NOAM ČOMSKI: Ovako vlast manipuliše ljudima u deset koraka
Na osnovu rada jednog od najuticajnijih svetskih intelektualaca, američkog lingviste Noama Čomskog, donosimo vam spisak od deset strategija manipulacije putem medija
Noam Čomski je američki lingvista, filosof, istoričar, politički kritičar i aktivista. Autor je više od 100 knjiga u kojima se, pored lingvistike, bavio i politikom, ratovima i masovnim medijima, a na osnovu njegovog rada, donosimo vam deset strategija manipulacije putem medija.
1. PREUSMERAVANJE PAŽNJE
Pažnju javnosti preusmeravati sa važnih problema na nevažne. Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija da ljudi ne bi razmišljali i stekli osnovna saznanja u razumevanju sveta.
2. STVARANJE PROBLEMA
Ta metoda se naziva i "problem-reagovanje-rešenje". Treba stvoriti problem da bi deo javnosti reagovao na njega. Na primer: izazvati i prenositi nasilje sa namerom da javnost lakše prihvati ograničavanje slobode, ekonomsku krizu ili da bi se opravdalo rušenje socijalne države.
3. POSTUPNOST PROMENA
Da bi javnost pristala na neku neprihvatljivu meru, uvoditi je postepeno, "na kašičicu", mesecima i godinama. Promene koje bi mogle da izazovu otpor, ako bi bile izvedene naglo i u kratkom vremenskom roku, biće sprovedene politikom malih koraka. Svet se tako s vremenom menja, a da to ne budi svest o promenama.
4. ODLAGANJE
Još jedan način za pripremanje javnosti na nepopularne promene je da se najavljuje mnogo ranije, unapred. Ljudi tako ne osete odjednom svu težinu promena, jer se prethodno privikavaju na samu ideje o promeni. Sem toga, i "zajednička nada u bolju budućnost" olakšava njihovo prihvatanje.
5. UPOTREBA DEČJEG JEZIKA
Kada se odraslima obraća kao kad se govori deci, postižemo dva korisna učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svest i poruka ima snažnije dejstvo na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj meri se koristi i prilikom reklamiranja.
6. BUĐENJE EMOCIJA
(Telegraf.rs / Intermagazin.rs)