Koji su delovi automobila "potrošni" i zašto je važno na njih obratiti posebnu pažnju?
Nakon što se osmisli novi model automobila, a pre nego što buduće vozilo stigne do fabričke proizvodne trake, na scenu stupaju različiti inženjeri koji rade na šasiji, komponentama motora, estetici... Oni podvrgavaju svaki pojedinačni deo rigoroznim testovima, a pre nego što se izvrši njihova ugradnja.
Ipak, koliko god bili dobro ispitani, delovi tokom upotrebe trpe velike pritiske i u načelu imaju ograničen vek trajanja. Iz tog razloga, neophodno je obavljati periodične servise automobila, a to podrazumeva zamenu određenih potrošnih delova, tečnosti i ulja. Na šta treba obratiti pažnju?
Filter za vazduh
Svrha filtera je da vazduh, koji se meša sa gorivom kako bi se stvorila smeša za unutrašnje sagorevanje, prečisti od nepoželjnih čestica i spreči njihov ulazak u motor. Kako različita strana tela završavaju na rešetkama ovog filtera, tokom vremena filter će se zaprljati, a zatim i zapušiti. Vožnja sa filterom koji je u ovakvom stanju stvara rizik od smanjenja protoka vazduha ka motoru, što remeti odnos mešavine vazduha i goriva u komori za sagorevanje i odražava se na ukupne performanse automobila, a dovodi i do habanja motora i njegove kontaminacije.
Zato, da bi se neželjeni efekti na vreme izbegli, preporučljivo je proveriti stanje filtera za vazduh, smeštenog u kutiji na početku usisne grane koja vodi do motora.
Filter kabine
Polenski ili filter kabine ima ulogu da filtrira vazduh koji dospeva u kabinski prostor vozila. Najčešće je smešten ispod komandne table ili iza kasete za odlaganje stvari, a u retkim slučajevima i ispod haube. Kako mu se funkcija sastoji u tome da zaustavlja nečistoće koje bi inače dospele u kabinu i da vožnju učini prijatnijom, naročito kod putnika koji pate od alergija i respiratornih problema, jasno je da će tokom vremena i ovaj filter postati zaprljan ili zapušen i da zahteva zamenu.
Ulje i filter za ulje
Bez adekvatnog ulja koje apsorbuje toplotu i podmazuje motor, najvitalniji deo svakog vozila prerano bi se istrošio i prestao sa radom. U zavisnosti od proizvođača i modela vozila, variraju i servisni intervali za zamenu ulja i filtera, ali uobičajeno se kreću u rasponu od 10.000 do 20.000 km.
Ako primetite da je ulje potamnelo, znajte da će to uskoro dovesti do zagušenja i samog filtera motora što može rezultirati lošim hlađenjem i podmazivanjem motora.
Kako biste predupredili neželjene posledice, poštujte preporučene servisne intervale. Imajte u vidu da što je vozilo starije i sa više pređenih kilometara, taj interval postaje sve kraći.
Filter goriva
U pitanju je obično papirni uložak koji služi da spreči veće komade prljavštine ili rđe da uđu u sistem za cirkulaciju goriva. Filter je smešten duž cevi za dovod goriva, a to može biti ili ispod haube, u zoni oko motora ili pored rezervoara za gorivo, a u nekim slučajevima i u samom rezervoaru. Ako je pozicija filtera u samom rezervoaru, njegova zamena će biti zahtevniji posao za mehaničara jer, da bi došao do filtera, najčešće prethodno mora da pomeri zadnja sedišta kako bi olakšao pristup.
Preporučeni interval zamene najčešće je na svakih godinu dana, a ukoliko se ovaj filter zapostavi i ne promeni na vreme, može izazvati smanjeni protok goriva i pad performansi vozila.
Antifriz i ulje za kočnice
Snaga koju motor proizvodi ujedno dovodi do njegovog zagrevanja, a kako se tokom tog procesa motor ne bi i pregrejao neophodno je hlađenje. U tu svrhu postoji sistem koji koristi vazduh za hlađenje vode, odnosno antifriza bez kojeg bi se motor ubrzano pohabao i prestao da radi. Tehnologija savremenih automobila koristi mešavina vode i antifriza, što motoru pruža veću otpornost na visoke temperature, a ima i antikorozivno dejstvo.
Kočnice funkcionišu kao hidraulični sistem cevi i cilindara ispunjenih kočionom tečnošću. Ako kočiona tečnost sadrži sedimente, izgledaće mutno ili bezbojno i onda je vreme za njenu zamenu. Ukoliko se ne zamene u propisanom intervalu, kočnice će postati labave i podložne koroziji.
Zupčasti kaiš ili lanac
Svrha bilo kog od ova dva pogonska mehanizma je da uskladi okretanje radilice sa radom bregaste osovine.
Lanac je za razliku od zupčastog kaiša daleko izdržljiviji i poslednjih godina se iznova masovno upotrebljava u auto industriji, nakon što je decenijama među proizvođačima dominirao zupčasti kaiš.
Kako je svaki motor različit, i servisni interval za zamenu ovog dela takođe varira. Za zupčasti kaiš najčešći interval zamene kreće se u rasponu od 40.000 do 150.000 km, a za lanac i preko 200.000 km.
S obzirom na sklonost ovih delova ka istezanju, istanjivanju, čak i pucanju, najsigurnije je da ih zamenite na vreme kako biste izbegli ozbiljna oštećenja motora koja mogu uslediti.
Svećice i grejači
Kako motor sa unutrašnjim sagorevanjem zahteva sagorevanje goriva kako bi radio, neophodno je stvoriti varnicu da bi se ubrizgala smeša vazduha i goriva u komoru.
Tu ulogu kod benzinskih motora obavlja svećica, dok kod dizela grejači pomažu startovanje motora pri niskim temperaturama.
Svećice se razlikuju po obliku i veličini i obično postoji po jedna svećica koja odgovara jednom cilindru automobila, iako postoje i oni sa više svećica po cilindru. Kako svaka svećica ima očekivani vek trajanja, ukoliko se ne zameni na vreme, može izazvati probleme sa startovanjem automobila, navodi Auto Guru.
Sa druge strane, dizel motori vrše sagorevanje uz pomoć kompresije samog motora, te im svećica nije potrebna. Ipak, grejači motora automatski se uključuju kada je neophodno dostići željenu temperaturu kako bi se obavilo sagorevanje.
PK kaiš
Ovaj deo smešten je sa bočne strane motora i može biti pojedinačni ili višestruki kaiš. On pokreće klima kompresor, servo pumpu, alternator, a najčešće i pumpu za vodu. Postoje dve vrste ovog kaiša: jedan koji prati oblik slova "V" i drugi koji se uvija - tzv. serpentinski kaiš. Bilo koji tip kaiša da je u pitanju, na površini sadrži nabore koji omogućavaju da nesmetano klizi preko remenica, a da pritom ne spadne sa njih. Za ispravno funcionisanje PK kaiša posebno je važna njegova zategnutost koja se reguliše uz pomoć zatezača kaiša.
Zato, ukoliko u vožnji čujete čudne zvuke cviljenja iz prostora ispod haube, to je najverovatnije posledica istegnutog ili oštećenog PK kaiša koji zahteva zamenu.
(Telegraf.rs/T.T.)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.