Brod koji će vas raspametiti: On može sam sebe da potopi i ponese čak 16 Kipova slobode
Najbrži teretni brod na svetu kojem se zaista morate diviti
Da li ste se ikada zapitali kako se jedna naftna platforma usred okeana može preseliti na drugo mesto? Kako uopšte dolazi dotle gde jeste budući da je ne možete prevesti železničkim, drumskim, a kamoli vazdušnim putem?
Kako uopšte mora da izgleda brod koji bi mogao da ponese, ne jednu već dve naftne platforme teške 25 tona?
U epizodi popularne emisije "Superstructures: Engineering Marvels" na TV National Geographic imali smo priliku da se upoznamo sa pravim "teškašem" cargo industrije, odnosno brodom "GPO Ametist" čijim kormilom upravlja ruski kapetan Evgenij Nikitjuk.
Neobičnog izgleda, brod je dugačak 225 metara, od čega samo 165 metara čini prilično ravna i jednostavna paluba.
Iako možda "običnog" izgleda, ovaj brod je pravo čudo inženjeringa i moderne tehnologije i to iz više razloga.
Motori i propeleri prvi put nemaju veze jedno sa drugim
Četiri motora koja pokreću ovu morsku gromadu teški su 135 tona, što jedan džambo džet čini lakšim od njih. Primera radi, jedan motor Ametista je 5.000 puta jači od motora veš mašine.
Ipak, dizel motori se ne nalaze na krmi, već direktno ispod kapetanove osmatračnice budući da je to jedini deo Ametista u kojem za njih ima mesta.
Propeleri čiji su noževi dugi čak 5 metara su izrađeni na Tajvanu prema poslednjoj tehnologiji koja podrazumeva da oštrice jednom promenom položaja mogu menjati i potisak vode, odnosno davati pogon, ali i kočiti brod, nalaze se na krmi broda, a jednim kablom ispod palube povezani su sa motorima.
Kako uopšte zakočiti morski Ferari?
Da bi se u potpunosti zaustavio potrebno mu je 446 metara što ga čini najbržim teretnim brodom na svetu.
Pa, kako paluba može izdržati jednu naftnu platformu od 13 tona da ne pukne i ne prevrne brod?
Iako je debljina čelika koji prekriva palubu samo 2,5 centimetra, prava lepota modernog inženjeringa se krije ispod u vidu pregrada od lakih materijala koji se koriste pri izgradi oblakodera širom sveta. Te pregrade ne samo da pružaju stabilnost brodu i mogućnost da izdrži teret i do 50 hiljada tona, već ga uopšte ne čine mnogo težim.
Kako izgleda sam transport naftne platforme na ovaj brod
Najbolje o Almetistu smo sačuvali za kraj. Ovo nije samo brod već i polupodmornica.
Ispod, naizgled prilično dosadne i dugačke palube krije se 76 rezervoara, što znači da pri svakom utovaru naftne platforme brod potapa.
Da, dobro ste pročitali.
To znači da kapetan Evgenij Nikitjuk kontrolisano pušta vodu u palubu, koja nakon 6 sati potapa brod do 10m dubine. Na površini ostaju samo pramac i krma.
Budući da svaki brod i nakon bačenog sidra ne može ostati u mestu već ima slobodu od plutanja u vidu 6 stepeni (levo, desno, napred, nazad), Ametist ima dodatne bočne propelere koji mu omogućavaju da se zaista "ukopa u mestu" tu gde je predviđeno.
Naftna platforma se potom dovlači remorkerom iznad površine palube broda gde se privezuje na tačno označene pokazatelje iznad vode, a onda se narednih 7 sati rezervoari broda prazne i automatski podižu teret na "svoja pleća".
Teret se potom zavaruje i kreće na siguran put.
Utovar ovako teškog tereta ne može se vršiti ako je vetar jači od 10 čvorova, a talasi veći od pola metra. Zato se uvek čekaju idealni uslovi.
U epizodi prikazanoj na TV NG Ametist je imao zadatak da dve plaftorme preveze od Meksičkog zaliva do Omana.
U pitanju je 21.000 kilometara!
Ni to nije problem, budući da je rezervoar Ametista toliko veliki da bez dopune brod može ploviti čak 40.000 kilometara.
Najveći teretni brod na svetu uskoro će dobiti dva naslednika koja se grade na Tajvanu, a čija se prva plovidba uskoro očekuje.
Nema šta, pravo čudo inženjeringa!
(Telegraf.rs)