Neviđeni prizor iz doma Romanovih: Anastasija se s lažnim zubima izmotava pred kamerom koju drži sam car Nikolaj. Evropom bukti rat

Kakvi su odnosi vladali u ruskoj carskoj porodici i u kolikoj je meri to bila „obična“ porodica kao i svaka druga, možemo videti iz ove „retke“, prilično nepoznate fotografije najmlađe velike kneginje iza koje na krevetu spava najstarija Olga

Velika kneginja Anastasija Nikolajevna Romanova se izmotava pred kamerom koju drži njen otac, sveruski imperator Nikolaj II Aleksandrovič, koji je i autor ove slike koja datira iz 1915—1916. godine. Foto: Wikimedia Commons/Ras67

Na veliku sreću našeg pokolenja, sveruski imperator Nikolaj II bio je pasionirani fotograf i tu je svoju strast preneo na decu, zbog čega danas imamo pregršt slika iz carskog doma Romanovih, koje nam pružaju neprocenjiv uvid u život imperijalne porodice i njihove međusobne odnose.

Može se zapravo kazati da je to bila jedna normalna porodica, moderna u širem smislu reči, ne mnogo različita od bilo koje druge koja danas postoji: porodica ispred svog vremena, na neki način, jer im je bilo dostupno ono što ogromnoj većini njenih savremenika nije (iznad svega lišenost materijalnih briga); istovremeno, to je bila porodica ograničena svojim položajem („plemenitost obavezuje“, kaže stara izreka) ali i dubokom religioznošću roditelja, tako da, kad kažemo „moderna“, ne mislimo po savremenim merilima već po ondašnjim.

Nikolaj II nije želeo da bude samodržac, to nije bio njegov izbor, i po svemu što znamo o njemu i o njegovim ličnim pogledima, osećao je ogromno olakšanje kada je sa pleća zbacio odgovornost abdikacijom tokom Februarske revolucije, na koju je bio primoran. Nije mogao znati, da će to njega i sve njegove koštati života, ali stoji činjenica da je carevao zato je morao „po službenoj dužnosti“ a ne zato što je hteo. Kada je bio sa svojom ženom i kćerima, bio je najsrećniji, i da je mogao, nikada ne bi izlazio iz tog okruženja.

Kakvi su odnosi vladali u carskoj porodici i u kolikoj je meri to bila „obična“ porodica kao i svaka druga, možemo videti iz ove „retke“, prilično nepoznate fotografije velike kneginje Anastasije Nikolajevne, najmlađe kćeri imperatorove. Dok se izmotava sa lažnim zubima u ustima i cvetom u ruci, na nama nepoznatoj lokaciji, iza nje spava na krevetu velika kneginja Olga, najstarija sestra. Autor fotografije sam je car Nikolaj.

Ruski car Nikolaj II te velike kneginje Tatjana i Marija sa oficirom Rodionovim, u pauzi na teniskom terenu. Foto: Wikimedia Commons/brbl-dl.library.yale.edu

Može biti da je nastala u njihovom letnjikovcu u Livadiji na Krimu, koji je dovršen 1911. nakon svega sedamnaest meseci gradnje, ali to bi značilo da je snimljena najkasnije u proleće 1914. godine, kada su tamo boravili poslednji put, što se ne uklapa u zvanično datiranje na 1915—1916. Međutim, ova fotografija spada u seriju onih koje su tada objavljene izabranoj publici, pa ne mora da znači da su baš tada i snimljene; a opšta atmosfera i enterijer svakako ukazuju na neku lokaciju oslobođenu formalnosti.

Inače je Nikolaj — koji je o slikama brižljivo vodio računa i njima popunjavao s posebnom pažnjom albume — kao što rekosmo svoju ljubav prema fotografiji preneo i na svoje kćeri, posebno na Mariju i Anastasiju. Marija je mnoge fotografije sama kolorizovala, dok je Anastasija, zvezda fotografije o kojoj ovde govorimo, autorka je i najpoznatijeg ranog selfija koji je načinila ispred svog ogledala oktobra 1914. godine.

U tim trenucima Evropa je tonula u opšti rat koji će odneti desetine miliona žrtava, ali on je još uvek bio jako daleko od Romanovih, u smislu direktnog doticanja koje će se odigrati tek 1917. godine. Pogrešno je reći da je sve vreme i u svakom smislu bio daleko: car je bio duboko involviran u zbivanja u skladu sa svojim poslom samodršca, dok su njegove starije kćeri, Olga i Tatjana, radile kao bolničarke i bile u neposrednom dodiru sa ranjenicima i sa narodom. To bi moglo ići u prilog datiranja one Anastasijine slike na poslednje predratno proleće.

(P. L.)