Evropa neće moći efikasno da odvrati Putina ako krene na Zapad? Postoji li rešenje

I. N.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Ukoliko Rusija napadne neku NATO članicu, evorpski i američki vojnici će morati da stignu do istočnih delova alijanse najbrže moguće

Foto: Tanjug/AP/Ilustracija

Ukoliko Evropa želi da odvrati moguću rusku agresiju, mora mnogo bolje da se organizuje oko raspoređivanja trupa, tenkova i municije širom kontinenta, upozorava francuski general.

Tokom Hladnog rta zemlje su bile naviknute na to da razmeštaju vojnu opremu. Nekada su ti zadaci bili "mačji kašalj", ali su vremenom  postali izuzetno kompleksni, kaže general Bertrand Tužus zadužen za novoformiranu kopnenu komandu francuske vojske za Evropu.

"Apsolutno je neophodno vratiti vojnu mobilnost u evropske umove, a za to moramo da vežbamo“, kaže Tužus za Politico.

Ukoliko Rusija napadne neku NATO članicu, evorpski i američki vojnici će morati da stignu do istočnih delova alijanse najbrže moguće. Ali trenutne prepreke brzom kretanju uključuju dugotrajne i fragmentirane administrativne procese za prenošenje ratnog materijala preko granica; neadekvatna infrastruktura, uključujući mostove i tunele, za kretanje oklopnih vozila; i nedostatak transportnih kapaciteta kao što su šinski vagoni.

U maju su šefovi diplomatija zemalja EU pozvali da se implementira "Obećanje bloka o vojnoj mobilnosti", koje uključuje obaveze ulaganja u infrastrukturu i obezbeđivanje prioritetnog pristupa putnim, železničkim i drugim transportnim metodama za oružane snage.

U junu je Francuska saopštila da će postati deo sporazuma koji su već potpisale Poljska, Nemačka i Holandija o stvaranju vojnog tranzitnog koridora. U julu su Grčka, Bugarska i Rumunija potpisale pismo o namerama o saradnji u prekograničnoj vojnoj mobilnosti.

Francuska vojska postala je svesna koliko je teško kretati se po Evropi u proleće 2022, kada je poslala bataljon u Rumuniju kao odgovor na rusku invaziju na Ukrajinu.

"Otkili smo dužinu "administrativne crvene trake". Rat je u Ukrajini, a carinici vam objašnjavaju da nemate odgovarajuću tonažu po osovini i da vašim tenkovima nije dozvoljeno da pređu Nemačku. To je neverovatno!", rekao je Tužus.

Osim administrativnih problema, vojnici su bili "zarđali" kada su u pitanju najvažnije veštine.

Francuska vojska, koja se poslednjih decenija borila u Avganistanu i Sahelu, nisu na vozove tovarili vojnu opremu već 20 godina, rekao je general.

Rukovodioci u francuskim železnicama takođe ne znaju ništa o tome.

"Vraćamo se na nešto što smo znali da radimo, a totalno smo zaboravili", rekao je Tužus.

Francuska je rasporedila trupe u Rumuniji kao deo širih napora NATO-a da ojača svoju istočnu odbranu, i nada se da će koristiti redovnu rotaciju trupa i opreme kako bi ponovo naučila veštinu vojnog transporta.

Put, more, železnica

Tužus priznaje da poboljšanje mobilnosti vojske neće biti lako jer su transportna i carinska pravila uglavnom nacionalni prerogativ.

"Praktično napadate suverenitet države kada se uplićete u veoma osetljiva pitanja poput ko sme da ima tranzit kroz zemlju, šta su obaveze carine i koja vrsta oružja se transportuje", rekao je on.

On želi da se zakonodavci prvo fokusiraju na železnički transport.

"Železnica je i dalje najpraktičniji način da se prebacuju tenkovi. Na to moramo da se koncentrišemo", rekao je Tužus.

Jedna od ideja jeste smanjenje taksi za pristup. Tužus za Politico kaže da trenutno francuska vojska mora da plaća 30 miliona evra godišnje da bi garantovala danonoćni pristup vozovima koji prelaze kontinent. "Nadamo se da možemo da obezbedimo pristup vozu bez obaveze plaćanja", rekao je on.

Francuska takođe mora da unapredi svoju "igru" saobraćajne infrastrukture.

"Kada španska ili portugalska brigada želi da prođe kroz Slovačku, postoji velika verovatnoća da će proći kroz Francusku“, rekao je Tužus. Američke trupe takođe redovno vežbaju kretanje vojnika i vozila širom Evrope i često testiraju francuske luke.

Penzionisani američki general-potpukovnik Ben Hodžis, nekadašnji komandant američke vojske u Evropi, rekao je za Politico da je ruska ilegalna aneksija Krima 2014. godine "poziv na buđenje" o potrebi da se poboljša vojna mobilnost.

Od tada, dodao je, "postojalo je poboljšanja, ali to je uglavnom u obliku prepoznavanja da postoji problem."

(Telegraf.rs)