U dubini okeana detektovan signal od šest sekundi: Da li će ovo rešiti misteriju koja muči svet 10 godina?
Istraživači iz Kardifa analizirali su podatke s hidrofona - podvodnih mikrofona - koji su uhvatili signal od šest sekundi
Britanski naučnici detektovali su signal koji bi mogao da pomogne u rešavanju misterije leta Malaysia Airlinesa MH370.
Istraživači iz Kardifa analizirali su podatke s hidrofona - podvodnih mikrofona - koji su uhvatili signal od šest sekundi snimljen otprilike u vreme kada se veruje da se avion srušio u Indijski okean nakon što je ostao bez goriva.
Predložili su nastavak testiranja da bi se utvrdilo gde se tačno nalazi nestali avion.
Podsetimo, Boeing 777 Malaysia Airlinesa nestao je pre više od 10 godina, 8. marta 2014. godine, a u avionu se nalazilo 239 osoba.
Potraga za nestalim avionom traje godinama, ali napori za sada nisu urodili plodom, a nestanak aviona i danas ostaje jedan od najvećih misterija avijacije.
Snažan udar mora biti snimljen
Boeing 777 težak je 200 tona, a u okean se verovatno srušio brzinom od 200 metara u sekundi, a kinetička energija oslobođena takvim delovanjem ekvivalentna je malom potresu, a to bi bilo dovoljno da ga snime hidrofoni udaljeni hijadama milja daleko.
Dve su hidroakustične stanice koje takav signal mogu detektovati. Jedan je u Kejp Luinu u zapadnoj Australiji, a drugi je na britanskoj teritoriji Diego Garsijia u Indijskom okeanu.
Oni su uspostavljeni kao deo režima nadzora Ugovora o sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih eksperimenata. Obe su lokacije bile operativne u vreme kada se veruje da je MH370 pao u okean.
Hidroakustične stanice prethodno su detektovale karakteristične signale pritiska od pada aviona, kao i potrese različitih veličina na udaljenostima većim od 3000 milja.
U svom istraživanju, tim Univerziteta Kardif identifikovao je jedan signal koji se poklapa s uskim vremenskim okvirom kada se letelica mogla srušiti u okean 8. marta 2014. godine. Zabeležen je na stanici Kejp Luvin, ali ga na stanici Dijego Garsija nisu uočili.
"S obzirom na osetljivost hidrofona, vrlo je malo verovatno da velika letelica koja udara u površinu okeana ne bi ostavila vidljiv trag pritiska, naročito na obližnjim hidrofonima", rekao je istraživač dr Usama Kadri.
Njegov tim veruje da bi dalja istraživanja mogla da otkriju misteriju na sličan način kao što je podmornica argentinske mornarice, ARA San Juan, pronađena na morskom dnu godinu dana nakon implozije koja ju je 15. novembra 2017. strmoglavila u dubine južnog Atlantika.
Pronašli su brod nakon što su detonirali granate u okeanu kako bi oponašali eksploziju na podmornici, a zatim su uporedili signale onih sa zvukovima koje su uhvatili hidrofoni kada je eksplodirala.
Kao rezultat toga, pronašli su olupinu na dubini od gotovo 3000 stopa 290 milja od obale Argentine.
On smatra da bi se isti eksperiment mogao napraviti i u ovom slučaju.
"Kada bi se utvrdilo da su signali povezani, to bi značajno suzilo, gotovo precizno odredilo lokaciju avopma. S druge strane, ako se utvrdi da signali nisu povezani, to bi ukazivalo na potrebu da vlasti ponovno procene vremenski okvir ili lokaciju utvrđenu njihovim dosadašnjim službenim naporima potrage, kazao je on.
Britanija je već odigrala ključnu ulogu u određivanju područja potrage.
Dve nedelje nakon nestanka aviona, Inmarsat, britanska kompanija za satelitske telekomunikacije, otkrila je da je satelitska jedinica aviona odgovarala na zahteve svakog sata nakon što je nestao s drugih radara. U saradnji s UK Air Investigations Branch istražiteljima je omogućio potencijalno područje pretrage.
Tokom tri godine Australija, Sjedinjene Države, Kina i Malezija istraživale su 46.000 kvadratnih milja morskog dna jugozapadno od Perta.
U 2015. i 2016. na obali su se pojavile krhotine i na nekoliko ostrva u Indijskom oceanu, uključujući Reunion, a neki su doplutali i na obalu Afrike. Privatni preduzetnik Ocean Infinity pokrenuo je novu potragu u januaru 2018. godine, ali nakon šestomesečne potrage ni ona nije uspela da pronađe nešto.
"Nestanak MH370 motivisao je ovaj rad jer je pokrenuo pitanja o sposobnosti otkrivanja pada aviona u okeanu i potencijalnoj upotrebi hidroakustičke tehnologije za pomoć naporima traganja i spasavanja. Nažalost, nismo uspeli da pronađemo signal s potrebnom sigurnošću za pokretanje nove potrage za nestalim avionom. Međutim, ako vlasti budu sledile preporuke, možemo proceniti relevantnost uočenih signala, potencijalno rasvetljavajući lokaciju MH370", zaključio je Kadri.
(Telegraf.rs)