Jezive poslednje reči pilota pre pada aviona u Kazahstanu: Da li je ovako oboren?
Pojavile su se informacije prema kojima su ruski sistemi protivvazdušne odbrane pogodili putnički avion kompanije Azerbaijan Airlines, koji se srušio u sredu, pri čemu je poginulo više od 30 ljudi.
Avion Embraer je, kako se navodi, verovatno pogrešno identifikovan kao ukrajinski dron i pogođen raketom iz sistema Pancir-S1, lansiranom iz Naurskog okruga u Čečeniji.
Oštećenja na avionu koja izgledaju kao da su od gelera – uočena na očuvanom zadnjem delu olupine u Aktauu u Kazahstanu – navodno odgovaraju takvom udaru, piše Mirror.
Pancir gađao ukrajinske dronove, pa pogodio avion?
Isto važi i za svedočenja preživelih putnika, koji su govorili o eksploziji izvan aviona. U tom trenutku avion je pokušavao da sleti u Grozni, glavni grad Čečenije, ruske regije kojom upravlja bliski saradnik Vladimira Putina, Ramzan Kadirov, a koja je poslednjih nedelja bila pod redovnim napadima iz Ukrajine.
Sumnja se da su snage Kadirova ispalile raketu Pancir-S1 na avion, navodi Mirror. Delimični transkript navodnih komunikacija između pilota i kontrole leta ukazuje na katastrofalni događaj koji je posada, sada se čini pogrešno, pripisala sudaru sa jatom ptica.
Komunikacija pilota i kontrole leta
Pokušavajući da kontrolišu avion u kom je bilo 67 ljudi, piloti su tražili pomoć od nekoliko aerodroma u tri zemlje – Rusiji, Azerbejdžanu i Kazahstanu. U 8:12 posada je prijavila "gubitak oba GPS-a" na avionu Embraer E190AR i zatražila pomoć za navigaciju kako bi se vratila na aerodrom u Bakuu, očigledno nakon iznenadnog zatvaranja aerodroma u Groznom.
U 8:16 jedan od pilota je rekao: "Imamo problem s kontrolom, sudar sa pticom u kokpitu. Sudar sa pticom u kokpitu (nečujno)..." Kontrola leta je odgovorila: "AXY8243, razumem vas, kakvu pomoć tražite?"
Kapetan je naznačio da želi da se vrati na matični aerodrom u Bakuu. Ali u 8:17 pilot je objavio da ide ka Mineralnim Vodama, aerodromu na jugu Rusije.
Kontrola leta mu je odgovorila da "izvede levi zaokret", ali je posada odgovorila: "Ne mogu da izvršim, kontrola je izgubljena." U 8:19 jedan od pilota je rekao: "Ne mogu da održavam 150, imamo visok pritisak u kabini."
Kontrola leta je odgovorila: "AXY8243, razumem vas." Minut kasnije, u 8:20, predviđeno vreme dolaska, pilot kaže: "Levo 360, moj avion gubi kontrolu."
U 8:21, prema procurelom transkriptu, posada odlučuje da se umesto toga uputi ka Mahačkali, ruskom aerodromu na Kaspijskom jezeru. U 8:22 posada prijavljuje: "Hidraulika je otkazala."
Dva minuta kasnije, pilot izgleda negira da je proglasio "opasnost" na letu i kaže kontroli leta: "Avion je u redu." Međutim, kontrolor leta zatim ne može pravilno da čuje posadu.
"Vrlo vas je teško čuti... Recite mi svoju visinu." Avion je kasnije nestao s radara na 37 minuta pre nego što se ponovo pojavio dok je pokušavao da sleti u Aktau.
Ruski Telegram kanal VČK-OGPU, blizak bezbednosnim službama, izvestio je da su protivvazdušne snage lojalne Kadirovu u Naurskom okrugu verovatno napale avion. "Pilot je pogrešno protumačio snažan udar kao sudar sa jatom ptica", navedeno je na tom kanalu.
Oštećenja ukazuju na raketu
"U stvarnosti, oštećenja ukazuju na to da je, najverovatnije, raketa ispaljena iz protivvazdušnog sistema eksplodirala blizu aviona. Prema materijalima koje imamo, taj udar se dogodio otprilike 18 kilometara severozapadno od aerodroma u Groznom, na visini od 2.400 metara", navodi kanal.
"Prema informacijama iz otvorenih izvora, na ovom području nalazi se nekoliko vojnih jedinica, uključujući one sa protivvazdušnim sistemima... Poznato je da je nakon nedavnih ukrajinskih napada dronovima nekoliko Pancira takođe raspoređeno u Čečeniji", dodaje se na tom kanalu.
Kazahstan odbio Rusiju i Azerbejdžan, sam vodi istragu
Danas je objavljeno da je Kazahstan odbio da Rusiji dozvoli učešće u istrazi nesreće. Odbijen je i Azerbejdžan.
"Na ovaj način ćemo imati sve činjenice, crnu kutiju i dokaze", rekao je član kazahstanske istražne komisije. Nezavisni istraživački novinari s Telegram kanala Volja naveli su da je dron poleteo ka Groznom u isto vreme kada je avion trebalo da sleti.
"Panciri su počeli da obaraju sve što je bilo u vazduhu u tom trenutku. Aerodrom u Groznom je bio zatvoren za letove..."
"Ali putnički avion je već bio u fazi sletanja, što je kontrola leta zabranila u poslednjem trenutku. Posada je, prema rečima putnika, izvela još dva pokušaja sletanja, nakon čega je nešto eksplodiralo blizu aviona."
"Oštećenom Embraeru nije bilo dozvoljeno da sleti u Grozni i pokušao je da dođe do aerodroma u Aktauu, ali se srušio u blizini. Posada je učinila sve što je mogla da ne sruši avion, već da ga prizemlji."
"Uputstva ne kažu da uključite mozak"
Mediji su izvestili da su "tragovi oštećenja od gelera vidljivi na trupu i vertikalnom stabilizatoru (kobilici)" aviona. Zatvaranje aerodroma zbog pretnji dronovima ili raketama u Rusiji se naziva "tepih plan".
"Svi su prešli na režim koji se može opisati kao 'Rad prema uputstvima'. Uputstva ne kažu da uključite mozak."
Mediji su naveli: "Ruski propagandisti pokušavaju da prošire verziju da se avion sudario s ukrajinskim dronom." Ali to nije verovatno.
"Sudar s napadačkim UAV-om ne bi ostavio tragove gelera na civilnom avionu, već bi doveo do uništenja i pada aviona odmah nakon udara. Dronovi ne eksplodiraju blizu mete, već pri udaru u metu."
Poseban avion ruskog Ministarstva za vanredne situacije prebacio je devet Rusa, uključujući jedno dete, povređenih u jučerašnjoj avionskoj nesreći na lečenje u Moskvu. Do jutros, Kadirov se nije oglasio povodom užasne avionske nesreće.
Njegov nećak Hamzat Kadirov, sekretar čečenskog Saveta bezbednosti, napisao je na Instagramu da je "sve oboreno" i objavio video na kojem se vidi kako dron eksplodira.
(Telegraf.rs)