Srpski vojnik filozofira visoko u planinama: Na stenu oslonjena puška, pred očima okupirana otadžbina, u srcu čežnja za ognjištem

Vasa Pomorišac naslikao je 1918. godine „Čežnju za otadžbinom“, a koliko je to umetničko delo verno oslikavalo psihološko stanje srpskog vojnika na Solunskom frontu, možda najbolje dokazuje ova fotografija

Srpski vojnik na Kajmakčalanu posmatra front iza kojeg leži porobljena otadžbina. Foto: Wikimedia Commons/Frédéric Boissonnas/Feyler, Fernand (1921). La campagne de Macédoine (1917-1918). Editions d'art Boissonnas Genève/PetarM

Tekstovi posvećeni fotografijama srpske vojske iz perioda Prvog svetskog rata praktično se pišu sami od sebe, ali o ovoj slici gotovo je suvišno bilo šta reći, sem geografske odrednice i nekoliko napomena posvećenih pojedinim elementima na njoj, kako se ne bi desilo da vam promaknu.

Vojnik na slici — čiji je autor švajcarski fotograf Fransoa-Frederik Bozona (1858—1946) — sedeći posmatra kajmakčalanski masiv sa Gornjeg požara, dok mu puška leži oslonjena o stenu. Tamo u sredini, vidi se planina Sokol, dok desno počinje uspon na Piramidu.

Dakle, ovo je velikoratovska fotografija. Što se tiče malo konkretnije vremenske odrednice, budući da se radi o Solunskom frontu, izvesno je samo to, da je nastala nakon septembra 1916. godine kada su srpsko-francuske snage pomerile liniju fronta a srpske osvojile Kajmakčalan, a pre proboja do kojeg je došlo dve godine kasnije.

Ko je tačno na fotografiji ne zna se, što možda i nije toliko loše jer kao što često umemo da napomenemo — ako je identitet nepoznat, ako može biti bilo ko, onda predstavlja otelovljenje apstrakcije; drugim rečima, ako se ne zna čiji, ako je na neki način ničiji, onda je svačiji, jer pripada svakome od nas, jer može jednako biti i vaš i naš predak.

Fotografija je međutim zanimljiva zato, što je pomalo sanjarska i filozofska, ali pre svega čežnjiva: srpski vojnik koji žudi za povratkom u otadžbinu posmatra svoju okupiranu kraljevinu sa položaja na kojem je pre rata bila srpsko-grčka granica. U tom smislu bukvalno podseća na sliku „Čežnja za otadžbinom“ Vase Pomorišca iz 1918. godine, koja se danas može videti u beogradskom Vojnom muzeju.

VIDEO: Vek od povratka srpske vojske kući, ovako je izgledalo probijanje Solunskog fronta

(Telegraf.rs)