Šta da radite kada polomite, izgubite ili ako prestane da vam radi ključ od automobila?
Ne paničite ukoliko vam se desi da ne možete da otključate automobil ili ako vam se desi da ne možete da ga startujete! Majstori otkrivaju sve prednosti, ali i mane ključeva za automobile. Prvo, važno je znati da daljinska komanda za centralno otključavanje nije isto što i kodirani ključ, iako se često nalaze spakovani u jedno kućište.
Za otključavanje automobila je odgovorna ova komanda, dok je za startovanje motora, odnosno, deaktivaciju blokade odgovoran čip koji u sebi ima upisan kod i omogućava startovanje motora.
Torba koju je Megan Markl nosila na jednom pojavljivanju otkriva kakva je budućnost čeka
Ključevi su tokom vremena postajali kompleksniji i moderniji, od "običnog" peko kodiranog koji se u Evropi pojavio sredinom devedesetih godina, do današnjih koji su "pametni" i samo treba da su uz vlasnika dok on startuje vozilo. Evropski proizvođači automobila su sredinom devedesetih godina prošlog veka uveli kodirane ključeve koji imaju "komplikovane" šare ali i elektronski čip na kom su upisani podaci, odnosno kodovi.
Iako danas postoji više vrsta kodiranih ključeva, oni rade po veoma sličnom principu. Najčešče imaju ugrađenu daljinsku komandu koja služi za otključavanje centralne brave, ali i čip koji u sebi "nosi" podatke kako bi motor mogao da startuje, a uz to imaju i standardni metalni deo kojim se mogu otključati vrata i ako postoji kontakt brava, startovati motor. Evo i kako rade:
- Kada okrenete ključ u kontakt bravi kako biste startovali motor, kompjuter vozila i ključ razmenjuju podatke koji moraju da se slože. - objašnjava Pavle Ristić, glavni majstor bravarske radionice "Ristić".
Čak i jednostavni automobilski ključevi, bez ikakvih tastera, moraju biti napravljeni, odnoso narezani precizno tako da bi uopšte mogli da okrenu bravu. Takođe, čip u njima mora biti programiran tako da ga vozilo prepozna kako bi mogao da deaktivira blokadu.
Iako je najčešći razlog zbog kog ljudi ostaju bez ključeva od automobla njihov gubitak, oni se ipak mogu pokvariti, ali kako izgleda i za to su krivi sami vozači. Trenutno su najrasprostranjeniji kodirani ključevi sa daljinskom komandom, zatim se koriste i ključ - kartice, ali i drugi oblici ključeva koji služe samo za daljinsko otključavanje automobila, dok je startovanje motora "na dugme". Svi oni u sebi imaju daljinsku komandu, ali i dodatni čip. Osim toga, iako je skriven, u privesku se nalazi i mehanički deo "pravog" ključa.
Šta kvari ključeve?
Kad nestane struje
Ovo je jeadan od najjeftinijih kvarova kodiranih ključeva sa daljinskom komandom. Prepoznaje se tako što izvesno vreme ključ "slabije radi" odnosno ne otključava vozilo svaki put kada se klikne na komandu, što znači da je oslabila baterija, koja je godinama trajala.
Savet majstora
Ako se dogodi da se pri zameni daljinska komanda "raskodira" ugurajte ključ u bravu za startovanje motora, dajte kontakt, stisnite dugme za otključavanje i držite ga nekoliko sekundi, a onda ključ skinite sa kontakta.
Zamena je laka kod većine ključeva: izvadte staru bateriju, kupite istu i postavite je na staro mesto. Prilikom otvaranja kućišta nemojte koristiti oštre predmete.
Čip "gasi" ključ
Čip se nalazi u svim kodiranim ključevima, a ako se on pokvari, tada ne postoji prenos podataka do kompjutera, što znači da ne može da se startuje automobil. On se najčešće kvari usled mehaničkih oštećenja - zbog čestog ispadanja ključeva, a kvar se prepoznaje po treperenju lampice u obliku ključa na instrument - tabli.
Savet majstora
Rešenje za ovakav kvar je zamena samog čipa, koji se nalazi u kućištu ključa, što podrazumeva da se on rastavi. Popravka košta od 20 evra naviše.
Polomljeno kućište
Kućišta su najčešće napravljena od plastike, pa se lako dogodi da se polome, ali da daljinske komande i dalje rade. Najosetljivije su ključ - kartice, koje se često nose u u zadnjem džepu, pa se polome prilikom sedanja. Ako ne želite da nosite ključeve izlepljene lepljivom takom, treba da promenite kućište.
Savet majstora
U ovom slučaju rešenje može biti i presađivanje iz starog kućišta u novo. To je posao koji možete uraditi i sami, ali obratite pažnju da kupite odgovarjuće kućište kako bi svi delovi mogli da stanu unutra.
Šta da radite kad se izliže ključ?
Kod onih modela kod kojih ne postoji dugme za startovanje motora, metalni deo ključa se koristi za startovanje preko kontakt brave. Čak iako imate daljinsku komandu i ona radi, metalni deo ključa se od starosti može izlizati. Kvar se prepoznaje po tome što ključ neće da okreće bravu, a otklanja se zamenom metalnog dela.
Savet majstora
Dešava se da se polomi metalni deo ključa, a tada je popravka ista kao kada se on narezuje zbog dotrajalosti.
Zbog tastera ne radi daljinski
Kada vrata neće da se otključaju "na dugme", najverovtnije je da se pokvario mikroprekidač na kućištu daljinske komande. Popravka podrazumeva njegovu zamenu. Majstori ističu da je važno znati da spoljašnja oštećenja na samom dugmetu mogu da doprinesu kvaru unutrašnjih komponenti ključa.
Savet majstora
I u ovom slučaju majstor mora da otvori ključ kako bi izvadio dotrajali mikroprekidač. Novi deo mora da se zalemi, a pre nego što se ključ ponovo zatvori, testira se da li radi.
Kako se prave novi ključevi?
Kada se dogodi da izgubite ključ, a nemate rezervni, jedino rešenje jeste da se napravi nov, zavisno od toga kakav ključ ima vaše vozilo, razlikuje se i procedura, ali i cena "popravke".
Klasičan ključ
"Običan" ključ danas imaju samo još automobili domaće proizvodnje i stariji polovnjaci. Za nabavku duplikata, odnosno, da biste napravili nov, potrebno je da najpre po broju šasije, od zvaničnog uvoznika, uzmete takozvani mehanički kod, odnosno šifru po kojoj mašina reže fabrički oblik ključa. Drugo rešenje je da se ključ pravi "po bravi".
Kodirani ključ
Naziv ovih ključeva nastao je na osnovu način na koji oni rade - u čipu se nalazi jedinstven kod - broj specifičan za svaki automobil, na osnovu kog centralna vozačka jedinica u vozilu, kada se ključ stavi u kontakt bravu, upoređuje šifru ključa sa šifrom automobila i ako se poklapaju, dozvoljava da se automobil startuje. Proces izrade novog ključa je isti kao kod "običnog" ključa. Prvo se od uvoznika pribavlja kod, s tim što se sada dobijaju dva - mehanički i elektronski. Zatim se ključ izrađuje i onda ga majstor kodira.
Rasklopivi ključ
Ovakvi ključevi su zapravo kodirani ključevi u novom pakovanju. Bravari ih bez muke mogu napraviti, jer se proces izrade ne razlikuje od pravljenja kodiranog ključa. Komande kao što je centralno zaključavanje i slično naći će se i na novom ključu.
Ključ kartica
Kod modernih vozila za otključavanje je zadužena ključ kartica. U njoj se nalaze podaci o automobilu, a danas se i one mogu napraviti kod bravara. Iako nije vidljiv i one imaju ključ, pa ga je potrebno najpre narezati, zatim kodirati. a za taj posao treba izdvojiti od 80 evra pa naviše.
(Telegraf.rs / SAT)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
BG
A kada motokultivator nece na gurku,sta onda?Pitam za komsiju.
Podelite komentar
Ivan
Upravo sam na C 5 imao problem da je ključ prestao da zaključava i otključava daljinski zbog prelaska auta u power saving mode jer je radio ostao uključen i zamalo da se obratim nekom majstoru koji bi poznavajući ovdašnje stručnjake rasturio pola auta i pokvario bi brdo stvari usput, problem sam rešio tako što sam stavio ključ u bravu dao kontakt i držao dugme za zaključavanje nekoliko sekundi (pre toga sam držao dugme za otključavanje kao što ste opisali u tekstu i nije radilo) u svakom slučaju vaš tekst mi je bio od koristi nadam se da će ovaj moj komentar biti nekome od koristi
Podelite komentar
Ford Fiesta
Slučajno sam isključio daljinsko otključavanje na ključu tako što sam prilikom startovanja motora držao dugme za otključavanje gepeka. Zamena baterije nije pomogla. Rešenje je bilo da dam kontakt i da držim dugme za otključavanje nekoliko sekundi.
Podelite komentar