamajac bio nov.
Stoga će vlasnik ovog automobila biti veoma zadovoljan i govoriti svima da se nakon ugradnje fiksnog zamajca nisu pojavile nikakve vibracije i zvukovi, iako i sam proizvođač seta za konverziju upozorava da će do toga doći...
Kolika je garancija na setove za konverziju?
Dve godine. Međutim, kod ovakvih delova, garancija uvek može da bude problematična. Sve mora da se skine i da se ispita, kako bi se videlo šta je konkretno stradalo.
Na primer, ako je na 20.000 km lamela počela da proklizava, lako će se utvrditi da li je vozač „spržio“ ili je nešto drugo u pitanju. Isto važi i ako strada nešto ozbiljnije.
Da li jedan set za konverziju može da se ugradi u razne modele sa različitim motorima?
Da - uglavnom jedan set pokriva veći broj modela i motora u tim modelima. Međutim, veoma je važno da se dobro proveri da li vaš auto spada među njih.
To može lako da se utvrdi proverom kataloških brojeva i broja šasije. Ako kupujete od nekoga „na reč“, izlažete se solidnom riziku.
Koliko je set za konverziju jeftiniji od plivajućeg zamajca
Zavisi – postoje i prilično skupi setovi za konverziju. Sa druge strane, plivajući zamajci nisu više skupi kao što su bili nekada.
Međutim, mnogi navode da se prava ušteda u stvari ostvaruje na duže staze.
Šta kažu serviseri?
U razgovoru sa serviserima dobili smo različita mišljenja. Neki smatraju da je rizik preveliki u odnosu na cenu novog plivajućeg zamajca, dok drugi smatraju da je kvalitetan set za konverziju sasvim u redu kao jeftinija i dugotrajnija opcija, naročito kada su u pitanju starija vozila ili vozači koji svojim načinom vožnje suviše brzo uništavaju plivajuće zamajce.
Zaključak
Ako su vam finansije na prvom mestu, onda montiranje fiksnog umesto plivajućeg zamajca može da bude dobra opcija. Sa druge strane, ako mnogo vremena provodite u gradskoj vožnji, u kolonama, novi plivajući zamajac je definitivno bolja opcija.
Dakle, sve zavisi od toga koliko želite da uštedite, koliko vam je važan komfor u vožnji i koliki rizik na duže staze ste spremni da prihvatite.
(Teelegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Zeljkopi
"Sacuvaj me Boze promaje i plivajuceg zamajca".
Podelite komentar
Brk
Ako voziš automobil od 15-30 hiljada evra a ne možeš da daš od 600 do 1200 evra za popravku npr plivajuceg zamajca onda lepo prodaj taj automobil i prilagodi se onome sto mozes da odrzavas a ne da se majmunises i pravis frajer a to u stvari nisi.
Podelite komentar
Majstor
Plivajuci uvek
Podelite komentar