Ukoliko se držite ovih 5 pravila, svi će obožavati vaše poklone
Nije uvek jednostavno odabrati pravi poklon, i svako se našao u situaciji da dugo razmišlja o tome na koji način obradovati nekoga
Pokloniti nešto što će istinski obradovati određeno osobu svojevrsna je umetnost. Savršen poklon može umnogome popraviti nečije raspoloženje, ili čak i popraviti odnose između ljudi. Poklon može biti iskupljenje, ili jednostavan podsetnik da vam je do nekoga stalo.
Psiholozi su već dugo fascinirani pojmom darivanja, jer je ono prozor ka mnogim drugim važnim ljudskim osobinama: kazuje na koji način vidimo druge ljude, kako vrednujemo stvari, koliko smo vešti u odlučivanju i koliko razumemo ljude oko nas.
„Ljudi su neverovatno društvena bića i jedna od stvari u kojima se razlikujemo je način na koji uspostavljamo i održavamo odnose sa drugim ljudima. Davanje poklona za rođendane, praznike, godišnjice ili venčanja je odlična prilika za jačanje tih odnosa“, rekao je Danijel Fareli, psiholog na Univerzitetu u Vorčesteru.
Kupovina poklona postala je i veliki finansijski izazov. Ove godine, procenjuje se da će Amerikanci prosečno potrošiti 942 dolara na božićne poklone, što je više u odnosu na 885 dolara u 2018. godini. Ukupno, cifra će premašiti milijardu dolara. To je još jedan pokazatelj da pogrešan izbor poklona može skupo da košta.
Davanje poklona je, u svakom slučaju, društveni ritual koji zahteva pažljivo razmišljanje i dobru procenu. Da li postoje pravila kojih se treba pridržavati? „CNN“ je razgovarao sa stručnjacima koji su pomogli da se dođe do pet osnovnih pravila koji predstavljaju svojevrstan vodič svima koji žele da istinski obraduju nekoga.
1. Nemojte dodavati manje poklone velikom poklonu
U iskušenju ste da dodate i kravatu skupoj košulji? Buket cveća skupocenoj flaši šampanjca? Ne činite to. Kada primamo više poklona u paketu, nesvesno ih obezvređujemo – manji poklon biće u senci onog većeg i neće postići planirani efekat.
To se naziva „paradoks prezentacije”, i ovaj termin je prvi put objašnjen u studiji iz 2012. godine. Tada je učesnicima ponuđeno da biraju ili „iPod“ bez ikakvih dodataka, ili „iPod“ sa mogućnošću za besplatnim preuzimanjem jedne pesme sa interneta. Na pitanje koliko bi platili za jedan, a koliko za drugi, učesnici su „iPod“ sa mogućnošću preuzimanja pesme procenili za čak 20% niže od onog prvog. Nasuprot tome,u u većoj meri su birali „iPod“ sa mogućnošću skidanja pesme, demonstrirajući da kada dođe do darivanja, često ne uspevamo da shvatimo da je ponekad manje – zapravo više.
- Zamislite da nekome poklonite skupu bocu vina, i pored nje nekoliko plastičnih čaša iz kojih će piti. To odmah umanjuje vrednost poklonu, jer ljudi obično ne razmišljaju ekonomski i racionalno o takvim stvarima - istakao je Fareli.
2. Podarite doživljaj za pamćenje, a ne predmet
Potpuno nov ajfon brzo postaje star. Ali, odmor iz snova ili prisustvovanje koncertu vašeg omiljenog muzičara ostaće vam uspomena koja traje zauvek.
- Iskustva često sadrže mnogo više slika koje pamtimo, i zbog toga stvaraju živopisnija sećanja. Možda se sećamo tableta koji nam je poklonio prijatelj ili voljena osoba, ali ne pamtimo ga toliko kao odmor na Floridi. Sećanja i emocije mnogo su veća uspomena nego fizički objekat - objasnio je Fareli.
3. Čestitke nisu loš izbor
Davanje poklona može biti uzaludno.
- Potrošićemo 10 dolara na nas same ukoliko pronađemo nešto što cenimo da vredi više od 10 dolara. Međutim, kod poklona važi drugi pristup, jer ne kupujemo za sebe. Može se desiti da potrošimo 10 dolara na poklon koji za osobu koju darujemo nema tu vrednost, ili ne vredi ništa - rekao je Džoel Valdfogel, ekonomista.
Ono što ima jednaku vrednost za sve je novac. Iako je poklanjanje određene svote novca u nekim prilikama prikladno i popularno, nije za svakoga i može se protumačiti kao nedostatak truda, ili čak kao nešto uvredljivo.
Čestitke su vremenom postale dosta popularne. One nisu savršen izbor, ali su svakako bolji od loše ili u žurbi odabranih poklona.
4. Stavite se u položaj osobe kojoj dajete poklon
Jednostavno rečeno: Kupite ono što mislite da bi ta osoba kupila sebi. To možda deluje kao logičan zaključak, ali u praksi se dešava ređe nego što bismo voleli. Ljudi imaju običaj i da poklone koriste kao način da se našale, zatim kao vid ohrabrenja za promenu nekih navika ili da ukažu na nešto o sebi samima, radije nego da usreće primaoca.
Najbolji način da se ovo predupredi jeste da se postavi jasno pitanje „Šta želite?“, jer svaki razgovor na temu poklona korisniji je od slepe kupovine.
5. Potrošite više novca na druge nego na sebe
Trošenje novca na druge ljude podstiče sreću. Dobar osećaj koji vas može ispuniti kada dajete nekome poklon koji voli traje znatno duže od osećaja zadovoljstva prilikom trošenja novca na sebe. Jeste važno brinuti o sebi, ali zapamtimte – veliki je benefit od darežljivosti prema drugima.
Ukoliko ništa od ovoga ne pomogne, ne zaboravite zašto dajete poklone. Većina ljudi ne želi da mnogo novca potrošite na njih, već samo žele da mislite na njih, a to možete na mnogo jednostavnih načina.
(G.S.)