Kako, dođavola, da ostavite već jednom te cigarete?
Svaki dan popušite barem paklu cigareta? Prokleti duvan vam izbija i poslednju paru iz džepa? Ali, toliko ste "navučeni" da nema šanse da ostavite? Šta ako ipak postoji magično rešenje za prestanak pušenja?
Godinama se vode rasprave o tome da li bi trebalo legalno prisiliti duvansku industriju da na ambalaži koristi slike pluća obolelih od kancera i ostale slične grafičke prikaze. Pretpostavka je, naravno, da će takve slike uplašiti svakog pušača i navesti ga da prestane da puši.
Ali nova studija objavljena u časopisu “Nicotine & Tobacco Research” pokazuje kako taktika grafičkim prikazima nema isti učinak na sve pušače. Naime, kako navode naučnici, efikasnost antipušačkih poruka zavisi od stava samog pušača.
Naučnici su proučavali 740 pušača kako bi otkrili koja kampanja protiv pušenja ima najbolje rezultate. Uočili su da poruke koje naglašavaju prednosti odvikavanja od pušenja, poput “prestanak pušenja smanjuje rizik od smrti zbog duvana” su efikasnije kod pušača koji smatraju da će proces odvikavanja biti težak.
Slike i negativni oglasi poput “pušenje može da vas ubije”, najbolje funkcionišu kod pušača koji smatraju da mogu da prestanu kad god požele.
Jedan od razloga zašto motivacione poruke najbolje funkcionišu kod pušača koji na odvikavanje gledaju kao na svojevrstan izazov, mogao bi biti taj da su oni već upoznati sa zdravstvenim rizicima. Zaključak je da naučnici veruju kako je najbolji način mešavina različitih strategija koje privlače pažnju širokog spektra pušača, i da aktuelne kampanje sadrže daleko više negativnih poruka od pozitivnih.
To ne znači da kampanje zastrašivanjem ne funkcionišu. Tokom nekoliko godina, centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) pokrenuli su kampanju pod nazivom “Tips From Former Smokers” u kojoj su gostovali bivši pušači koji su se dugo borili sa zavisnošću, i patili od različitih problema uzrokovanih pušenjem. Tokom protekle kampanje, u CDC su rekli kako znatno veći broj ljudi prestaje da puši za vreme njihove kampanje. Zastrašujući oglasi i poruke neće nestati, ali sve češće korišćenje motivacionih poruka moglo bi privući veći broj različitih zavisnika od cigareta.
(Telegraf.rs / TPortal)