Nenad je kupio Audi A6, ali kada je pokušao da registruje auto - shvatio je da je opasno prevaren
Nažalost, činjenica da imate kupoprodajni ugovor, potpisan i overen kod notara, ne znači da je automobil automatski vaš. Daleko od toga...
Čak ni to što ste platili porez na prenos apsolutnih prava (vlasništva) ne znači ništa. Sve dok u policiji, na šalteru, ne završite proceduru, niste na čvrstom tlu.
Ali i tada, kada imate saobraćajnu dozvolu na svoje ime, možete se naći u situaciji da vam auto bude oduzet.
Ovakvi slučajevi nisu retkost
U takvoj situaciji se našao i Nenad Stošić koji se bavi prodajom i otkupom automobila, a koji nam se obratio kako bi apelovao da upozorimo druge vozače na ovaj problem:
“Kupio sam Audi A6 od čoveka koji je nedugo nakon prodaje otišao u inostranstvo. Kada sam došao u policiju da registrujem auto na sebe, saznao sam da to ne mogu da uradim pošto prethodni vlasnik ima dug od 80.000 dinara prema JKP Infostan, a naplatu duga su preuzeli izvršitelji.
S obzirom na to da nisam mogao da ga kontaktiram, bio sam prinuđen da platim dug umesto njega kako bih mogao da registrujem auto. Zato savetujem svima da pre kupovine obavezno provere i prodavca i auto“.
Postoji način da se u velikoj meri smanji rizik. Krenimo redom.
Kad izvršitelji stave zabranu
Date prodavcu novac, overite kupoprodajni ugovor kod notara, platite porez na prenos vlasništva Poreskoj upravi, a onda vam na šalteru u policijskoj stanici kažu da taj auto ne možete da prenesete na sebe zato što prodavac ima dug zbog kojeg su izvršitelji blokirali prodaju.
Problem je u tome što se prenos vlasništva obavlja u policiji, a ne kod notara overavanjem ugovora ili u Poreskoj upravi plaćanjem poreza na prenos apsolutnih prava.
Notari ne proveravaju da li je stavljena bilo kakva zabrana na predmet prodaje. Oni proveravaju samo da li se poklapaju podaci o vozilu u ugovoru i saobraćajnoj dozvoli, i identitet kupca i prodavca.
Poreska uprava takođe ništa ne proverava – samo naplaćuje porez na prenos. Dakle, plaćanje ovog poreza ne znači automatski i prenos vlasništva.
Zato treba da odete na sajt Agencije za privredne registre i obavite pretragu sudskih zabrana.
1. KORAK: Proveravate vlasnika – kliknite na ovaj link.
Obavezno pored imena i prezimena unesite i JMBG. Imajte u vidu da sistem nije savršen i da su moguće greške.
Savetujemo da prvo proverite prodavca, pošto postoji mogućnost da nije upisana posebna zabrana na auto, nego neka generalna.
2. KORAK: Proveravate da li vozilo ima zabranu otuđenja – kliknite na ovaj link.
U padajućoj listi treba izabrati prvu opciju – „Pokretna stvar koja ima registracioni broj“. Zatim se pojavljuju sledeće opcije za unos podataka kao na slici ispod:
Proverite za svaki slučaj na više načina, posebno po registarskom broju i po broju šasije (obavezno), kao i kombinacijom podataka. Sistem nije savršen i moguće su greške.
„Rupe“ ipak postoje
Problem je u tome što potvrdu o plaćenom porezu na prenos ne možete da dobijete istog dana. Možda ćete je čekati veoma, veoma dugo (mada situacija može drastično da se razlikuje od grada do grada).
A bez potvrde o plaćenom porezu na prenos apsolutnih prava ne možete da prenesete auto na svoje ime u MUP-u.
Stoga smo Agenciji za privredne registre uputili sledeće pitanje:
„Da li ja kao kupac automobila, ukoliko na dan kada je potpisan i kod notara overen kupoprodajni ugovor, taj automobil nije bio upisan u Registar sudskih zabrana, imam pravo da neometano prenesem apsolutna prava nad tim automobilom na sebe ako u periodu između potpisivanja ugovora i završetka procedure prenosa vlasništva dođe do upisivanja tog automobila u Registar sudskih zabrana?
Konkretnije, šta ako ja proverim automobil, sve bude u redu, overim kupoprodajni ugovor i isplatim novac prodavcu, a zatim nakon 10-ak dana na šalteru u MUP-u kada odem da prenesem vlasništvo na sebe saznam da je nakon overe kupoprodajnog ugovora automobil upisan u Registar i MUP odbije da prenese vlasništvo na mene kao kupca, tj. novog vlasnika?“
Dobili smo sledeći odgovor koji smo skratili i prilagodili kako bi ga običan čovek lakše razumeo:
„Propisano je da svako ima pravo da zahteva izvod o podacima iz Registra i izvod kojim se potvrđuje da Registar ne sadrži podatke o ili zabrani otuđenja, odnosno opterećenja pokretne stvari (npr. vozila).
Dalje, propisano je da se niko od trenutka upisa ne može pozivati da nije upoznat sa zabranom otuđenja, odnosno opterećenja pokretne stvari, niti da mu nisu bili poznati podaci koji su o njoj upisani u Registar.
Propisano je i da se pretpostavlja da je kupac pokretne stvari koja je predmet zabrane otuđenja, odnosno opterećenja koja nije upisana u Registar savestan.
Dakle, savesnost kupca pretpostavlja se po zakonu.
Napominjemo da ukoliko neko osporava savesnost kupca, mora to i da dokazuje pred sudom, ali da je to vrlo kompleksno pravno pitanje, pri čemu odgovor na isto izlazi iz okvira materije registracije“.
Nažalost, iz MUP-a nismo dobili odgovor na ovo pitanje.
Izvršni poverilac (npr. izvršitelj) dužan je da bez odlaganja zatraži upis u Registar privremene mere zabrane otuđenja i opterećenja vozila.
Međutim, postoji mogućnost da u Registru ne pronađete automobil na koji je stavljena zabrana, pošto je zabrana stavljena na celokupnu imovinu dužnika, a što opet zavisi od toga kako sud definiše meru zabrane.
Zato je veoma važno da detaljno, pa raznim parametrima proverite i auto i vlasnika/prodavca.
Takođe, treba imati u vidu da se baza podataka Registra sudskih zabrana puni postupno, srazmerno dinamici podnošenja prijava, što opet ostavlja vremena dužniku da proda auto za koji zna da će uskoro dobiti zabranu.
Pritom kupac ne može proverom u Registru da vidi da je taj auto sporan. Kupiće ga, a problemi će uslediti kada pokuša da ga prenese na svoje ime ili kasnije.
Da vam banka ne oduzme auto zbog tuđeg kredita
Završite kompletnu proceduru kupovine, prenesete auto na sebe, pa vam nakon šest meseci oduzmu auto zbog toga što ga je prodavac dao kao zalogu (garanciju) kod uzimanja kredita. Ovakav scenario je moguć, pošto naši propisi ne zabranjuju da se proda auto koji je založen kao sredstvo obezbeđenja kredita.
Dakle, kada prethodni vlasnik, od kojeg ste kupili auto, prestane da plaća rate kredita, banka pokreće postupak prinudne naplate. Auto se vama oduzima i predaje banci, a vama ostaje samo da tužite prodavca.
Da bi ste se zaštitili od ovakve situacije, treba da odete na sajt Agencije za privredne registre i obavite pretragu u delu Založno pravo.
1. KORAK: Proveravate vlasnika – kliknite na ovaj link.
Otvoriće vam se prozor u koji upisujete podatke prodavca. Imate razne opcije za pretragu, a podrazumeva se da je najsigurnije istovremeno izabrati JMBG, ime i prezime.
2. KORAK: Proveravate vozilo – kliknite na ovaj link.
U padajućem meniju izaberete opciju „Pokretna stvar koja ima registracioni broj“ i zatim ispod upisujete podatke. Nipošto ne preskačite broj šasije (VIN).
Mogu li da tužim prodavca prevaranta i dobijem svoj novac nazad?
Možete da ga tužite i najverovatnije ćete pobediti na sudu.
Međutim, suđenje može da traje veoma dugo, a ostaje i pitanje kada ćete i da li ćete uopšte ikada dobiti svoj novac od osobe koja vas je zbog neplaćanja dugova ili rata kredita i dovela u ovu situaciju.
Pogledajte kompletnu ponudu polovnih automobila za prodaju na sajtu Polovni Automobili
VIDEO: Da li bi ste dali 40 hiljada evra za Bavarsku proizvodnju motora?
(Telegraf.rs/Polovniautomobili)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Besna glista
Pa za koji moj onda notari uzimaju pare ako samo lupe pečat na ugovor a ne garantuju pravnu sigurnost tog ugovora?
Podelite komentar
Boban
Takav zakon samo u Srbiji ima. Dobro da predhodni vlasnik nije nikog silovao, mozda bi kupac sad morao umesto njega u zatvor...
Podelite komentar
ABC
To samo u Srbiji ima da moras u 18 razlicitih institucija da ides da bi preveo auto na svoje ime i na kraju sve to ti neznaci nista, na nekoj zadnjoj stanici opet mozes da ostanes bez svega. Cist debilizam.
Podelite komentar