Otkrijte kako se pravilno koriste: U 21. veku ljudi i dalje pogrešno koriste pokretne stepenice
Postoji mnogo razloga zbog kojih je bolje i isplativije mirno stajati na stepenicama
Ulazak na pokretno stepenište često može stvoriti dilemu: da li da nastavimo da silazimo (ili da se penjemo) dok se stepenice kreću, ili da sačekamo mirno na svom mestu dok se vožnja ne završi? Godinama se stvara kompromisno rešenje - apeluje se na ljude da, ukoliko odluče da stoje, to učine uz desnu stranu stepenica, kako bi nestrpljiviji mogli da prođu sa leve. Istraživanje je, međutim, pokazalo da je bolje da niko ne hoda pokretnim stepenicama, piše „Bright Side“.
Više putnika bi moglo da se vozi ako svi samo stoje
Eksperiment iz 2015. godine sproveden u stanici Holborn pokazao je da bi pokretne stepenice na kojima se mirno stoji mogle da prevezu i do 30 odsto više ljudi tokom „špica“. Duže pokretne stepenice demotivišu ljude da hodaju, pa otuda prostor za šetače ostaje neiskorišćen. Kada se obe strane koriste za stajanje, zakrčenost opada. Red za stepenice se time prosečno smanjuje sa 73 na svega 24 osobe.
„Šetači“ štede vreme na račun „stajača“
Utvrđeno je da vreme koje se provede u redu, a potom i na samim stepenicama dok se ne dostigne cilj, opada ukoliko svi stoje. U jednom scenariju u kojem je 40 odsto ljudi hodalo po stepenicama, prosečno vreme za „stajače“ iznosilo je 138 sekundi, a 46 sekundi za „šetače“. Ali, kada su svi stajali mirno, prosečno vreme palo je na 59 sekundi. To znači da kada hodamo na pokretnim stepenicama, zaista krademo vreme onih koji stoje.
Kretanje na pokretnoj platformi je opasno
Nesreće na pokretnim stepenicama se dešavaju, a mnoge „žrtve“ su se tom prilikom kretale. Portparol jedne firme za pokretne stepenice rekao je da je većina ljudi navikla da korača stepenicama koje su visoke oko 18 centimetara. Pragovi na pokretnim stepenicama prosečno su visoki 21,5 centimetar, i ta razlika stvara opasnost od saplitanja i pada.
Hodanje može da ošteti pokretne stepenice
Iako postoje tvrdnje da hodanje na pokretnim stepenicama ne nanosi štetu mašini, ljudi iz metro sistema kineskog grada Nanđinga tvrde da to nije slučaj. Oni ne preporučuju da se stoji samo na desnoj strani, a hoda po levoj, jer oko 95 odsto pokretnih stepenica vremenom biva oštećeno samo na desnoj strani. Razlog je neujednačenost, jer desna strana stepenica mora da nosi veću težinu od leve.
Ugroženi ljudi sa prtljagom i decom
Onima koji putuju s prtljagom ili malom decom neophodan je veći prostor. Ako se moraju pridržavati pravila desne strane kako bi napravili prolaz mogućim šetačima, morali bi držati svoj prtljag ili decu ispred sebe, umesto pored sebe. Ovo može dovesti i do nesreće.
Može doći do neprijatnih kontakata
Budući da ljudi moraju da imaju svoj lični prostor, dolazak u fizički kontakt onih koji se kreću i onih koji stoje može delovati nepristojno. U tako uskom prostoru, krupniji ljudi ili oni sa prtljagom često će zakačiti ili čak udarati ljude koji stoje, i to može dovesti do neprijatnih situacija.
Stanite da biste se opustili
Naši dani prolaze tako brzo da često zaboravimo da malo usporimo. Stajanje nas može podsetiti da dišemo i postanemo svesni okoline, za promenu. Ako zaista negde žurimo, bolje je da koristimo obične stepenice.
(G. S.)