Rusija preti da bi mogla da uništi internet i GPS, a Zapad nema dobar rezervni plan

A. P.
Vreme čitanja: oko 4 min.
Pixabay.com

Dmitrij Medvedev, zamenik predsednika Saveta bezbednosti Rusije, izdao je oštro upozorenje u junu.

"Podmorski kablovi koji omogućavaju globalnu komunikaciju preko interneta postali su legitimna meta za Rusiju", rekao je on.

Njegovo upozorenje usledilo je nakon što je "Severni tok 2", gasovod kojim se gas iz Rusije prenosi u Nemačku, dignut u vazduh. Ruski zvaničnici veruju da je Zapad umešan u napad. Nedavni izveštaji ukazuju na to da Ukrajina zapravo stoji iza napada.

"Ako polazimo od dokazanog saučesništva zapadnih zemalja u dizanju gasovoda u vazduh, onda nemamo nikakvih ograničenja, čak ni moralnih, koja bi nas sprečila da uništimo kablovske komunikacije naših neprijatelja na dnu okeana", objavio je Medvedev na Telegramu.

Medvedev, bivši predsednik i blizak saveznik ruskog predsednika Vladimira Putina, ima dugu istoriju davanja zapaljivih tvrdnji. Ali neki analitičari tvrde da ovo nije bila samo još jedna bezazlena pretnja, prenosi "Business Insider".

Ozbiljno upozorenje

"Ogromna mreža podmorskih optičkih kablova koji prenose podatke između kontinenata zaista je ranjiva na neprijateljske sile, uključujući Rusiju", upozorio je Centar za strateške i međunarodne studije.

U maju, šef obaveštajne službe NATO Dejvid Ketler, upozorio je da Rusija možda planira da uništi kablove kao odmazdu za podršku Zapada Ukrajini u njenom ratu protiv Rusije. To je scenario koji sve više brine NATO planere.

Ako su kablovi ozbiljno oštećeni ili prekinuti, delovi internet usluga koje uzimamo zdravo za gotovo i na koje se naša ekonomija oslanja, uključujući pozive, finansijske transakcije i striming, bi biti izbrisani

Karl-Oskar Bohlin, švedski ministar za civilnu odbranu, rekao je da je oštećenje telekomunikacionog kabla koji se proteže ispod Baltičkog mora 2023. godine rezultat "spoljne sile ili neovlašćenog pristupa", iako nije naveo detalje.

U junu je NATO pojačao avionske patrole kod obala Irske zbog zabrinutosti zbog aktivnosti ruskih podmornica, objavio je Sandej tajms.

Pretnja za GPS

Bezbednosni analitičari kažu da internet nije jedina mreža koju Rusija istražuje zbog ranjivosti. Poslednjih meseci, Rusija je optužena da ometa GPS navigacione sisteme, izazivajući haos na rutama komercijalnih avio-kompanija.

Kao rezultat toga, letovi od Helsinkija do Tartua, Estonija, obustavljeni su na mesec dana u aprilu. Melani Garson, međunarodni stručnjak za bezbednost na Univerzitetskom koledžu u Londonu, rekla je da je to deo ruske "sive zone" kampanje protiv Zapada, koja uključuje tajne akcije koje su ispod praga otvorenog ratovanja.

"Rusija već dugo razvija ovu sposobnost i ona je trenutno jeftin i efikasan način zlonamernog ometanja sive zone" rekla je ona i dodala:

"Kako povećavamo naše oslanjanje o povezivanju i svemirskim podacima u svemu, od poljoprivrede do isporuke hrane, narušavanje nacionalne i ekonomske bezbednosti kroz ometanje podmorskih kablova i GPS postaje sve efikasnije".

Rusija je obavestila Zapad

Decenijama svet zavisi od podataka koje prenose podvodni kablovi koji se protežu hiljadama kilometara. Početkom 20. veka, kablovi su prenosili telegrafske signale i kasnije telefonske pozive.

Robert Dover, profesor međunarodne bezbednosti na Univerzitetu Hal u Velikoj Britaniji, rekao je da se na kablove dugo gledalo kao na potencijalne vojne mete, a i SAD i SSSR su ih nadgledali tokom vrhunca Hladnog rata.

Kako je svet postao sve više zavisan od interneta, kablovi postaju sve vitalniji. Kablovi se sada protežu oko 745.000 milja i odgovorni su za prenos 95 odsto međunarodnih podataka.

"Rast elektronskih komunikacija učinio je podmorske kablove vitalnim za međunarodne komunikacije, internet, finansije i tako dalje. Oni su tačka ranjivosti za nacije koje ih intenzivno koriste i za one koji nemaju očiglednu rezervnu poziciju", rekao je Dover.

Slično, GPS signali su sve važniji za avio industriju. Koriste se za bezbedno vođenje aviona do njihovih odredišta i njihovo sletanje. Avioni imaju rezervne sisteme za navigaciju u slučaju da GPS pokvari, ali baltički zvaničnici upozoravaju da poremećeni GPS signali i dalje mogu dovesti avione u opasnost.

Tokom svog rata sa Ukrajinom, Rusija je poboljšala svoje već sofisticirane mogućnosti elektronskog ratovanja, omogućavajući joj da daljinski skremuje GPS koordinate koje se koriste za navođenje projektila i dronova.

To je već uticalo na GPS komercijalne avijacije u istočnoj i severnoj Evropi. Neki analitičari smatraju da Rusija šalje signal Zapadu.

"Ciljanje GPS civilnog vazduhoplovstva je sredstvo kojim se potkopava sigurnost zapadne javnosti u avijaciji, posebno, i pokazuje oslanjanje na satelitske platforme za navigaciju običnih građana", dodao je Dover i nastavio:

"To takođe stavlja vlade na obaveštenje o političkim rizicima nesreća u masovnom tranzitu koje imaju ubedljivo osporiv uzrok".

Hitno je potreban rezervni plan

"Foreign Policy" izvestio je u junu da je NATO počeo da preduzima više akcija na zaštiti podmorskih kablova, postavljajući sistem koji bi automatski upozoravao na pokušaj ometanja. Ali Melani Garson je rekla da to nije dovoljno i da je potrebno više vladinih rezervnih planova u slučaju da sistemi budu potpuno neupotrebljici.

"Zemlje treba ne samo da preduzmu mere za zaštitu, već i da se postaraju da je komunikacioni sistem otporan, npr. sa robusnim alternativama", rekla je ona i dodala:

"Sateliti koji emituju GPS podatke često nemaju zaštitu od pokušaja smetnje, dok zadatak zaštite podmorskih kablova često pada na privatne kompanije koje ih poseduju i održavaju. Ključno je vizualizirati ove strateške budućnosti i imati jasan plan otpornosti koji uzima u obzir potencijalni sistemski rizik da bi zemlje bile operativne ako je ključna komunikaciona infrastruktura ugrožena.

Centar za strateške i međunarodne studije je pozvao SAD da povećaju međunarodnu saradnju kako bi koordinirali odgovor na potencijalni napad na kablove. U objavljenom izveštaju se navodi da je trenutni pravni i međunarodni okvir za sabotažu podmorskim kablovima "kompleksan i fragmentiran, sa različitim međunarodnim pravnim režimima koji određuju odgovornost i kaznu".

Kada se kablovi sabotiraju u međunarodnim vodama, ne postoji osnov da se zadrže oni koji su odgovorni.

(Telegraf.rs)