Psiholog o otimanju oko artikala na popustu: Šta dovodi do ovakvog ponašanja, glad ili pohlepa?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Šta je to što ljude privlači kada vide popuste, pa čak do te granice da nastane otimanje oko proizvoda

Foto: Shutterstock

Kada su popusti aktuelni, to je uvek glavna tema, koja podrazumeva i obavezan odlazak na sva prodajna mesta na kojima su nam ti popusti pruženi.

Međutim, sve češće smo svedoci incidenata koji se dogode baš zbog većih ili manjih popusta. Nedavno se dogodila situacija masovnog otimanja oko namirnica koje su na popustu u našim trgovinama, ali jedan od mnogih primera je i veliko "grabljenje" televizora i tehnike u jednoj radnji u Americi. Takve scene nisu retke na čuveni Crni petak.

Šta je ono što naš mozak fokusira na te čuvene nalepnice popusta, zašto dolazi do otimanja oko sniženih proizvoda i da li to podrazumeva da su ljudi gladni ili pak pohlepni, objašnjava psiholog Zoran Musterović.

Osvrnuvši se na gorepomenute situacije, psiholog je protumačio ipak dva različita slučaja "naleta kupovine". Kada je u pitanju hrana, objasnio je dalje:

- Kada vidimo otimanje oko hrane, uvek postoji neko siromaštvo ili manje-više osećaj ugroženosti. Posebno ga je lako kod nas izazvati, koji smo prošli nestašice i jedno kolektivno osećanje ugroženost koje je bilo realno. Svaka sličnost ili neka najava izazvala bi prejaku rekaciju, kao što je ova kod nas - objašnjava psiholog Musterović.

Foto: Shutterstock

Situacija otimanja nije se odvila između dva čoveka, već je obuhvatila brojniju grupu ljudi, zbog čega je to aktuelna tema već danima. Kako dolazi do toga da tako brzo eskalira situacija u masovnije prepirke oko proizvoda, psiholog Musterović je objasnio:

- Lako je pokrenuti lančanu reakciju. Dovoljna je mala situacija grabeži kako bi i druge ljude pokrenula na slična ponašanja zbog zajedničkog kolektivnog iskustva sa uskraćenošću. U ovakvoj situaciji ljudi se ponašaju, posebno jedni uz druge, kao grabljivci, kojima je ugrožena egizstencija - iako realno nije. Ljudi se vrlo često bitno različito ponašaju u regularnoj situaciji. Ovo su situacije koje su potpuno pod dominacijom instikata preživljavanja koje su inicirane zbog teških iskustava, situacije u kojoj su se našle, puno ljudi želi da uzme isti stvar koje nema dovoljno - govori Musterović.

Što se tiče situacije koja je uzela maha u Americi, a tiče se tehnologije, razlikuje se po drugim stvarima, kako objašnjava naš sagovornik. Radi se o tome da je trka za televizorima bila aktuelna, zbog pritiska nametnutih životnih standarda. Musterović govori da je to ipak slika jednog konzumerizma koji vlada stilom života na zapadu, te se dolazi do zaključka da je sve stvar konkurencije i uspešnosti.

- Treba reći da su u obe situacije prisutni socijalno inferiorniji slojevi ljudi - zaključuje psiholog Zoran Musterović.

(Telegraf.rs)