Nova drama zbog potopljene superjahte: U brodskim sefovima su strogo poverljivi podaci, žele ih Rusija i Kina

M. P.
Vreme čitanja: oko 5 min.
Foto: VF / Zuma Press / Profimedia

Specijalni ronioci koji istražuju olupinu superjahte od 40 miliona dolara, koja je potonula kod Sicilije u avgustu usmrtivši osam osoba, uključujući britanskog tehnološkog magnata Majka Linča, zatražili su pojačano obezbeđenje za čuvanje plovila zbog bojazni da bi osetljivi podaci zaključani u sefovima mogli interesovati strane vlade, saopštilo je više izvora za CNN.

Italijanski tužioci, koji su otvorili krivičnu istragu zbog višestrukog ubistva iz nehata prilikom brodoloma, veruju da superjahta dužine 56 metara, po imenu "Bayesian", može sadržati vrlo osetljive podatke povezane sa nekoliko zapadnih obaveštajnih službi, rekla su četiri izvora upoznata sa istragom i operacijom spasavanja, prenosi CNN.

Linč je bio povezan sa britanskim, američkim i drugim obaveštajnim službama preko svojih kompanija, uključujući kompaniju za sajber bezbednost koju je osnovao, Darktrace.

Ta kompanija je prodata privatnoj investicionoj firmi iz Čikaga, Thoma Bravo, u aprilu. Linč, čija je kompanija njegove supruge Revtom Limited bila vlasnik plovila, takođe je bio savetnik britanskih premijera Dejvida Kamerona i Tereze Mej o nauci, tehnologiji i sajber bezbednosti tokom njihovih mandata, prema britanskim državnim zapisima i javnim Darktrace podacima.

Majk Linč je navodno te podatke uvek nosio sa sobom Foto-kolaž: Tanjug/AP, Richard Pohle / News Licensing / Profimedia

Veruje se da se na potopljenoj supeerrjahti, koje leži na dnu mora na dubini od oko 50 metara, nalaze vodonepropusni sefovi sa dva superšifrovana hard diska koja čuvaju vrlo poverljive informacije, uključujući šifre i druge osetljive podatke, rekao je za CNN zvaničnik uključen u planove spasavanja koji je tražio da ostane anoniman. Specijalni ronioci sa daljinskim kamerama temeljno su pretražili brod.

U početku su lokalne vlasti strahovale da bi potencijalni lopovi mogli pokušati da dođu do olupine kako bi pronašli skupi nakit i druge vredne predmete koji su ostali na jahti, prema roniocima Vatrogasne brigade koji su razgovarali sa CNN-om. Sada su zabrinuti da će olupina, za koju se očekuje da će biti izvađena u narednim nedeljama kao deo krivične istrage o tragediji, biti interesantna i stranim vladama, uključujući Rusiju i Kinu. Oni su zatražili da se jahta pažljivo čuva, kako na površini vode, tako i sa podvodnim nadzorom.

"Zvaničan zahtev je prihvaćen i sproveden za dodatno obezbeđenje olupine dok ne bude izvučena", potvrdio je za CNN Frančesko Venuto iz sicilijanske Agencije za civilnu zaštitu.

Linč, njegova osamnaestogodišnja ćerka Hana, američki advokat Kris Morvilo i njegova supruga Neda, britanski bankar Džonatan Blumer i njegova supruga Džudi, kao i kuvar sa jahte Rekaldo Tomas, poginuli su kada je brod potonuo tokom snažne oluje.

Preliminarni rezultati autopsija sugerišu da su parovi Blumer i Morvilo umrli od gušenja ili "suvog davljenja" kada je kiseonik u vazdušnom džepu u kabini za spavanje nestao. Rezultati autopsija za Linča i njegovu ćerku bili su manje jasni.

Kuvar, čije je telo pronađeno van plovila, umro je utapanjem, rekao je mrtvozornik.

Toksikološki izveštaji o preminulima još nisu objavljeni, ali niko nije zadobio fizičke povrede kada je brod potonuo.

Linčova supruga, Anđela Bakares, i još 14 osoba preživeli su, uključujući kapetana Džejmsa Katfilda, koji je, zajedno sa članom posade i menadžerom motornog prostora jahte, pod istragom za višestruko ubistvo iz nehata i izazivanje nehata brodoloma. Svi su pušteni iz Italije.

Neki od preživelih, od kojih je devetoro članova posade i šestoro putnika, uključujući jednogodišnju devojčicu, navodno su tužiocima rekli da Linč "nije verovao uslugama klauda i da je uvek čuvao diskove sa podacima u sigurnom delu jahte gde god da je plovio, rekao je izvor iz kancelarije tužioca za CNN. Nijedan od preživelih članova posade ili putnika nije testiran na drogu ili alkohol, jer su bili u "stanju šoka", rekli su nadležni na konferenciji za novinare nakon pronalaska tela.

Morvilo je predstavljao Linča kada je oslobođen optužbi za prevaru u krivičnom postupku u SAD u junu, vezano za preuzimanje njegove softverske kompanije Autonomy od strane Hewlett Packarda, a preživeli su istražiteljima rekli da je krstarenje bilo proslava tog oslobađanja, prema pomoćniku tužioca Rafaeleu Kamaranou. Iako je Linč oslobođen bilo kakve krivične odgovornosti u SAD, Hewlett Packard je nagovestio da neće odustati od potražnje za naplatom odštete od četiri milijarde dolara iz Linčove imovine, dosuđene od strane britanskog suda 2022. godine.

U onome što izgleda kao tragična slučajnost, Linčov poslovni partner Stiven Čemberlen — koji je bio njegov saoptuženi u američkom slučaju prevare i bivši direktor operacija u Darktrace-u — preminuo je 19. avgusta, istog dana kada je "Bayesian" potonuo, nakon što ga je dva dana ranije udario automobil dok je džogirao. Portparol tužilaštva rekao je za CNN da je Katfild izjavio da je Linč saznao za Čemberlenovo ozbiljno stanje i planirao da skrati krstarenje kako bi se vratio u Veliku Britaniju da vidi svog poslovnog partnera, koji je bio na aparatima za održavanje života.

"Bayesian" je potonuo nekoliko sati pre Čemberlenove smrti u bolnici, rekao je njegov advokat. Linč nije mogao znati za smrt svog partnera, a Čemberlen, koji je bio u komi, nije mogao znati za brodolom, rekli su Čemberlenovi pravni savetnici.

Lokalni tužilac Ambrođo Kartosio izjavio je da nijedan lični predmet, uključujući računare, nakit ili Linčove hard diskove, nije pronađen na plovilu. Međutim, hard diskovi sa broda i nadzorne kamere povezane sa navigacionim sistemom jahte predati su istražiteljima kako bi utvrdili da li postoje bilo kakvi podaci koji bi mogli ukazati na to kako je jahta potonula za samo 16 minuta nakon udara oluje. Plovilo nije imalo tradicionalnu "crnu kutiju" niti uređaj za snimanje podataka o plovidbi koji bi snimao navigacione podatke ili zvukove sa komandnog mosta.

Nakon što ronioci završe preglede olupine ove nedelje, oni će dati predloge kako najbolje izvući plovilo od 473 tone bez prosipanja 18.000 litara nafte i goriva koji su još na brodu, i kako osigurati da bilo koji osetljivi podaci ne dospeju u pogrešne ruke. Troškovi vađenja broda pašće na njegovog vlasnika, Linčovu udovicu, kako nalaže italijanski pomorski zakon.

(Telegraf.rs)