Najskuplja slika na svetu je ponovo nestala, a sada se podgrejava i rasprava da Leonardo da Vinči nije njen autor

Velika misterija "Spasitelja sveta"

Stručnjaci iz sveta umetnosti sada moraju da reše još jednu zagonetku oko "Spasitelja sveta" - gde je uopšte ova slika, jer je trebalo da bude izložena za javnost još od septembra prošle godine.

U svetlu novootkrivenih činjenica da britanska Nacionalna galerija nije učinila dovoljno da ospori pripisivanje "Spasitelja sveta" Leonardu da Vinčiju, ponovo su podgrejane sumnje oko autentičnosti najskuplje slike na svetu. Da stvar bude još čudnija, "niko ne zna" gde se slika nalazi iako je trebalo da bude izložena za javnost još od septembra prošle godine.

Drugog maja navršava se pet vekova od smrti Leonarda da Vinčija, jednog od najumnijih ljudi u istoriji čovečanstva. Međutim, umesto da se utrkuju ko će mu upriličiti atraktivniju izložbu, svetski muzeji i istoričari umetnosti i dalje se spore oko toga da li je "Salvator mundi" njegovih ruku delo ili ne.

Britanski mediji nedavno su objavili tvrdnje da Nacionalna galerija iz Londona nije dovoljno glasno istakla svoje sumnje da je pomenuta slika delo Leonarda da Vinčija, pre nego što je ista prodata na aukciji, čime je direktno obmanula potencijalne kupce.

Vrednost "Spasitelja sveta" vrtoglavo je porasla sa 1,175 dolara na 450 miliona kada je 2008. petočlani tim stručnjaka oformljen ispred Nacionalne galerije presudio da je reč o Da Vinčijevom originalu. Međutim, ovaj sud je sada doveden u pitanje pošto su na videlo isplivale činjenice o pojedinačnim glasovima: dva "da", jedno "ne" i dva "bez komentara". Istoričar umetnosti Ben Luis izneo je ove senzacionalne tvrdnje u knjizi "Poslednji Leonardo: Tajni život najskuplje slike na svetu".

Posledice obelodanjivanja rezultata glasanja su dalekosežne i još uvek tresu umetnički svet.

"Salvator mundi" predstavlja Hrista kao spasitelja sveta, koji blagosilja. Da je slika nastala oko 1500. saglasni su skoro svi ugledniji istoričari umetnosti. Oko toga ko je njen autor debata još traje. Da li ju je naslikao Leonardo da Vinči svojom rukom, bez mešanja učenika, ili je, pak, rad nekog iz njegove radionice ili čak nekog kasnijeg sledbenika?

Slika je jedno vreme, kako se veruje, bila deo kolekcije engleskog kralja Čarlsa I, a onda je iz istorijskih arhiva nestala krajem 18. veka. Potom se, u 19. veku, pojavila u zbirci jednog britanskog industrijalca.

Foto: Tanjug/AP

Bila je toliko puta preslikana da je "Isus izgledao kao hipik na drogama", opisao je Marin Kemp, istoričar umetnosti sa Oksforda, koji je imao prilike da izbliza proučava sliku. Zapravo, toliko je bila izobličena da ju je 1913. jedan finski istoričar umetnosti opisao kao delo Da Vinčijevog učenika Boltrafija. S tim u skladu 1958. prodata je u vrednosti današnjih 1.350 dolara, a 2005. na aukciji u Nju Orleansu za 1.175 dolara. Novi vlasnici, dileri umetninama Robert Sajmon i Aleksandar Periš, odneli su je Dajani Modestini, profesorki na Institutu za likovnu umetnost pri Njujorškom univerzitetu i konzervatorki.

Ona je uklonila sve naknadne slojeve, popravila oštećenja usled pukotine na drvenoj ploči i restaurisala detalje. Kao što je pomenuto, 2008. petočlani tim stručnjaka pripisao je sliku Leonardu i ona je 2011. kao takva izložena u Nacionalnoj galeriji.

Već sledeće godine Sajmon i Periš prodali su je ruskom biznismenu Dimitriju Ribolovljevom za 127,5 miliona dolara, a onda ju je on prodao novembra 2017. za 450 miliona, učinivši je najskupljom slikom na svetu (prodatom na aukciji). Ubrzo se otkrilo da je reč o zastupniku prestolonaslednika Mohameda ibn Salmana (33) iz Saudijske Arabije.

Stručnjaci iz sveta umetnosti sada moraju da reše još jednu zagonetku - gde je uopšte "Spasitelj sveta"?

Profesorka Modestini je čula od jednog stručnjaka za restauraciju da ga je neka osiguravajuća kuća zamolila da pregleda sliku u Cirihu prošle jeseni, ali da je to potom otkazano. Nakon toga, svi tragovi joj se gube.

Otkazano izlaganje slike

Zvaničnici francuske vlade, koja je vlasnik pariskog Luvra, prvobitno su hteli da uključe sliku u veliku izložbu planiranu za jesen, povodom 500. godišnjice Leonardove smrti. Međutim, njihov stručnjak za Leonarda Žak Frank zasuo ih je pismima istakavši svoje sumnje i činjenicu da bi njeno uključivanje u izložbu bilo ravno skandalu. On napominje da Francuska ne može sebi da dozvoli "ponižavanje" time što bi u muzeju svetskog ranga izložila sliku sa ozbiljnim sumnjama o autorstvu.

(Telegraf.rs/Blic)