Sudbina malezijskog aviona i dalje nepoznata: Od nesreće prošlo 6 godina, za 239 putnika još tragaju
Šest godina nakon nestanka i dalje postoje brojne teorije o tome šta se dogodilo sa avionom. Uprkos nekoliko multinacionalnih pretraga, pronađeno je samo nekoliko fragmenata letelice - onih koje su se pojavile na plažama Istočne Afrike hiljadama kilometara zapadno
Malezijski avion MH370 sa 239 putnika i članova posade nestao je 8. marta 2014. godine na putu od Kuala Lumpura do Pekinga. Zvanična istraga zaključila je da je avion najverovatnije leteo na jug i srušio se u Indijski okean. Međutim, tokom intenzivne potrage područja nisu pronađene olupine aviona, zbog čega su mnogi zaključili da je nešto u istrazi bilo netačno. Nepoznata sudbina malezijskog aviona predstavlja jednu od najmračnijih i najsmrtonosnijih tragedija avijacije.
Šest godina nakon nestanka i dalje postoje brojne teorije o tome šta se dogodilo sa avionom. Uprkos nekoliko multinacionalnih pretraga, pronađeno je samo nekoliko fragmenata letelice - onih koje su se pojavile na plažama Istočne Afrike hiljadama kilometara zapadno.
Rusija stoji iza nestanka?
Naučni novinar Džef Vajs tvrdi da krivca za tragediju treba potražiti u ruskoj obaveštajnoj službi. On tvrdi da je avion zapravo leteo ka severu, umesto ka jugu i da je završio u Kazahstanu, bliskom savezniku Rusije. Neverovatna slučajnost samo je jedan od razloga zašto bi ta teorija mogla biti istinita.
U nedeljama pre nego što je malezijski avion nestao, Rusija je anektirala Krim i zbog toga je bila na udaru kritika cele međunarodne zajednice. Evropski i američki zvaničnici osudili su vojno mešanje u Ukrajini.
To je novinar napisao u svojoj knjizi "The Plane That Wasn’t There" (Avion koji nije bio tamo).
- Zaista, u nedeljama pre nestanka MH370 videli smo neverovatan kritički jezik od evropskih i američkih zvaničnika kao odgovor na ruski pokret u Ukrajini - napisao je Vajs.
Nakon toga je 6. marta američki predsednik Barak Obama preduzeo kaznene akcije, potpisavši izvršno naređenje kojim je uveo sankcije protiv "pojedinaca i entiteta odgovornih za aktivnosti koje podrivaju demokratske procese ili institucije u Ukrajini".
Uzvratio je ruski ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov, izjavivši da će Rusija odgovoriti u naturi. Rekao je da će njihove akcije "neizbežno pogoditi SAD kao bumerang".
Sledećeg dana nestao je malezijski avion.
Stoga je moguće da se MH370 iskoristio da se udari na Amerikance ili da se odvrati pažnja od eskalirajuće krize.
Na ovaj način, sam tajming je sumnjiv - ali to nije jedini sumnjivi faktor koji implicira Ruse.
Činjenica da je avion mogao da prekine putovanje u Kazahstanu dovodi do očiglednog pitanja "zašto".
Još jedna zadivljujuća slučajnost je, na osnovu satelitskih podataka, da je jedina zemlja u koju bi avion mogao verovatno da sleti, ako ne u međunarodnim vodama, zemlja koja je najveći saveznik Rusije u svetu.
Predsednik Kazahstana u to vreme Nursultan Nazarbajev bio je jedini nacionalni lider koji je javno dao podršku ruskom predsedniku Vladimiru Putinu nakon aneksije Krima.
Štaviše, satelitski podaci ukazuju na to da je avion mogao sleteti u područje kosmodroma Bajkonur.
Bajkonur je svemirska luka na jugu Kazahstana koja je data u zakup Rusiji.
U blizini je aerodrom Jubilejnij sa pistom namenjenom za sletanje bespilotnih letelica.
Sve ove informacije ukazuju na činjenicu da bi, kada bi Rusija uspela da otme avion, Bajkonur u Kazahstanu bio veoma dobro mesto za sletanje.
Neposredno nakon nestanka Boinga 777, malezijske vlasti su zatražile od svih zemalja koje su imale građane u avionu da izvrše pozadinsku proveru istih. Svi su to uradili, osim Rusije i Ukrajine.
Malezijska vlada je 1. maja 2014. godine objavila spisak imena svih putnika, zajedno sa njihovom državljanstvom i dodeljenim sedištem. Rusija je u avionu imala samo jednog građanina - Nikolaja Brodskog - koji je sedeo u sedištu poslovne klase 3K.
Misteriozni putnik
Njegova supruga Elena dala je nekoliko intervjua lokalnim medijima nakon što je nestao MH370, u kojem je rekla da je sigurna da je njen muž još uvek živ.
- On će se jednog dana vratiti i sve će ispričati - rekla je Elena.
O njemu je istraživao novinar Vajs.
Dok je o dva ukrajinska državljanja na letu uspeo malo šta da otkrije, o Rusu je saznao da je u pitanju bio 43-godišnji biznismen iz Irkutza, jednog od najvećih gradova Sibira.
U trenutku nestanka, vraćao se sa 11-dnevnog putovanja na Bali. To je, međutim, neobično, jer je više voleo ronjenje u hladnoj vodi, a ne dugo putovanje u inostranstvo zbog ronjenja u toploj vodi.
Iako Vajs smatra da ruska vojna obaveštajna služba stoji iza nestanka MH370, on nije implicirao da je Brodski u to umešan. Iako je bio jedini Rus na letu, nema dokaza o vojnim vezama i moguće je da je GRU agentu dao lažni pasoš koji je imao drugo državljanstvo.
Kapetan naredio da se otruju putnici aviona?
Među poslednjim teorijama pojavila se pretpostavka da je kapetan aviona naredio da se putnicima stavi nešto u čaj, kako bi bili onespoboljeni, tvrdi egipatski ekspert za avijaciju Ismail Hamad za "Dejli san".
- Mislim da je ono što je bilo zajedničko za sve putnike, jeste ljubav prema čaju, posebno prema tom napitku iz Malezije. Najverovatnije je otmičar aviona onesposobio ljude u avionu tako što im je sipano nešto u to piće - tvrdi Hamad, govoreći o navodnoj otmici letelice Malejža erlajnsa.
Iako su pronađeni delovi aviona kod Madagaskara i ostrva u Indijskom okeanu, Hamad tvrdi da je otmičar odnosno otmičari, uputili avion ka Filipinima, pošto je to arhipelag koji ima više od 7.600 ostrva. Većina tih ostrva nisu naseljena.
Pilot dekompresovao avion?
Takođe, jedna od popularniji teorija je ta da je pilot namerno dekompresovao avion, pošto je letelica krenula strmoglavo da pada ka vodi.
Hamad, smatra, da to tako nije bilo, jer tvrdi da bi kopilot intervenisao da se to desilo. Takođe, navodi da bi "avion bio uništen kao izgažena pakla cigareta" da je kojim slučajem urađena dekompresija na velikoj visini.
Pilot je želeo da stvori najveću misteriju
Bivši australijski premijer Toni Abot tvrdi da veruje da je pilot namerno oborio MH370 želeći da kreira najveću misteriju na svetu.
- Najverovatniji scenario je da je pilot samoubica želeo da odveze avion maksimalno u suprotnu stranu, ka jugu i oborio avion kako niko ne bi mogao da ga nađe. Nažalost, nemamo dokaze za to, rekao je tada.
Mali broj dokaza koji postoji najviše ukazuje na ovakav scenario i namere pilota da se avion izgubi. Kako kaže, delić krila pronađen na Reunion ostrvu, 3,000 milja od oblasti koja se pretražuje ukazuje na izvanrednu poziciju koju bi samo pilot mogao da izabere za pad aviona i to u punoj brzini.
Istina će biti nepoznata sve dok se ne pronađe olupina
- Teško je doći do istine onoga šta se desilo sa nestalom letom MH370 sve dok avion ili njegova olupina ne budu pronađeni - rekao je inspektor Tan Sri Abdul Hamid Bador.
Generalni inspektor policije, koji je tada bio deo istražnog tima, rekao je da je policija istraživala slučaj iz svih uglova, uključujući teorije terorizma i otmice.
- Slučaj bi mogao biti ponovo otvoren ukoliko se avion pronađe - rekao je on prošlog meseca.
Nikad nisu pronađena ni tela žrtava.
(A. M.)