Tinejdžerima je sve bitnije kakvu garderobu nose: Oni se hvale i kude na Instagramu, a umesto o drugarstvu pričaju o brendovima
Psiholozi ističu da je ovo prirodna potreba koja, međutim, nije funkcionalna
Istraživanja pokazuju da za 90 sekundi formiramo utisak o određenoj osobi. Na njega utiču izraz lica, položaj tela, glas i velikim delom odeća koju nosimo. Sve to, naravno utiče i na našu decu. Materijalna podela među njima nije novina, ali ona je sada, prešla i na društvene mreže.
Da odelo ne čini čoveka ne bi se reklo po profilima većine tinejdžera na društvenim mrežama. Odevna kombinacija za školu ili izlazak često nije samo to, nego i predmet pohvale ili osude među vršnjacima.
- Sad u školi neki dečaci i devojčice gledaju šta se nosi od brendova a šta ne. Na instagram kače šta su novo dobili pošto da bi se kako da kažem pohvalili u društvu - kažu neki učenici.
Drugi kažu da ne gledaju šta ko ima, bitno da je dobar i da je pravi drugar.
Neki idu i korak dalje. Pored pohvale na instagramu sledi detaljan opis cena i radnji u kojima su kupljene stvari.
- Zavisno od toga kako oni vide šta je vredno i šta daje neku moć i daje statusni uticaj, to postaje onda i za njih nešto čemu oni imaju aspiraciju, žele da im se kupi, hvale se sa tim i kroz to negde se doživljavaju da su moćniji, da su odrasliji - kaže prof. dr Nevena Čalovska Hercog, psihijatar i psihoterapeut.
- To je ono što je problematično, privatne korporacije rade u privatnom interesu i razvijaju potrošačko društvo, a ne neke kolektivne vrednosti i mlade ne treba kriviti zbog toga što se lepe za te brendove. Zapravo, oni samo izražavaju potrebu da budu prihvaćeni, da imaju neku grupu, da nađu poslove i tako dalje - kaže Nina Mihaljinac, kulturolog.
Psiholozi ističu da je ovo prirodna potreba koja, međutim, nije funkcionalna.
- Savetujem da se ne zabranjuje, ali da se istovremeno daje veći značaj onome što su trajne vrednosti, ono što zaista pripada deci, u njihovom razvoju i nekom daljem odrastanju - kaže Nevena Čalovska Hercog.
Postavljanje fotografija poklona na internetu nije moda koja vlada samo kod nas. U Rusiji na primer deca oligarha svoje poklone - šampanjac, automobile, skupa letovanja dele na zajedničkoj instagram stranici.
(Telegraf.rs/RTS)