Novi problemi za Putina: Jedini ruski nosač aviona admiral Kuznjecov nije više u operativnoj upotrebi
Za razliku od nosača aviona na nuklearni pogon, kakve poseduju Sjedinjene Države ili Francuska, ruski admiral Kuznjecov kao pogonsko gorivo koristi mazut zbog čega ima ograničeno vreme boravka u misijama od 45 dana
Uprkos značajnim resursima koji se ulažu u njegovo održavanje i ažuriranje, istoriju jedinog ruskog nosača aviona admiral Kuznjecov obeležili su požari, padovi i neefkasnost. Kako prenosi The national interest, zbog toga ovaj brod nastavlja da se suočava sa neprestanim mehaničkim problemima i konstruktivnim nedostacima, zbog čega je van operativne upotrebe.
Za razliku od nosača aviona na nuklearni pogon, kakve poseduju Sjedinjene Države ili Francuska, ruski admiral Kuznjecov kao pogonsko gorivo koristi mazut zbog čega ima ograničeno vreme boravka na otvorenom moru od 45 dana.
U međuvremenu, od početka ruske invazije na Ukrajinu u februaru 2022. godine ukrajinska vojska je najviše uspeha imala upravo u pomorskom ratovanju. Ukrajinci su pomoću svojih antibrodskih raketa tipa "neptun" i koristeći napredne sisteme dobijene od saveznika SAD i NATO uspešno potopili više ruskih brodova među kojima je i krstarica Moskva, komandni brod Crnomorske flote.
Zbog toga je Rusija bila primorana da povuče brodove iz baza na Krimu, koji je anektirala 2014. godine i usidri ih u svoje luke nadajući se da će tamo biti van dometa. Nastavak rata u Ukrajini, kao i međunarodne sankcije pogubno utiču na ruske pomorske kapacitete, a nosač aviona admiral Kuznjecov je najočigledniji primer.
S obzirom na nesposobnost Rusije da pravilno održava i servisira svoj jedini nosač aviona, njen potencijalni prioritet postavljanja dodatnih plutajućih vazdušnih baza izgleda potpuno pogrešno. Iako već izvesno vreme admiral Kuznjecov, nastavlja da pluta van funkcije iz nekog razloga, Rusija nastavlja da ulaže resurse u njegovo održavanje i pokušaje ažuriranja njegovih sistema.
Ovaj nosač aviona je od početka proizvodnje patio od niza mehaničkih problema i nedostataka u konstrukciji. Pretrpeo je požare, pa čak i pad krana. U stvari, ratni brod je godinama bio po strani zbog ovih problema. Ruska ratna mornarica sovj jedini nosač aviona opisuje kao "tešku krstaricu koja nosi avione", sposobnu da nosi 12 aviona Suhoj Su-27 i 16 aviona Jakovljev Jak 41-M i nekoliko različitih tipova helikoptera.
Za razliku od svojih modernijih parnjaka na nuklearni pogon širom sveta, Kuznjecov radi na mazut, koji ispušta gust sivi dim i koji jednostavno nije efikasan. Može da plovi samo 45 dana pre nego što mu je potrebno servisiranje. Njegovi takmaci na nuklearni pogon mogu da rade na neodređeno vreme do 25 godina.
Kuznjecov ima dugačak spisak incidenata što je takođe uticalo na njegovu reputaciju kao propalog nosača. Tokom prvog odlaska na misiju dva aviona su izgubljena zbog neispravnih ožičenja na palubi. Nekoliko godina kasnije, požar izazvan zavarivanjem rezultirao je smrću dva radnika i povredama mnogih drugih.
Plutajući kran srušio se potom na palubu nosača ubivši još jednog radnika. Dok je bio u matičnoj luci 2022. godine, na brodu je izbio još jedan požar tokom radova na održavanju. Očigledno, Kuznjecov neće uskor isploviti, ako će uopšte. Niti će Rusija uskoro imadi bilo koji drugi nosač aviona.
Tehnički podaci - Admiral Kuznjecov
- Porinut: 1. april 1982.
- Deplasman: 53.000 tona
- Dužina: 305 metara
- Širina: 72 metra
- Brzina: 29 čvorova (oko 54 km/h)
- Domet: 15.700 kilometara
- Kapacitet: 30 aviona i hleikoptera
(Telegraf.rs)