Nauka dokazala: Deca koju roditelji pritiskaju zbog škole, kasnije imaju manje uspeha u životu

Ocene i uspeh u školi čest su razlog porodičnih tenzija i konflikata što može na razvoj mališana da ostavi ozbiljne posledice

Foto: Pixabay

Do karaja školske godine ostalo je još mesec dana, a đake čekaju poslednje ocene zbog kojih se, uglavnom nerviraju roditelji koliko i đaci.

Ocene i uspeh u školi čest su razlog porodičnih tenzija i konflikta.

Roditelji uglavnom nisu svesni da greše kada, umesto motivacije i podrške, deci stavljaju do znanja da su  "sve petice" važnije od njihovih socijalnih veština i emocija.

Nedavno sprovedena istraživanja pokazuju da deca takva očekivanja u većini slučajeva tumače kao pritisak, koji ne pomaže boljem uspehu, a u konačnici ih čini nesigurnijim i manje uspešnim u kasnijem životnom dobu.

Ono što deca misle da njihovi roditelji očekuju od njih, može imati značajnu ulogu u oblikovanju motivacije i želje za uspehom.

Pritisak roditelja može povećati dozu stresa, ali i negativno uticati na njihovu produktivnost i efikasnot u školi.

To je veoma važno, jer bi roditelji trebalo da cene emocije, osećanja, vrline, dobrotu i socijalne veštine više od školskih obaveza i uspeha.

Prave vrednosti u vaspitanju 

Naučnici Univerziteta u Arizoni uradili su istraživanje koje pokazuje kakva je uloga roditelja u psihološkom zdravlju i školskom uspehu dece.

Istraživanje je obuhvatilo 506 učenika šestog razreda, koji su dali odgovore na pitanja koja se tiču njihovog odnosa sa roditeljima i očekivanjima koje roditelji imaju od njih.

Prva vrednost se odnosila na lične uspehe dece, poput dobijanja dobrih ocena i kreiranje uspešne karijere kasnije u životu.

Foto: Freepik/bearfotos

Ostale vrednosti vezane su za dobrotu, pristojnost i socijalne veštine koje njihova deca razvijaju sa drugim ljudima. Posle toga su uporedili sve dobijene odgovore sa realnim uspehom dece u školi, gledajući ocene i izveštaje o njihovom ponašanju.

Najbolji rezultati bili kod mališana koji su verovali da njihovi roditelji dobrotu i vrline cene jednako ili čak više od školskih postignuća.

Kada roditelji školski uspeh stavljaju ispred osećanja, ličnih osobina i ljubaznosti deteta, to postavlja temelje za negativne osobine i emocije kao što su stres, depresija, anksioznost i loše ocene, kao i devijantno ponašanje.

Ove osobine se mogu uvideti već u šestom razred, pokazalo je istraživanje.

Sa druge strane, deca koja su smatrala da njihovi roditelji stavljaju veći naglasak na školski uspeh, a ne na to da budu ljubazni prema drugima, imala su veći rizik od negativnih ishoda, poput depresije, anksioznosti, manjeg samopoštovanja, problema u ponašanju, kritike roditelja, problema sa učenjem i strahom od nižih ocena.

Decu treba motivisati, ali ne pritiskati 

- Čak i kad samo jedan roditelj naglašava i forsira dete da mu školski uspeh bude što bolji, može se javiti kontraefekat i ocene mogu biti lošije-  kaže autorka ovog istraživanja Meri Lutar.

Nema ništa loše u tome da decu motivišete da se trude i rade na sebi što više mogu.

Foto: Tanjug/AP

Kada roditelji forsiraju, kritikuju decu i šalju poruku da mališani moraju biti najbolji po svaku cenu ili da njihovo samopoštovanje treba da proistekne iz socijalnih faktora, poput nagrada ili najviših ocena, čine to da zadovolje svoje neostvarene ambicije. 

Deca koja rastu bez ove vrste pritiska, dobijaju priliku da ostvaruju svoje snove i ambicije i ispostavlja se imaju mnogo više uspeha u kasnijem životnom dobu, kako u karijeri, tako i u porodičnim i emotivnim odnosima.

(Telegraf.rs)