Koja ulja i tečnosti treba redovno da proveravate da vam se automobil ne bi kvario?
Savremeni motori u vozilima koriste različita maziva i tečnosti da bi održali performanse rada na visokom nivou. Ove tečnosti služe za podmazivanje, odvođenje prekomerne toplote iz motora i drugim namenama tokom svakodnevne upotrebe. Zato ih je potrebno menjati u propisanim intervalima, da bi vozilo moglo da nastavi da funkcioniše.
Motorno ulje
Osnovni lubrikant u svakom vozilu je motorno ulje koje, po analogiji sa ljudskim organizmom, predstavlja krvotok svakog motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Ono obezbeđuje potrebno podmazivanje svih pokretnih delova motora, hladi ga i produžava životni vek bitnih komponenti. Takođe, ima i ulogu čistača motora, a uz to sprečava ulaz nečistoće u njega.
Poštovanje intervala zamene motornog ulja od presudne je važnosti budući da ono tokom vremena gubi svoja svojstva. Preporučeni servisni interval kreće se u rasponu od 10.000 - 20.000km u zavisnosti od vozila i proizvođača, ali zamena ulja u motoru mora češće da se vrši ukoliko je vozilo izloženo ekstremnijem načinu upotrebe, poput vuče tereta, vožnje sa pogonom na sva četiri točka, učestalog stani-kreni režima upotrebe ili korišćenju za potrebe trkanja.
Ulje za kočnice
Moderni kočioni sistemi koriste ulje za kočnice kako bi se mehanizam kočenja, aktiviran pritiskom na pedalu kočnice, preneo na prednje i zadnje kočnice i zaustavio vozilo. Kočiona tečnost je obično na bazi silikona koji trpi visoke temperature, ne sabija se tokom upotrebe i daje "mekan" osećaj pri pritiskanju pedale kočnice. Njena loša strana je to što upija vlagu iz vazduha.
Učestala upotreba kočnica, koja predstavlja nužnost u vožnji automobila, prouzrokuje stvaranje velike količine toplote u kočionim komponentama, koja se potom prenosi na tečnost koja kruži sistemom. Ukoliko je u tečnost dospela vlaga iz vazduha, to će za posledicu imati smanjenje temperature same kočione tečnosti što uzrokuje mekaniju pedalu kočnice i sporije kočenje uz veći zaustavni trag.
Stoga, većina proizvođača automobila preporučuje zamenu ulja za kočnice na svake dve godine bez obzira na pređenu kilometražu, navodi Auto Guru.
Ulje za kvačilo
Današnja vozila sa manuelnim menjačima opremljena su hidrauličnim sistemom kvačila kojim se pritiskanjem papučice kvačila aktivira mehanizam koji prenosi silu na menjač, omogućujući time vozaču da menja brzine tokom vožnje. Ovaj sistem koristi istu tečnost na bazi silikona, baš kao što je to slučaj i sa kočionim uljem. Većina proizvođača preporučuje zamenu ovog ulja na svake dve godine bez obzira na pređenu kilometražu, a dobra praksa nalaže da se ulje za kvačilo i kočiono ulje zamene istovremeno kako bi oba sistema pravilno funkcionisala.
Antifriz
Ova tečnost ima zadatak da toplotu nastalu tokom jednog kruga sagorevanja u motoru apsorbuje i kroz sistem hlađenja odvede dalje iz motora. Ovaj sistem zasniva se na vodenoj pumpi koja upumpava antifriz u odgovarajuće kanale motora i na hladnjaku koji toplotu iz tečnosti oslobađa u atmosferu, a uz to i obezbeđuje toplotu u kabini kada je grejanje uključeno.
Antifrizi se prave u različitim bojama, a dve najčešće su zelena, za motore izlivene od gvožđa, i crvena, za one koji su na bazi aluminijuma. Važno je upotrebljavati antifriz u odgovarajućoj boji, a svako odstupanje u smislu upotrebe antifriza druge boje ili mešanje dve različite rashladne tečnosti može dovesti do ozbiljnih oštećenja motora.
Interval zamene antifriza je najčešće 3-5 godina u zavisnosti od sastava tečnosti i tipa vozila.
Ulje za menjač
Ulje za menjač radi po istom principu kao i motorno ulje. Ono obezbeđuje podmazivanje pokretnih delova, odvodi suvišnu toplotu i kod automatskih menjača omogućava pokretanje vozila. Ova maziva dizajnirana su tako da mogu da izdrže ekstremne temperature i pritiske. Kod nekih sistema menjača postoji i hladnjak koji služi za odvođenje toplote iz sistema za transmisiju.
Iako najčešće podleže zameni u određenom intervalu, u nekim slučajevima ulje nije potrebno menjati tokom čitavog životnog veka jednog vozila. Sa druge strane, kod vozila sa savremenijom DSG ili CVT automatskom transmisijom, obavezna je zamena ulja u menjaču i na svakih 60.000km, da bi se izbegla oštećenja i prestanak rada samog menjača.
(Telegraf.rs/T.T.)
Video: Zavirili smo u srce Zero Tenacity tima: Gejming na sasvim novom nivou
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
trener
Vozim Oktaviju, i menjam ulje posle predjenih pet hiljada kilometara. U dvoristu, sam promenim ulje i filter,a ne servis da me odere. Neki daju pare za cigarete, kucne ljubimce, Internet, mobilne... a ja za ulje.
Podelite komentar
Marko
I jos jednu tecnist treba proveravati,gorivo, jer ako ostanete bez goriva, necete moci da se vozite.
Podelite komentar
Nis
Total
Podelite komentar