Ovaj partizanski grafit, zbog roditelja koji neće da vakcinišu decu, danas vredi više nego tada (FOTO)

Možda najstrašnija posledica sloma obrazovanja i opšte kulture — koja je dovela do toga da osoba sa osnovnom školom, argumentima koje je pročitala u komentarima na Jutjubu, pobija nauku i stručnjake — jeste odbijanje da se deca vakcinišu

Živimo u veoma neobičnom vremenu u kojem svaka polupismena osoba misli da zna koliko i naučnik, u kojem svako smatra da je istoričar, u kome deca zdravo za gotovo uzimaju svoje obrazovanje, u kome se u školu ide kao po kazni, u kome diploma ne znači ništa jer se ka vrhu ide bez ikakvog znanja.

Nije oduvek bilo tako. Još do pre nekoliko decenija, nauka se cenila a reč naučnika je bila munja u kamenu. Naučnici su se među sobom sporili, ali prosti narod je prihvatao opšti konsenzus koji je uspostavljen u naučnoj zajednici i nije se mešao u stvari koje ne razume.

Narod je slao decu u školu ne zato što mora, već zato što hoće i zato što tako treba, što se očituje i u ovom vapaju koji možete videti na slici iznad; radi se, naime, o partizanskom grafitu u Istri, napisanom tokom Drugog svetskog rata, verovatno 1944. godine, koji je predstavljao snažan kontrast u odnosu na prethodni period kraljevine u kome država nije preterano brinula o prosvećivanju omladine.

Danas je potpuno drugačije, a za to ne treba kriviti samo zbivanja i okolnosti tokom poslednjih četvrt veka. Slanje dece u školu tada kada je grafit napisan, nije isto što i sada. Sada šaljemo decu u školu, ali da ih stvarno, istinski, šaljemo u školu, ili je to sve tek formalno?

Trend je to u svetu, nažalost, ali je posebno izražen u zemljama u kojima osnovno i srednje obrazovanje nije na najvišem nivou. Primeri su Sjedinjene Američke Države i, na našu veliku nesreću, Srbija. Ne samo SAD i Srbija, toga ima svuda, ali ne dominira u zemljama koje su (uslovno rečeno) na višim stupnjenima društvenog razvoja, poput Finske i skandinavskih kraljevstava.

Ovaj se problem olako shvata i olako odbacuje, posebno kod nas pričom o tome kako mi i dalje imamo tobože najbolji obrazovni sistem, što je diskurs preostao iz vremena Titove Jugoslavije. Zbog toga se problem ne rešava; možda vlasti pokušavaju da reformišu prosvetu, ali dok narod ne shvati u kakvoj je situaciji od te reforme i napretka nema ništa.

Možda najstrašnija posledica sloma obrazovanja i opšte kulture — koja je dovela do toga da osoba sa osnovnom školom, argumentima koje je pročitala u komentarima na Jutjubu, pobija nauku i stručnjake — jeste odbijanje da se deca vakcinišu.

Time se ugrožava ne samo život sopstvene dece, već se slomom kolektivne otpornosti na zarazne bolesti ugrožavaju čak i životi vakcinisane dece.

Tako, barem, kaže nauka. Ali, šta naučnici znaju. Oni su samo čitav život posvetili znanju, ne mogu oni da se mere sa stručnošću Jutjub-komentatora koji krade komšijin vajerles.

(Telegraf.rs)