Nade i izazovi Ukrajine posle dugog čekanja isporuke aviona F-16: Jedno će Kijevu biti veliki izazov

Vreme čitanja: oko 5 min.

Predsednik Volodimir Zelenski je rekao da će avioni biti korišćeni za tri vrste misija

Pixabay

FPrvi avioni tipa F-16 spremni su da budu isporučeni Ukrajini iz NATO zemalja, posle više meseci priprema i uvežbavanja ukrajinskih pilota.

Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski rekao je da su oni od suštinske važnosti da pomognu Ukrajincima da se suprotstave ruskoj dominaciji u vazduhu i oslobode ukrajinsko nebo.

Na drugoj strani i ruske snage su se pripremale za dolazak aviona F-16, američke proizvodnje. Bombardovan je niz ukrajinskih vojnih aerodroma i raste zabrinutost da će ovi dugoočekivani avioni biti napadnuti i uništeni ubrzo nakon što stignu.

Samo u julu napadnuta su najmanje tri aerodroma: Mirgorod i Krivi Rih u centralnoj Ukrajini i jedan u južnoj Odeskoj oblasti. Moskva tvrdi da je uništeno pet ukrajinskih borbenih aviona Su-27 i jedan MiG-29, zajedno sa radarom i vrednim lanserima PVO sistema Patriot.

Kijevske vlasti uglavnom ćute, a vazduhoplovstvo je odbilo zahtev BBC za komentar, tvrdeći na društvenim mrežama da su uništeni avioni i sistem PVO u stvarnosti bili zapravo mamci koji su Rusiju mnogo koštali lansirajući skupe rakete Iskander.

Mamci ili ne, saveznici Ukrajine, kao i mnogi Ukrajinci, strahuju da možda nemaju dovoljno dobru zaštitu za F-16.

"Do sada su se ukrajinske vazduhoplovne snage u velikoj meri oslanjale na "raspršene operacije" kako bi osigurale da njeni ratni avioni ne budu pogođeni na zemlji", kaže profesor Džastin Bronk, viši naučni saradnik za vazdušne snage i tehnologije na "Royal United Service Institute".

"Avioni i oprema se redovno premeštaju oko, unutar ili između baza", objašnjava on, tako da "ako Rusija pokrene vazdušni napad, verovatno će samo pogoditi prazan asfalt ili travu".

Ali to će morati da se promeni ako Ukrajina želi da zaštiti svoju vrednu flotu zapadnih aviona od ruskih projektila. Letelice F-16 zahtevaju savršeno glatke piste očišćene od kamenja i drugih sitnih ostataka, u suprotnom se izlažu riziku kvara motora.

"Svaki pokušaj poboljšanja infrastrukture na postojećim bazama će postati vidljivi ruskom osmatranju, bilo da se radi o onim iz satelita ili ljudskim izvorima obaveštajnih podataka", uveren je profesor Bronk i dodaje:

"Do nedavno, Rusija se oslanjala na nadzor ili satelitske snimke da bi špijunirala ukrajinske vazdušne baze, tako da nikada nije znala sa sigurnošću da li su njene rakete pogodile mete".

Sada za to koristi špijunske dronove koji u realnom vremenu šalju snimke iz dubine ukrajinske teritorije izbegavajući ukrajinske elektronske ometače.

"Dronovi sada mogu biti programirani da lete na velike razdaljine i sa potpuno isključenom radio vezom", kaže Oleksandr Karpjuk, komandir jedne ukrajinske jedinice za dronove.

Rusko ministarstvo odbrane ranije je objavilo video napada na vazdugoplovnu bazu Mirgorod na kome se vidi trenutak kada balistička raketa tipa Iskander pogađa mesto gde je parkirano nekoliko ukrajinskih ovjnih aviona.Avioni f16

Za sada nema indicija da su avioni F-16 isporučeni Ukrajini, iako ekspert za avijaciju Anatolij Hrapčinski tvrdi da ruska strana gađa ukrajinske aerodrome jer misli da se to možda dogodilo.

Ranije ovog meseca Entoni Blinken, državni sekretar SAD, izjavio je da je transfer aviona F-16 iz Danske i Holandije već u toku. Očekuje se da će Ukrajina dobiti oko 65 aviona ovog tipa od NATO zemalja.

To bi trebalo da duplira broj letelica koje Ukrajina poseduje, a koje su uglavnom iz sovjetske ere poput MiG-29 i Su-27.

Za Ukrajinu je najvažnije da avioni F-16 budu uključeni u odbrambene misije. Najveći problem vlastima u Kijevu predstavljaju takozvene "klizeće bombe", koje su zapravo u osnovi "glupe bombe" opremljene kompletima za letenje i modulima za navođenje što im omogućava precizne napade

Rusija proizvodi ove dodatne komplete i ove jeftine bombe izazivaju pustoš na prvim linijama fronta. Samo u martu ih je bačeno oko 3.000, uglavnom iz lovaca-bombardera Su-34.

Ako Ukrajina može da zaštiti svoj F -16 na tlu, onda bi oni migli i da odigraju važnu ulogu u potiskivanju ruskih aviona do tačke odakle klizne bombe više ne mogu da gađaju ukrajinske kopnene snage.

F-16 bi radili zajedno sa ograničenim brojem raketnih sistema zemlja-vazduh isporučenih sa Zapada, kao što su Patriot i NASAMS koji su već na terenu.

Ratni avioni će biti naoružani raketama vazduh-vazduh, koje mogu da postanu "autonomne" i da se samostalno navode ka cilju nakon određene udaljenosti od lansiranja.

Trenutno ukrajinski avioni iz sovjetske ere koriste rakete koje zahtevaju konstantno "zaključavanje" ruskog aviona tokom faze ciljanja i lansiranja. To dovodi ukrajinske avione pod veću pretnju jer ne mogu da ispale projektil, a zatim da se okrenu se i udalje, što bi F-16 mogu da urade.

Ne veruju svi F-16 će ​​moći da zaštite ukrajinske gradove:

"Ako ovi mlaznjaci budu leteli visoko, oni će biti ranjivi na sisteme ruske PVO. Ako lete nisko, moraće da lete dublje u rusku teritoriju da bi svojim projektilima dali dovoljan domet. A to nosi još veće rizike", upozorava prof. Bronk.

Umesto da vidi F-16 kao potencijalne mete, Anatolij Hrapčinski tvrdi da će oni samo poboljšati ukrajinsku PVO, zbog njihove sposobnosti da presreću krstareće rakete dok baterije Patriot obaraju balističke rakete.

Svaka vazdušna baza će imati posade u smenama koje će poleteti u slučaju vazdušne pretnje. Ali problem je što se Ukrajina suočava sa velikim nedostatkom Patriota i projektila za njih.

Predsednik Volodimir Zelenski kaže da je Ukrajini potrebno najmanje 25 odbrambenih sistema Patriot da zaštiti svoje nebo i da ih ima samo nekoliko.

F-16 neće nužno preokrenuti tok rata, ali će imati značajan uticaj u napadima na zemlji i u vazduh. Pitanje je da li će ih biti dovoljno, i da li se mogu zaštititi na terenu.

Zelenski: Tri misije za F-16

Ukrajinski predsednik Zelenski u avionu F-16 tokom posete Danskoj Foto: Tanjug/AP

Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski izjavio je da ne postoji trenutak kada bi avioni tipa F-16 mogli da stignu prerano u Ukrajinu jer se njihov dolazka očekuje već 18 meseci. Zelenski je najavio da će ove letelice biti korišćene za tri vrste misije.

1. Suzbijanje neprijateljske vazdušen odbrane (ukrajinska vojska očejnički želi da se unište ruski sistemi zemlja vazduh).

2. Operacija udara iz vazduha, sprečavanje, ometanje i uništavanje ruskih kopnenih snaga

3. Odbrana ukrajinskog vazdušnog prostora od ruskih aviona i projektila

(Telegraf.rs)