Kako da "probudite" vaš automobil posle višenedeljnog stajanja tokom vanrednog stanja?
Sada kada se automobil ponovo vraća u akciju, treba proveriti i srediti više stvari, pošto njemu, isto kao i nama, ne prija dugo "ležanje"
Mnogi vozači su tokom vanrednog stanja znatno manje koristili svoj automobil, i to najčešće na kratkim relacijama, a neki ga bukvalno nisu ni palili.
Stoga, kada se automobil vraća u akciju, treba proveriti i srediti više stvari, pošto njemu, isto kao i nama, ne prija dugo "ležanje".
1. Pogledajte ispod automobila
Proverite da li ima tragova curenja tečnosti – npr. motorno ili neko drugo ulje ili antifriz. Tako ćete na vreme moći da reagujete i sredite problem u startu. Ako ne curi mnogo, verovatno nije strašno i moći ćete bez problema do majstora. Ukoliko imate iskustva, pokušajte da proverite koja je vrsta tečnosti u pitanju.
2. Očistite lišće, grančice i sve drugo što je napadalo pri dnu vetrobrana
Tako ćete osloboditi spoljašnje otvore za ventilaciju i sprečiti da se zapuše kanali za odvod vode. Deluje banalno, ali ukoliko zanemarite ovakvo čišćenje, voda može da stigne u kabinu i do raznih drugih mesta, gde može da izazove ozbiljne probleme.
3. Proverite motorski prostor
Možda deluje smešno, ali nije neobično da miš ili neki drugi glodar napravi gnezdo u automobilu koji dugo stoji. Ukoliko je do toga došlo, treba dobro proveriti creva, kablove i slično, pošto ove zverčice mogu svašta da izgrizu i naprave pravu havariju
4. Proverite nivo motornog ulja
Nije loša ideja da zamenite ulje. Nećemo ulaziti u detalje, ali kratke vožnje imaju vrlo negativan efekat na motorno ulje, uključujući i kondenzaciju u motoru.
5. Proverite nivo rashladne tečnosti (antifriza)
Ako se antifriz ranije nije gubio, ne bi ni sada trebalo da bude problema, ali zašto rizikovati?
6. Proverite gume
Pritisak vazduha u gumama vremenom opada, vozili auto ili ne, bez obzira da li su gume potpuno nove ili starije. Jednostavno, napravljene su od takvog materijala koji u određenoj meri propušta vazduh.
Zato treba proveriti pritisak vazduha – nedovoljno naduvana guma se brže troši, može lakše da se ošteti, auto lošije koči i nestabilniji je u krivinama, a troši i više goriva. Ne zaboravite rezervnu gumu.
Ukoliko nemate ručni merač pritiska u gumama, proverite vizuelno u kakvom su stanju i ukoliko deluju dobro, idite kod vulkanizera ili na benzinsku pumpu.
7. Upalite auto
Ne krećite odmah na vožnju. Ostavite ga neko vreme da radi u mestu, kako bi se razni sistemi i komponente „razradili“.
Međutim, kratkotrajan radu u mestu, od npr. 10-ak minuta, neće biti od velike pomoći. Potrebno je da se auto malo duže provoza.
8. Akumulator
On se vremenom prazni, pošto su i u ugašenom automobilu aktivni razni sistemi koji troše struju: alarm, kompjuter, radio... Generalno, što savremeniji auto, to će imati više sistema koji su aktivni i kad je auto ugašen, ali nema tu nekih pravila – zavisi kojeg je kapaciteta akumulator, u kakvom je stanju, itd.
Uglavnom, šta uraditi ako se akumulator toliko ispraznio da auto neće da upali? Možete da ga izvadite i stavite na punjač ili da upalite auto „na kablove“.
Naglašavamo - pre nego što to uradite, pročitajte uputstvo za svoj automobil pošto nepravilnim paljenjem „na kablove“ možete da izazovete ozbiljan kvar! Nakon toga je preporučljivo da krenete na malo dužu vožnju, bez uključenih potrošača (osim obaveznih farova).
9. Krenite na vožnju
Pažljivo sa prvom vožnjom. Kočioni diskovi lako korodiraju, pa dok se ne skine taj sloj rđe auto će mnogo slabije kočiti. Može slabije da koči i iz drugih razloga. Stoga krenite lagano, kočite više puta, prvo lagano usporavajte, a onda oštrije. Osluškujte – pokušajte da primetite neke neuobičajene zvukove.
10. Ručna kočnica
Proverite da li ona ispravno funkcioniše.
11. Dolijte gorivo
Gorivo se nije „pokvarilo“ za ovih par meseci, ali činjenica je da npr. benzin čine razne supstance, od kojih neke isparavaju brže, druge sporije, čime se donekle menjaju karakteristike benzina koji je ostao u tečnom stanju. Možda tu razliku primetite, možda ne – zavisi od brojnih faktora. Ali tu su i kondenzacija vlage iz vazduha i još neke hemijske reakcije, bez obzira da li je reč o benzinu ili dizelu. U svakom slučaju, savetujemo da dolijete gorivo – što više, to bolje.
12. Pranje
Treba ukloniti sve nečistoće sa laka, naročito ako parkirate ispod drveća, kao što su „sok“ drveća, ptičji izmet i slično, koje će nakon dugog stajanja biti neuporedivo teže, ako ne i nemoguće ukloniti bez poliranja.
13. Duža vožnja
Automobilu će definitivno prijati duža vožnja, ali pokušajte da izbegnete gradsku gužvu. Kada se dovoljno zagreje i „razgiba“, ne libite se da ga poterate u više obrtaje na otvorenom putu. Između ostalog, dopuniće se i akumulator.
Video: Ako vas je neko udario, ovaj trik je toliko prost da čak i žena može da popravi udaren auto
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Sasa91
Nisam ga gasio svo vrijeme, jos jeftino gorivo... 😄
Podelite komentar
Stevo Višekruna
Jako dobar tekst.
Podelite komentar
Nrdr
Najbolje odmah pun gas i puskiranje ladnom vodom!
Podelite komentar