CRNA KUTIJA NIJE CRNA: 7 stvari koje niste znali o uređaju za koga se molite da neće biti potreban (FOTO)
Koliko ih ima u svakoj letelici i čemu služe, gde se nalaze u avionu, koje su boje, zašto ih zovu pogrešno, kako se ponašaju nakon pada, i kakva im je budućnost?
Kada se putnički avion stropošta na tlo naše planete sa visine od deset kilometara, ne može se očekivati da će ijedno ljudsko biće preživeti, iako se čuda dešavaju pa tako neko i uspe da izvuče živu glavu.
U tom trenutku na scenu stupaju stručne službe kojima je cilj da što pre pronađu crnu kutiju kako bi se ustanovio uzrok pada letelice. Ovo je važno zbog budućih letova, kao i zbog traženja krivca, uglavnom za slučaj da on nije u avionu, mada i ako jeste, kako bi ustanovilo ko je dopustio da se on nađe na poziciji na kojoj se našao. Evo nekih zanimljivosti o ovom uređaju, koje verovatno niste znali.
Postoje dve crne kutije - Jedna od njih, FDR (Flight Data Recorder) beleži više od 30 parametara nekoliko puta u sekundi, koji se tiču tehničkog dela aviona; drugim rečima, ovaj deo uređaja zapravo opipava "puls" letelice. Druga je CVR (Cockpit Voice Recorder) koji beleži zvuke iz kokpita uključujući i konverzaciju između pilota. Moguće je da ih se spakuje u jedan kontejner. Savremene verzije imaju fleš memoriju.
Crna kutija nije crna - Ovi uređaji NE SMEJU da budu crni, to je izričito zabranjeno, pošto je cilj da se pronađu posle pada aviona; određeno je međunarodnim propisima da budu svetlonarandžasti ili svetložuti, sa reflektujućom površinom, kako bi bili lakše uočeni. Na svakom piše "REKORDER LETA NE OTVARAJ", sa jedne strane na engleskom jeziku, a sa druge na francuskom.
Zašto se onda zove crna? - Jednostavno, ne zove se. U avio-industriji je niko tako ne zove, već se taj izraz koristi samo u neformalnim okolnostima, a popularizovan je od strane medija. Aviomehaničari koriste uglavnom engleske skraćenice, za dva odvojena "snimača leta". Niko ne zna kako je tačno kolokvijalni naziv nastao, ali se pretpostavlja da se to desilo sredinom prošlog veka. Urbana je legenda da je naziv nastao zbog kobnog udesa nakon čega je potrebna njena upotreba.
Gde se nalazi u avionu - U repu su obe kutije, pošto taj deo konstrukcije u trenutku udesa ima najbolje šanse da "preživi".
Šta mogu da izdrže? - Pad sa ogromnih visina, a to je najbitnije. Tačnije, mogu da izdrže silu od 3.600 njutna, kao i temperaturu do 1.000 stepeni Celzijusa.
Crna kutija tone - Za razliku od uređaja koji se koriste na borbenim avionima, koji se samoizbacuju, plutaju na površini vode i šalju signale o svojoj lokaciji, oni na putničkim tonu. Sada se poziva na redizajn snimača leta kako bi se ponašali identično (premda i putničke varijante moraju da imaju ULB uređaj koji u slučaju pada u vodu šalje akustični signal pomoću koga se može locirati do trideset dana nakon udesa, na dubini do pet kilometara).
Budućnost crne kutije je crna - Zbog onoga što se desilo sa letom Malezija Erlajnsa koji je nestao, stručnjaci ukazuju da postoje limiti današnjeg sistema koji zahteva fizičko posedovanje uređaja. Istovremeno, ukazuje se na razvoj savremene tehnologije. Uskoro, vrlo je verovatno da će se podaci o letu beležiti u živom strimingu iz letelice ka zemlji.
(Telegraf.rs)