Psihologija koja se krije iza manične kupovine baš toalet papira od svih drugih potrepština na svetu

Sigurno ste se pitali zašto mnoge porodice prvo gomilaju toalet papir, a ne neke druge osnovne potrepštine?

foto: pixabay.com

Da se hvataju za hleb, brašno, ulje, pa i da razumemo... Ali, zbog čega vlada tolika pomama za toalet papirom u svetu?

Prodavci u SAD i Kanadi počeli su da ograničavaju broj paketa toalet papira koje kupci mogu kupiti. U nekim supermarketima u Velikoj Britaniji ga čak i nema.

Zašto? Koliko znamo, toalet papir ne nudi posebnu zaštitu od virusa. Ne smatra se osnovnom potrepštinom u hitnim slučajevima, poput mleka i hleba, na primer.

Pa zašto ljudi kupuju toalet papir u velikim količinama?

Razlog br. 1

Ljudi idu u krajnost kada čuju sukobljene poruke

Stiven Tejlor je klinički psiholog i autor knjige "Psihologija pandemije", koja kroz istoriju gleda na to kako se ljudi ponašaju i reaguju na pandemije. U poređenju sa prošlim pandemijama, globalni odgovor na novi korona virus bio je naširoko rasprostranjena panika. S druge strane, ovakav odgovor je razumljiv, ali i preteran.

Novi korona virus plaši ljude jer je nov, a ima dosta toga što je još uvek nepoznato. Kada ljudi čuju sukobljene poruke o riziku koji predstavlja i koliko ozbiljno treba da se pripreme za njega, skloni su da idu u krajnost.

- Kada se ljudima kaže da dolazi nešto opasno, ali sve što treba da učinite jeste da operete ruke kako biste izbegli tu opasnost, ta radnja im ne deluje srazmerno pretnji - rekao je on.

Razlog br. 2

Neki reaguju na nedostatak smernica

foto: pixabay.com

Ljudi koji kupuju toalet papir i druge potrepštine za domaćinstvo pripremaju se za istu stvar kao i svi drugi, rekao je Baruš Fišof, psiholog.

- Ako ljudi ne čuju obećanje zvaničnika da će se za njih neko pobrinuti, sami će pretpostavljati da bi trebalo da se opskrbe i pobrinu za sebe. Što se duže vlasti ne obraćaju građanima, to se više povećava verovatnoća manične kupovine - rekao je on.

Razlog br. 3

Panika izaziva paničnu kupovinu

Slike i snimci praznih rafova i kolica s velikim zalihama preplavile su društvene mreže. Tejlor kaže da panična kupovina zapravo izaziva efekat zaraze strahom.

Sve one fotografije praznih rafova mogu navesti ljude da veruju da moraju brzo da pojure i kupe toaletni papir dok još mogu.

Razlog br. 4

Želja za obezbeđivanjem je prirodna

foto: pixabay.com

Kada vam neko kaže da ostanete kod kuće i izbegavate kontakt sa drugima, naravno da ćete poželeti da se obezbedite kako biste bar u kući mogli da imate sve osnovne potrepštine.

- Novi korona virus podstiče svojevrsnu psihologiju preživljavanja jer moramo više vremena provoditi kod kuće, pa se i zbog toga "nagomilati" osnovnim namirnicama što je svakako i toalet papir. Uostalom, ako nam ponestane toalet papira, čime ćemo ga zameniti? - upitao je psiholog Frenk Ferli, profesor na Univerzitetu Templ.

Trošićete novac na toalet papir pre ili kasnije, a kasnije je veća verovatnoća da će biti redova, pa i da ćete ga teško naći. Budući da ćete na kraju koristiti, svima je u glavi praktičnost, pa i kupovina većih količina.

Razlog br. 5

Neki će imati veći osećaj kontrole

Ljudi koji se opskrbljuju zalihama razmišljaju o sebi i svojoj porodici i onome što bi trebalo da urade za njih da bi se pripremili.

- Sve je to posledica ovog talasa iščekujuće anksioznosti. Ljudi postaju anksiozni uoči prave epidemije. Ni u jednom momentu nisu sagledali širu sliku, poput one kakve su posledice nagomilavanja toalet papira - ističe Tejlor.

Ali, ljudi se tako ponašaju iz straha, pa im kupovina toalet papira, koliko god to smešno zvučalo, pruža osećaj kontrole u jednoj ovako bespomoćnoj situaciji.

- Ako će im to pružiti osećaj da su učinili sve što mogu, onda bi ih moglo osloboditi razmišljanja o drugim stvarima osim o korona virusu - zaključuje on.

(T.T./Telegraf.rs)