RODITELJI, OPREZ: Šta nam govore dečiji crteži?
Dečiji crteži su odraz njihovih emocija, potreba, želja, strahova, očekivanja, ali i način njihovog izražavanja i komunikacije
Deca počinju da crtaju onog trenutka kada shvate da mogu da drže olovku ili bojicu u ruci i prislone je na papir. Crtanje predstavlja najveći deo dečijeg stvaralaštva u ranom uzrastu i aktivnost u kojoj mališani veoma uživaju.
Dečiji crteži su neponovljivi i karakteristični odrazi dečijeg shvatanja sveta. U crteže dete projektuje svoje emocije, potrebe, želje, strahove, namere i očekivanja.
Ono, zapravo, crta kako bi izrazilo mnoštvo različitih emocija koje ne ume da iskaže rečima. Crtanje tako postaje način njegovog izražavanja i komunikacije, baš kao i igra.
Ponekad dečije crteže vidimo samo kao njihovu igru na papiru. Međutim, analizom crteža možemo da otkrijemo način na koji najmlađi ražmišljaju i kako se u određenom trenutku osećaju.
Takođe, veoma je važno da ne preterujete u tom dešifrovanju, već dozvolite mališanu da vam sam objasni šta za njega predstavlja njegovo remek-delo. Postavljajući mu pitanja, poput onih “šta rade ljudi koje si nacrtao”, možete da otkrijete mnogo o svom detetu.
Postoje tri faze dečijih crteža: faza žvrljanja, faza simboličkog crtanja i faza realističkog crtanja.
1. Faza žvrljanja (2-4 godine)
Prva je faza žvrljanja ili škrabanja. Dete počinje da šara tako sto najpre, igrajuci se sa papirom i olovkom ili bojicom, ono vuče olovku po hartiji premešta je iz jedne ruke u drugu i shvata da ta olovka ostavlja trag, što ga dodatno podstiče na dalju igru. Te šare, same po sebi, nemaju nikakvo značenje jer su za dete samo vežba motorike. Ipak, ponekad u ovoj fazi deca stvaraju nešto što se naziva “slučajni realizam”. Tada se iz njihovih šara naziru određeni oblici, koji, recimo, liče na auto ili kuću
2. Faza simboličkog crtanja (4-7 godine)
U ovoj fazi, dete se trudi na nacrta ono što vidi. Tako najčešće crta najjednostavnije stvari kao što su lica, Čiča Gliša, auto, kamion, drveće, kuća. Na ovakvim crtežima obično nema realističnih detalja. Na kraju ove faze, deca dodaju određene stvari koje upotpunjuju njihove crteže, kao što su cveće ispod kuće ili odeća na Čiča Gliši.
3. Faza realističkog crtanja (7+ godina)
U ovoj fazi se na crtežima pojavljaju šeme. Na primer, crtež okeana može da sadrži galebove, loptu za plažu, morsku zvezdu, ljude koji nose kupaće kostime i slično. Dete može da doda reči i simbole, koji bi dodatno objasnili šta crtež predstavlja. Crteži ljudi imaće više detalja, tako, na lice, dete može da doda pegice. Takođe, crteži su sada ozbiljniji i realističniji, nacrtani iz različitih perspektiva.
Šta crtaju dečaci, a šta devojčice
Razlika između toga kako i šta crtaju devojčice i dečaci svakako postoji. Tako devojčice obično crtaju predmete kružnog oblika, kao cveće i srca, dok su uglovi, prave linije i četvrtasti predmeti karakteristični za dečake. Automobil, kamion ili slična prevozna sredstva isto često zauzimaju centralno mesto na njihovim crtežima.
Takođe, deca su sklona da crtaju mališane istog pola. Osim toga, neka istraživanja su otkrila da devojčice koriste više boja dok crtaju nego dečaci, i da su te boje obično toplijih nijansi (recimo roza), dok dečaci prednost daju hladnijim bojama (kao što je plava).
Šta znače boje na crtežima
Izbor boja takođe mnogo govori o karakteru deteta.
- Crna i ljubičasta predstavljaju mališana koji voli da preuzima inicijativu i koji je siguran u sebe, ali koji je u izvesnoj meri zahtevan.
- Plavu vole mališani koju su brižni i uživaju u društvu.
- Crvena je boja uzbuđenja i jedna od boja koju deca najviše vole da koriste. Nju naročito koriste deca koja su znatiželjna i koja ne žele ništa da im promakne.
- Roza boja iznačava potrebu za ljubavlju i poštovanjem i omiljena je boja devojčica
- Zelena je simbol dece koja žele da budu drugačija, koja vole slobodu, koja su umetničke duše i veoma inteligentna.
- Žuta odražava inteligenciju i veselu, toplu prirodu poput sunca.
Pozicija crteža na papiru
Crtež je odraz dečije okoline. Način na koje dete koristi prostor na papiru, ukazuje na njegov odnos prema okolini.
- Ako je crtež na levoj strani, dete je privrženo majci i prošlosti.
- Daje li prednost desnoj strani, oseća se bliže ocu, oseća potrebu da komunicira i interesuje ga budućnost.
- Dete koje krupno crta predmete i pozicionira ih na sredinu papira je sigurno u sebe i čvrsto stoji na zemlji.
- Mališan koji crta male stvari u donjem uglu lista ili čošku, izražava osećanje nesigurnosti ili nesposobnosti da se nosi sa problemima.
Kakve emocije otkrivaju dečiji crteži
- Crtež vašeg deteta može da otkrije njegovo emocionalno stanje. Ne opeterećujte se previše sa pretpostavkama šta bi crtež mogao da predstavlja. Ipak, stručnjaci navode nekoliko stvari na koje možete da obratite pažnju prilikom tumačenja dečijih emocija sa crteža:
- Crteži sa puno detalja, koji su precizno nacrtani, otkrivaju dete koje oseća potrebu da se mnogo trudi.
- Energični potezi olovkom ili bojicom, posebno ako su grupisani jedan pored drugog, mogu da budu znak nervoze, jakih emocija, odlučnosti i ljutnje
- Mekše linije odraz nežnije i emotivnije prirode deteta.
- Način na koji su linije nacrtane takođe je važan – predmet koji je nacrtan tankim, isprekidanim linijama otkriva dete koje je neodlučno i nesigurno i koje razmišlja dok crta. Nasuprot tome, izraz samopouzdanja i sigurnosti predstavljaju crteži koji su nactani debljim, kontinuiranim i slobodno povučenim linijama.
Takođe, treba obratiti pažnju na veličinu ljudi koje dete crta kao i na nedostatak određenih delova tela. Tako će mališan ljude koje smatra važnim ili dominantnim nacrtati većim od ostalih. Odsustvo ruku ponekad se tumači kao znak stidljivog deteta koje nije agresivno, dok prevelike ruke mogu da se tumače kao tendencija ka agresivnom ponašanju ukoliko je dete sa takvim rukama nacrtalo sebe. Mala stopala su znak nesigurnosti – u bukvalnom smislu predstavljaju nestabilne temelje.
- Impulsivno dete: Veliki ljudi, bez vrata, i asimetrija ekstremiteta
- Zabrinuto dete: Oblaci, kiša, price koje lete, ljudi bez očiju
- Stidljivo dete: Mali ljudi, bez nosa ili usta, sićušni ljudi i ruke blizu tela
- Ljutito dete: Velike šake i zubi, dugačke ruke, ukrštene oči
- Nesigurno dete: Čudovišta, male glave, bez ruku, koso nacrtani.
Kako da podstaknete likovnu kreativnost deteta
Osim što je korisno da nauče kako da tumače dečije crteže, roditelji bi takođe trebali da poklone pažnju razvijanju likovnih sposobnosti i kreativosti svoje dece. Iskustvo u crtanju pomaže deci da samostalno odrede šta će i kako da nacrtaju na datom prostoru, i omogućava im da prenesu svoje ideje na papir ili neku drugi format. Ipak, ono što je najvažnije, kreativno izražavanje dozvoljava deci da koriste čaroban svet svoje mašte, što je upravo ono što je svakom mališanu potrebno.
Evo nekoliko saveta kako da ohrabrite svoje dece da što više crta:
- Neka crtanje, pored igre, bude deo svakodnevnih dečijih aktivnosti. Pružite detetu različiti izbor pribora za crtanje kao što su bojice, flomasteri, kreda. Isecite papirne kese tako da mališan može da ih koristi za crtanje. Kada su mlađa deca u pitanju, ponekad je korisno da selotejpom zalepite papir za sto kako se ne bi pomerao dok crtaju. Starija deca, takođe, mogu da koriste tempere, makaze i lepak. Obezbedite im neku vašu staru majicu da obuku kod crtaju i raširite novine ili staru mušemu preko stola kako bi površina ostala čista.
- Ne preterujte sa instrukcijama. Dozvolite svom detetu da eksperimentiše i samostalno izrazi svoju kreativnost. Ovakva nezavisnost je detetu potrebna kako bi steklo sigurnost u sebe i svoje sposobnosti. Sve što vi kao roditelj treba da uradite je da sednete pored svog mališana, posmatrate ga dok crta i uživate u njegovoj kreativnosti.
- Obratite pažnju na proces, a ne samo na rezultat. Pridružite se vašem detetu dok crta, umesto što ćete ga samo pohvaliti ako je nešto lepo nacrtalo. Pomozite mu da nacrta komplikovanije stvari ili izaberite zajedno odgovarajuće boje za kuću ili drvo. Ohrabrite njihov trud i želju da nacrtaju mala remek-dela.
- Pomozite deci da kroz likovnu umetnost iskažu jake emocije. Ukoliko je dete zbog nečega ljuto, neka prenese takvu emociju na papir i nacrta ljutito lice. Kreativne aktivnosti ponekad mogu da pomognu deci da izraze i shvate emocije koje su za njih suviše intenzivne kako bi ih iskazali rečima.
- Okačite crteže deteta na neko vidno mesto u kući. Tako ćete mu pokazati da je njegov rad važan i vrednovan.
(Telegraf.rs/ Izvor:blog.novakdjokovicfoundation.org/ Foto-ilustracija)