Ružna istina o vladavini Karla Lagerfelda modnim svetom
Novinarka lista Guardian ponudila nam je potpuno drugačije viđenje poznatog kreatora
Karl Lagerfeld više nije među živima, a modna industrija kojom je predsedavao iz kuće Šanel (Chanel) tvrdi da je slomljenog srca.
Njegova muza, bela mačka pod imenom Šupet, koja velikim delom postoji na Tviteru, kao savršena metafora za njegovu mizantropiju, slikana je sa velom preko lica u znak žalosti zbog velikog gubitka.
Nije preveliko iznenađenje da njegova najveća ljubav uopšte nije ljudska. A tu su i glasine da, ako zaista postoji, treba da nasledi njegovo bogatstvo.
Ne mislim da je Lagerfeld voleo žene. Nemoguće misliti tako ako posmatrate njegov rad. Nemoguće je gledati njegovo lice - nepokretno, možda zbog hirurških zahvata, a možda i ne - i misliti da je voleo sebe.
Očigledno je, i vrlo često zabeleženo, da moda ne mora da bude mizogina i isključujuća, moda je samo izraz, a izraz je moralno neutralan.
Ali je moda definitivno postala sve gore navedeno u eri kojom je Lagerfeld dominirao.
U svetu koji je najčistiji oblik hijerarhije, on je imao moć srednjevekovnog pape ,i mogao je da tu moć iskoristi da moda postane manje ekskluzivna i radosnija.
Međutim, Lagerfeld je vrlo retko bio hrabar po tom pitanju. Profit je bio njego pravi poziv, a mizoginija metod koji je koristio.
Revije visoke mode u Parizu, u kojima je zaista bio nenadmašiv, davale su gorivo globalnoj modnoj industriji.
On je odlučivao šta je lepo, a šta ne, šta bi trebalo primetiti, a šta ignorisati.
Ništa od toga ne bi puno značilo da nije imao moć.
Mašina koju je stvorio prodavala je parfeme i torbe nudeći bledeću sliku lepote koju nijedna normalna žena nije mogla da dostigne.
Devojke koje su nosile njegovu odeću bile su veoma mlade i sitne. Ako biste se malo bolje zagledali u njih, imali biste utisak da su se tek rodile kako bi postojale da ih krase Lagerfeldove kreacije.
Naravno, nema ničeg lošeg u tome da je neko mlad i lep, ali to je trenutak koji brzo prolazi u životu žene, a on nije nudio ništa ženama koje nemaju te stvari, velikoj većini žena.
U Šanelu je zapošljavao starije žene (morao je, modeli i mačke ne mogu da urade baš sve), ali one su morale da se podmlade. Njihova lica bila su preterano glatka i gotovo neprepoznatljiva po ivicama, kao da je na njih bačena kletva. Bile su žene koje nisu mogle da prihvate svoja lica, žene koje ne smeju da stare.
Mlade devojke bile su ono za čime je žudio. One su bile glina za mit o velikom Lagerfeldu.
Treba napomenuti i da odeću nije pravio sam, i ona je praktično bila slučajnost u njegovoj umetnosti. Umesto stvaranja odeće, Lagerfeld je stvarao moćne mitove.
Odeću je pravila grupa posvećenih i veoma veštih žena na vrhu kuće Šanel.
Lagerfeldova umetnost imala je širi uticaj od prostog izazivanja prezira žena prema sebi zbog svog izgleda i radi stvaranja profita.
Svet nije jednako rastao dok je Lagerfeld vladao njime.
Lepota - sama definicija lepote - pripadala je samo nezamislivo bogatima.
On je, u svom srcu, bio švalja koja je stvorila nejednaki svet.
VIDEO: Apsolutni pobednik! Glumac na dodelu Oskara došao u raskošnoj haljini
(Telegraf.rs)