Pravi samuraj uslikan u poslednjem trenutku, baš pre nego što će njegov stalež biti skroz uništen

Slom samurajske vlasti i nestanak te vojničke klase poklopio sa modernizacijom i tehnološkim napretkom, zbog čega danas postoji vrlo malo fotografija pravih samuraja. Ova je verovatno najbolja od svih

Pravi samuraj na slici italijansko-britanskog fotografa Feličea Beata. Fotografija je nastala sredinom 1860-ih godina, baš pre nego što će vlast ove klase biti srušena, a carski autoritet obnovljen. Foto: Wikimedia Commons/Britannica/Felice Beato/Yann

Počev od druge polovine dvanaestog stoleća pa sve do druge polovine devetnaestog, samurajska klasa dominirala je i vladala Japanom. Car u Kjotu bio je nominalno sve to vreme državni poglavar, i šoguni su vladali u njegovo ime i za njega, ali to je bilo samo pro forme: istinska vlast bila je u rukama „šatorske vlade“ koja je prošla kroz ruke nekoliko moćnih klanova.

Udeo samuraja u ukupnoj populaciji nikada nije bio veći od deset odsto; možda većina ljudi danas Japance zove potomcima samuraja, ali to prosto nije tačno; a posebno je komično kada neki Japanac prostog porekla sebe tako doživljava. Ali su svejedno samurajska kultura, način života, vrednosti, kod ponašanja i njihova učenja — duboko utkani u svakodnevicu Japana, njihove oblike razmišljanja i ponašanja, i sve ostalo. To je posledica strahopoštovanja koje je običan svet tokom devet vekova imao prema svojim gospodarima.

Njihov slom i pad vlasti klana Tokugava poklopio se sa modernizacijom i tehnološkim napretkom, koji su zapravo i doveli do propasti šogunata 1867. godine i obnove carskog autoriteta, odnosno takozvane Meiđi-restauracije. Fotografije pravih samuraja, koji su kao klasa ubrzo potom ukinuti, zbog toga su vrlo retke, a ova je možda najbolja i najkvalitetnija od svih.

Njen autor je Feliče Beato, italijansko-britanski fotograf rodom iz Venecije koji je stigao do Japana 1863. godine, nakon što je već boravio u Kini i Indiji. Izgleda se skoro deceniju zadržao u „Zemlji izlazećeg sunca“, pa mu dugujemo ne samo ovu sliku nego i brojne druge, koje danas imaju neprocenjivu istorijsku vrednost.

(Telegraf.rs)