Rusi "vraćaju iz mrtvih" vozila iz Staljinove ere: Još jedan dokaz da im ponestaje opreme u ratu?

A. M.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Rusija slabo napreduje u ratu u Ukrajini, koji traje duže od tri godine, ali se čini i da se pogoršava nedostatak opreme. To delom dokazuje i činjenica da su Rusi počeli da koriste kamion Gaz-69 iz Sovjetske ere u blizini fronta, piše Forbes.

Na društvenim mrežama su počele da kruže i fotografije. Najmanje jedan kamion Gaz-69 na ruskoj strani je fotografisan opremljen kavezima od žičane mreže pričvršćenim za okvir, namenjenim za borbu protiv bespilotnih letelica.

Tehnologija iza Gaz-69 datira iz kasnih 1940-ih, odmah nakon Drugog svetskog rata. Prvi prototip je navodno dizajniran 1947. godine, kada je Sovjetski Savez još uvek vodio Josif Staljin. Serijska proizvodnja počela je 1953. godine, pre 72 godine.

Međutim, Gaz-69 koji je objavio Forbes nije prvi koji je Rusija uvela u borbu u ukrajinskom ratu. Već krajem 2023, ili pre nešto više od godinu dana, obaveštajni podaci otvorenog koda podeljeni na društvenim mrežama otkrili su da su Ukrajinci uspeli da pronađu i poprave jedan od ruskih Gaz-69 na bojnom polju.

Motivacija Rusije za korišćenje starih automobila je, naravno, kvar novije, teže opreme. Prema Oryx Spienkop, obaveštajnoj veb stranici otvorenog koda koju citira Forbes, Ukrajina je uspela da uništi preko 20.000 oklopnih vozila iz Rusije za nešto više od tri godine tokom rata.

GAZ-69 ima benzinski motor od 55 konjskih snaga (40 kilovata) sa zapreminom od 2,1 litara. Kombi sa pogonom na sva četiri točka dugačak je 385 cm, visok 195 cm i širok 175 cm, a prazan je težak 1.535 kg.

Dolazak starih terenskih vozila je najnoviji dokaz ubrzane demehanizacije ruske vojske jer gubici namenskih oklopnih vozila i druge teške opreme premašuju 20.000. Poređenja radi, čitava britanska vojska ima oko 18.000 vozila.

Gubeći mnogo više oklopnih vozila nego što mogu da zamene novom proizvodnjom ili vađenjem starijih vozila iz dugotrajnog skladištenja, Rusi sve više zavise od civilnih vozila ne samo za logistiku na bojnom polju - već i za direktne napade na ukrajinske položaje.

Ali civilna vozila su još ranjivija na mine, artiljeriju, bespilotne letelice i projektile nego oklopna vozila. Oklopljeni kamioni i civilna vozila kao što su kombiji, kamioni, kompaktni automobili i terenska vozila sada čine oko 70 odsto ruskih gubitaka, prema jednom nedavnom istraživanju.

Prelaskom na civilni transport, ruski pukovi rizikuju da ubrzaju svoju demehanizaciju jer se civilna vozila uništavaju čak i brže od sve vrednijih oklopnih vozila, što rezultira većom potražnjom za još manje pogodnim načinima transporta, kao što su električni skuteri, pa čak i konji i magarci. Jedina druga alternativa je, naravno, da ruske trupe uđu u bitku.

Demehanizacija ruske vojske ne znači da Rusija ne može da izdrži ofanzivu i postepeno napreduje u Ukrajini. Ruske oružane snage i dalje imaju više ljudi i, neverovatno, više vozila od ukrajinskih - i spremne su da ih potroše za skromne teritorijalne dobiti.

Ali gubitak vojno odgovarajućih vozila ograničava ruske snage. Demehanizovani ruski pukovi bi mogli da savladaju i potisnu ukrajinske brigade pod određenim okolnostima.

(Telegraf.rs)