Kako da sami učinite svoj auto bezbednijim za noćnu vožnju u 5 jednostavnih koraka?

  • 3
Farovi za kola, automobil Foto: Shutterstock

Od kada postoje automobili važno je bilo imati kvalitetne farove koji će dobro osvetljavati put ispred njih. Sa vremenom i razvojem tehnlogije i farovi i sijalice u njima su napredovali, postajali ekonomičniji, manje se grejali i, ono najvažnije, bolje osvetljavali.

Međutim, bili oni savremeni ili kasični, slaba je korist od dobrih farova ako nisu pravilno usmereni na put. A to je obično nešto što veliki broj vozača, mimo godišnjeg tehničkog pregleda, zaboravlja ili zapostavlja.

Međutim, i sama zamena sijalica, ukoliko je nestručno obavljena, može dovesti do neusklađenosti farova, a to za posledicu može da ima smanjenu osvetljenost ispred vozila tokom noćne vožnje. Nije potrebno posebno naglašavati da to predstavlja opasnost u saobraćaju.

Štelovanje farova je jedostavano, ali može biti dosadan posao koji traži vremena da se uradi kako treba. I kod svakog automobila je drugačije. Ipak, uz malo vežbe i strpljenja, možete naučiti da sami podešavate farove za samo nekoliko minuta.

Prvo proverite da li vaš autom ima polugice ili zavrtnje za veritiklno i horizintalno podešavanje farova.

Neki automobile (npr. Honda) imaju ugrađane i libele koje pokazuju da li farovi automobila odstupaju od pravilnog položaja, što mnogo pomaže kod njihovog podešavanja. Neki automobili imaju samo vertikalnu ili samo horizontalnu libelu, neki obe, ali većina nema nikakvu. Ukolko tako nešto ne postoji na vašem autu, možete se poslužiti sledećim "uradi sam" trikovima.

Prvi korak

Parkirajte automobil na ravnoj površini. Veoma je važno da se u automobilu ne nalazi težak prtljag, rezervoar bi trebalo da je pun, a sve četiri gume napumpane do propisanog pritiska. Ovde se pretpostavlja i da je vešanje automobila ispravno, budući da nije moguće da vozlo bude potpuno uravnoteženo ako neki od (pomenutih) parametara pojedninačno nisu ispravni.

Drugi korak

Kada ste se uverili da je auto, što je to bolje moguće, uravnotežen, potrebno je da ga dovezete do zida (imajući u vidu da bi podloga i dalje trebalo da bude ravna, a zid pod uglom od 90 stepeni u odnosu na nju.

Farovi za kola, automobil Foto: Shutterstock

Kada upalite kratka svetla, na zidu ćete uočiti centre njihovih krugova i obeležiti ih horizontalno, a zatim i vrtikalno, lepljivom trakom kroz sredinu kruga. Zatim pronađite polugice ili zavrtnje kojima se šteluju  farovi.

Treći korak

Nakon što ste ih pronašli, potrebno je da pomerite automobil unazad 7,5 metara (budite što precizniji). Ta razdaljna predstavlja neki prosek za većinu automobila, budući da različiti proizvođači preporučuju različite razdaljine (kod nekih modela one su čak i navedene u uputstvu automobila).

Četvrti korak

Kada ste pomerili auto unazad, blokirajte svetlosni snop jednog fara i pogledajte gde snop drugo fara pada, u odnosu na položaj koji ste obeležili na zidu.

Ovo je najbitniji deo:

- U odnosu na vertikalnu liniju, najintenzivniji deo svetlosnog snopa bi trebalo da bude na ili ispod centra horizontalne linije. -

- U odnosu na horizontalnu liniju, najintenzivniji deo svetlosnog snopa bi trebalo da bude desno od vertikalne linije. -

Farovi za kola, automobil Foto: Shutterstock

Peti korak

Kada ste ustanovili položaj svetlosnog snopa u odnosu na obleženu tačku, pogledajte da li postoje odstupanja. Ukoliko postoje, pomoću polugica (ili zavrtanja) za štelovanje podesite farove tako da njihov svetlosni snop odgovara onome što smo prethodno naveli. Identičnu proceduru ponovite i sa drugim farom.

Bitno je napomenuti da će podešavanje kratkih svetala, takođe, pravilno podesiti i duga svetla (budući da mnogi automobili nemaju odvojena podešavanja za kratka i duga svetla).

Pomoći ovakvog "uradi sam" podešavanja, sigurno ćete imati više šanse da bolje uočite zeca ili lisicu na planinskom putu, ali je svakako preporučljivo da, po povratku u grad, odvezete auto kod majstora i još jednom proverite farove na uređajima koji su tome namenjeni.

Video: Noćna vožnja od Novog Beograda do Žarkova po paralisanom Beogradu

(Telegraf.rs/MBJ)

Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Brba

    6. avgust 2020 | 00:24

    7 od 10 kretena nema pojma gde mu bacaju farovi koji ne da nisu nastelovani nego su postavljeni kao od prilike.Kad prođe neki Punto,Jugo,ili Pezo pa te oslepi na 500 metara pa ne vidiš ne svoju traku nego ni ceo put,očekujes neko besnilo od kola a ono baja stavio kseljone u Puntića i šibaju negde u nebo ali šmeker to ne provaljuje naravno...

  • Nemanja

    5. avgust 2020 | 20:34

    Zakomplikovali ste ga sto moz!🙄

  • Srbin

    5. avgust 2020 | 17:37

    Podešavanje svetala

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA