Brodolom koji je Srbiju zavio u crno: Orkanska oluja je potopila "Dunavski Titanik", a sa njim 100 duša

Vreme čitanja: oko 2 min.

Jeziv prizor posmatrali su brojni ribari, koji su pokušali da spasu putnike, ali im je nevreme otežavalo posao

Foto: Pixabay

Najgora nesreća u istoriji Beograda dogodila se u vreme orkanske oluje, verovatno slične sinoćnoj, koja je prestravila Srbiju i prestonicu, a kada je na dnu ušća Save u Dunav završio brod “Niš”.

Bio je 9. septembar 1952. i ništa nije slutilo na tragediju. Nešto posle 13 časova sa Savskog pristaništa isplovio je putnički brod na redovnoj liniji Beograd-Zemun.

Zbog radova na Savskom mostu lađu je sačekalo više putnika nego obično, dok je maksimalan kapacitet bio 60 osoba.

Kapetan “Niša” Ferdinand Nobilo naredio je polazak, nešto ranije pre planiranog vremena, ali je plovilo kod Velikog ratnog ostrva zahvatila oluja sa kišom i gradom, dok su udari vetra prelazili 100 km/h.

Pedantni hroničari zabeležili su da je snažan talas nagnuo brod, a krmaroš Jovan Gvozdić nije uspeo da zadrži kurs, niti da se približi obali. Naredni talas bio je koban i “Niš” se prevrnuo u 13.12 časova. Samo tri minuta kasnije dotakao je dno reke.

U to vreme, Novi Beograd nije postojao, a jeziv prizor posmatrali su brojni ribari. Oni su pokušali da spasu putnike, ali im je nevreme otežavalo posao.

Obale se dokopalo tridesetak putnika i članova posade, dok su ostali pronašli smrt u talasima. U prvim izveštajima je saopšteno daje nastradalo 90, 100, a kasnije 126 osoba. Postojale su brojne spekulacije, ali tačan broj nikada nije utvrđen.

Poznato je da su kapetan Nobilo i mašinista Dušan Jovanović počeli da lome prozore i vade putnike iz “utrobe” broda, čim je počeo da tone, ali mnogi nisu izdržali snagu uzburkane reke.

Savsko pristanište u Beogradu sedamdesetih godina 20. veka. Foto: Wikimedia Commons/Public domain/Muzej nauke i tehnike/Tekiii

Talasi su vukli na dno čak i iskusne plivače, dok je brodolomnike spasavalo desetak čamaca koji su krenuli s obale.

Kasnije istraga oslobodila je kapetana Nobila odgovornosti, a za nesreću je okrivljen redak meteorološki fenomen, odnosno kako u izveštaju zvanično stoji - Vis Major - viša sila.

Danas je jasno da je tragediju izazvao splet neverovatnih, nesrećnih okolnosti koje su se poklopile u najgorem mogućem trenutku.

(Telegraf.rs)