Novi detalji o avionu kom su tokom leta otpala vrata su previše jezivi: Pravo je čudo da niko nije poginuo!
Jedan od članova posade rekao je da je bio ubeđen da je neko od putnika ispao iz aviona
Nedavno objavljeni dokumenti opisuju haotične trenutke na letu Alaska Airlines 1282 nakon što su vrata ispala ubrzo nakon poletanja ranije ove godine, dok Nacionalni savet za bezbednost saobraćaja (NTSB) održava dvodnevnu raspravu o ovom slučaju.
NTSB je u utorak objavio hiljade stranica dokumenata i transkripata saslušanja, uključujući i sa članovima posade, dok je u toku istraga o incidentu koji se desio 5. januara na avionu Boeing 737 Max 9, javlja ABC News.
Posada je tokom razgovora sa istražiteljima NTSB-a opisala panične i zbunjujuće trenutke nakon što su vrata ispala nekoliko minuta nakon poletanja sa Međunarodnog aerodroma Portland.
Dokumenti pokazuju da članovi posade, budući da su bili vezani za svoja sedišta u kuhinji aviona, nisu imali predstavu o tome šta se upravo dogodilo. Takođe nisu mogli da vide šta se dešava u kabini i fokusirali su se na stavljanje maski za kiseonik. Jedino su znali da je došlo do dekompresije jer je automatska najava preko PA sistema obavestila putnike da koriste svoje maske, pokazuju dokumenti. Svetla u kabini su takođe bila uključena.
Komunikacija u kokpitu je bila izuzetno ograničena zbog buke. Slušalice su padale, a maske za kiseonik su ispuštale piskutave zvuke nakon što su ih piloti skinuli, prema dokumentima. Piloti su odlučili da ponovo stave maske kako bi zaustavili škripanje, ali su im se zatim zaštite za oči maglile pri finalnom prilazu aerodromu, navodi se u dokumentima.
Piloti su morali neprekidno da ponavljaju određene poruke kontrolorima leta jer je audio bio vrlo loš, prema dokumentima.
Članovi posade nisu mogli da stupe u kontakt sa pilotima zbog buke. Jedan član posade rekao je istražiteljima NTSB-a da nije znao da li postoji rupa u avionu u kokpitu i da se brinuo da su piloti možda bili onesposobljeni, pre nego što su na kraju uspeli da uspostave kontakt sa njima, prema dokumentima.
"Najstrašnija stvar bila je što nisam imala tačnu komunikaciju sa kokpitom i na početku nisam znala da li je dekompresija bila napred, da li imamo pilote, i što nisam mogla da komuniciram u potpunosti sa zadnjim delom aviona i da znam tačno šta se desilo i šta se događa", rekla je anonimna članica posade NTSB-u, prema dokumentima. "Mislim da je to verovatno bio najstrašniji deo svega."
Član posade iz zadnjeg dela aviona je prvobitno bio siguran da su putnici poginuli, rekao je član posade istražiteljima NTSB-a. Let je bio gotovo pun, osim nekoliko sedišta; dva sedišta pored nestalih vrata su slučajno bila prazna. Kada je taj član posade smatrao da je dovoljno bezbedno da skine masku za kiseonik, video je prazna sedišta u blizini rupe i bio je siguran da su ljudi ispali, rekao je NTSB-u, dodajući da je toliko retko da ljudi ne pređu na prazno sedište pored prozora ili neko prazno sedište u punom letu.
"Na mestu gde sam prvi put video rupu, video sam pet praznih sedišta", rekao je on istražiteljima. "U tom trenutku sam mislio da smo izgubili ljude – bio sam siguran da smo izgubili ljude jer je let bio pun osim nekoliko praznih sedišta i nisam se sećao da sedišta 26 A i B nisu bila zauzeta. Tako da sam bio apsolutno siguran da smo izgubili ljude iz te rupe i da smo imali žrtve."
Avion je bezbedno hitno sleteo i niko nije ozbiljno povređen u incidentu. Stolovi za obrok su se odvojili i udarali putnike na izlazu iz aviona, a jedan tinejdžer je izgubio majicu i zadobio ozbiljnu modricu, prema dokumentima.
Piloti nisu imali predstavu da postoji rupa u avionu sve dok avion nije sleteo i putnici napustili letelicu, prema dokumentima.
"Znao sam da nešto nije u redu", rekao je jedan pilot, prema transkriptu. "Znao sam da je vazduh ulazio u avion gde ne bi trebao, ali nisam imao predstavu da li je to rupa, prozor ili glavna vrata kabine. Nisam imao predstavu. Zaista nisam imao predstavu. Nisam čuo ništa od članova posade."
NTSB nije bio u mogućnosti da intervjuše radnika na održavanju koji je bio zadužen za vrata na "737" jer je na bolovanju, saopštila je agencija.
Dokumenti su objavljeni dok NTSB počinje da održava istražnu raspravu o incidentu sa vratima. Rasprava će "pomoći će u pribavljanju informacija potrebnih za utvrđivanje činjenica, okolnosti i verovatnog uzroka saobraćajnog incidenta ili nesreće koja se istražuje i za davanje preporuka za poboljšanje bezbednosti saobraćaja", saopštio je NTSB.
Tokom rasprave u utorak, Elizabet Lund, viši izvršni direktor Boeing Commercial Airplanes, rekla je da kompanija radi na promeni dizajna vrata kako bi ih učinila još sigurnijim. "Avioni koji su trenutno u upotrebi biće unapređeni novim delovima i tehnologijama, nadamo se, u roku od godinu dana", rekla je.
Nakon što je Lund detaljno opisala promene koje je kompanija sprovela u mesecima nakon incidenta uz povećano nadgledanje od strane Savezne uprave za avijaciju, predsednica NTSB-a Dženifer Homendi izdala je "reč opreza".
"Ovo nije PR kampanja za Boeing", rekla je. "Možete govoriti o tome gde ste danas. Biće dovoljno vremena za to. Želimo da znamo poboljšanja bezbednosti. Ali ono što je vrlo zbunjujuće za mnoge koji gledaju i slušaju je šta se tada dešavalo. Ovo je istraga o onome što se dogodilo 5. januara."
Preliminarni izveštaj NTSB-a objavljen u februaru otkrio je da su četiri vijka koja su dizajnirana da spreče ispadanje vrata iz Boeinga 737 Max 9 nedostajala pre nego što su se vrata ispala tokom leta.
Zabeleške Boeinga pregledane od strane NTSB-a pokazale su da su oštećeni zakivci na ivici okvira ispred vrata zamenjeni od strane zaposlenih iz Spirit AeroSystems-a u Boeingovoj fabrici u Rentonu, Vašington, 19. septembra 2023, prema izveštaju agencije.
Boeing je morao da otvori vrata uklanjanjem dva vijka za zaustavljanje vertikalnog kretanja i dva gornja vijka za vođice kako bi se zakivci zamenili, ali dokumentacija u slikama koju je pribavio Boeing pokazuje dokaze da su vrata zatvorena bez vijaka na tri vidljive lokacije, prema izveštaju NTSB-a.
Jedno područje sa vijcima je prikriveno izolacijom na slici, iako je NTSB rekao da je mogao da utvrdi u svojoj laboratoriji da taj vijak takođe nije vraćen.
Tokom rasprave u utorak, Lund je rekla da papirni dokumenti koji su autorizovali uklanjanje vrata, što bi dokumentovalo obavljeni rad, nisu pronađeni.
Homendi je takođe razgovarala o odnosu između Boeinga i Spirit AeroSystems-a, nakon što je jedan anonimni zaposleni iz Spirita rekao istražiteljima NTSB-a: "Pa, u osnovi smo bube u fabrici."
"Šta ste uradili od marta da rešite taj problem? Da li ste dobili povratne informacije od vaših zaposlenih?", pitala je Majkla Rajnija, direktora za odnose sa kupcima iz Spirit AeroSystems-a sa sedištem u Rentonu.
Rajni je odgovorio da će razgovarati sa svojim menadžerima "da se osigura da prikupljaju te povratne informacije" i da će "ličно pratiti sa njima kako bi razumeo šta tačno mogu da uradim da pomognem u vezi s tim."
(Telegraf.rs)