Ružičasti porez: Evo zašto žene u Srbiji plaćaju iste proizvode duplo skuplje nego muškarci
Žene u svetu se susreću sa ružičastim porezom, a da toga nisu ni svesne
Da li ste nekada prilikom kupovine higijenskih proizvoda obratili pažnju na cenu muških i ženskih proizvoda koji su jednaki po kvalitetu i sastojcima, a razlikuju se samo u boji?
Kada sam prošle nedelje kupovala brijač u prodavnici, primetila sam da roze brijač košta skoro 30 dinara više nego plavi. To nije jedini primer, postoji niz proizvoda koji su skuplji i pritom se čini da se od muških razlikuju samo po boji koja je roze. Zapitala sam se zbog čega je tolika razlika u visini cene roze proizvoda i evo šta sam saznala.
Prodavci su mi otkrili da su žene manje osetljive na cene nego muškarci, što znači da su uglavnom spremne da plate višu cenu za određenu robu. Veliki broj firmi i marketing stručnjaka kroz ovu boju prodaje simbol ženstvenosti i za to naplaćuje ružičasti porez koga žene u Srbiji nisu ni svesne.
Razumela sam da je ružičasti porez razlika u visini cene između ženskih i muških proizvoda. Ženski proizvodi su dosta skuplji i ime potiče od toga da su ti skuplji proizvodi uglavnom roze boje.
Žene su mnogo emotivniji pol i samim tim naša emocija se u ovom slučaju koristi kao manipulacija ženskim novčanikom. Roze boja predstavlja ženstvenost i nežnost, pa su ženski proizvodi roze boje. Roze boja takođe simbolizuje majčinski tip, smirenost, krhkost i površnost.
Čim sam saznala šta je to ružičasti porez, krenula sam ponovo ka najbližoj prodavnici. Uporedila sam cene proizvoda. Radi se o proizvodima istog brenda, istog kvaliteta, samo je pakovanje različite boje. Primetila sam da neki brendovi prodaju ženama manju mililitražu istog proizvoda po višoj ceni. Uporedila sam cene muških i ženskih proizvoda i evo šta sam otkrila.
Cena jednog poznatog brenda dezodoransa za muškarce iznosi 279 dinara, dok za žene iznosi 399 dinara.
Cena brijača istog proizvođača koji ima dve oštrice i isto zaštitno jastuče, a razlikuje se samo u boji iznosi 82 dinara za muškarce, a 109 dinara za žene.
Cena šampona za muškarce iznosi 329 dinara, dok za žene iznosi 379 dinara.
Cena kreme za lice za muškarce iznosi 915 dinara, dok za žene iznosi 1.029 dinara.
Cena stika za muškarce je 279 dinara, dok za žene iznosi 399 dinara.
Cena sapuna u plavoj boji je 49 dinara, dok je cena sapuna u roze boji 69 dinara.
Cena pene za kosu je 369 dinara za muškarce i 389 dinara za žene.
Pena za brijanje je čak 200 dinara skuplja za žene nego za muškarce, za muškarce iznosi 249 dinara, dok za žene 449 dinara.
Cena šampona za bebe u plavoj bočici za dečake iznosi 175 dinara, dok cena šampona u roze bočici potpuno istog proizvođača sa istim karakteristikama za devojčice iznosi 189 dinara.
Čak i cena igračaka npr. trotineta za decu u plavoj boji iznosi 13.000 dinara, dok u roze boji iznosi 16.000 dinara.
Brojna svetska istraživanja koja su posmatrala odnos cene između muških i ženskih proizvoda pokazala su da proizvodi koji se prodaju isključivo ženama koštaju u proseku 7% više od proizvoda koji se prodaju muškarcima. Ova razlika se, između ostalog, odnosi i na odeću, igračke i proizvode za zdravstvenu zaštitu. U sektoru igračaka, igračke za devojčice u proseku su koštale 7% više nego igračke za dečake.
Žene su često izložene povišenim cenama na tržištu i proizvodima koje moraju da kupe i to svakog meseca, kao što su tamponi i ulošci. Žene manje brinu o ceni proizvoda ili usluge, proizvođači i trgovci iskorišćavaju ovo što rezultira višim cenama ženskih proizvoda i usluga. Takođe, u zemljama kao što su SAD, Velika Britanija i Škotska postoji porez na tampone i uloške, koji se smatra jednom vrstom diskriminacije žena.
U mnogim velikim zemljama kao što su Australija i Kanada se pišu peticije da se ukine ovaj porez, što je do sada u praksi realizovano u saveznoj državi Goa u Indiji, jer se smatra da higijenski ulošci i tamponi spadaju pod osnovne potrebe svake žene.
Sledeći put kada same odete u kupovinu uporedite cene proizvoda i izračunajte koliko novca godišnje vam odlazi na ružičasti porez. Kada to izračunate, možda će vam se odjednom više svideti brijač plave boje. Ali nemojte se stideti, kupite ga i uštedite novac!
(Telegraf.rs / Ivana Trišić)