Posada sedam nedelja zaglavljena na brodu koji je srušio most: Mukama nije kraj, mogu tamo da ostanu mesecima
Oni su zadržani na nesrećnom brodu Dali otkako je izgubio snagu, skrenuo s kursa i udario u most Francisa Skota Kija 26. marta, pri čemu je poginulo šest građevinskih radnika
Kada je sveštenik Mark Neslhat ukrcao na teretni brod Dali nedelju dana nakon što je udario u most u Baltimoru, pojavila su se zabrinuta pitanja među 21 članom posade: „Kada ću moći da siđem s broda? Kada ću moći da se vratim kući?” Više od mesec dana kasnije, članovi posade i dalje ne znaju odgovore, piše CNN.
Oni su zadržani na nesrećnom brodu Dali otkako je izgubio snagu, skrenuo s kursa i udario u most Francisa Skota Kija 26. marta, pri čemu je poginulo šest građevinskih radnika.
Od tada, 20 Indijaca i jedan Šrilančanin na brodu tuguju za izgubljenim životima, FBI im je zaplenio mobilne telefone i izdržali su seriju kontrolisanih eksplozija kako bi se razbio ogroman komad mosta zaglavljen na pramcu broda.
"Bilo je teško za pomorce, pre svega zato što znaju da je došlo do gubitka života", rekao je Gvi Guo Duan, pomoćnik generalnog sekretara Sindikata pomorskih oficira Singapura, jednog od sindikata koji predstavljaju članove posade na brodu pod zastavom Singapura.
"Teško im je, biti na brodu i gledati mesto nesreće svaki dan."
Ali moglo bi proći nedelje ili čak meseci pre nego što budu mogli da odu, zbog niza komplikacija – uključujući američke vize koje su istekle dok su bili zarobljeni. Evo zašto su još uvek zaglavljeni na brodu – i kako se nose sa nezamislivim stresorima:
Pomorska pravila nalažu da posada mora biti na brodu
Ogroman brod poput 300 metara dugog, 96.000 tona teškog Dalija zahteva stalnu negu – čak i ako se ne kreće. A brod zaglavljen na reci i dalje se suočava sa nizom potencijalnih opasnosti, rekao je Filip C. Šiflin Mlađu, direktor Centra za zagovaranje pomoraca.
"Možete primiti vodu. Mašinerija radi... svaki put kada mašinerija radi, postoji poseban rizik da nešto pokvari i izazove požar ili nešto slično", rekao je on.
"Dakle, pomorci moraju biti na brodu spremni da odgovore na te različite opasnosti. I to je po zakonu."
Sjedinjene Države imaju "minimalne zahteve za posadu brodova", prema Kancelariji Federalnog registra, a slični međunarodni propisi su široko usvojeni.
"Po međunarodnim pomorskim propisima, neki članovi posade moraju ostati na brodu", rekao je Neslhat, predsednik i izvršni direktor Instituta za pomorce, koji promoviše bezbednost i dobrobit pomoraca.
Neprofitna organizacija pomaže pomorcima u nevolji širom sveta, uključujući one pogođene uraganima, piratskim incidentima ili smrću na moru.
Kada je Neslhat posetio posadu Dalija 1. aprila, odmah je primetio njihovu "osećaj velikog gubitka i tuge" zbog poginulih građevinskih radnika, i pomorci su "želeli da obaveste svoje članove porodice da su bezbedni", rekao je.
Ali nekoliko dana kasnije, posada je izgubila kontakt sa svojim porodicama kada je FBI zaplenio mobilne telefone posade 15. aprila kao deo svoje tekuće istrage o nesreći.
"Neosnovani strah" među članovima posade
Nakon što je FBI ukrcao na Dali i zaplenio mobilne telefone pomoraca, talas anksioznosti je zahvatio brod, prema zajedničkoj izjavi Sindikata pomorskih oficira Singapura, koji predstavlja oficire broda, i Organizacije pomoraca Singapura, koja predstavlja ostale članove posade.
Pomorci su od tada dobili nove mobilne telefone, rekao je Duan za CNN u četvrtak. Ali FBI je vratio samo neke od SIM kartica članovima posade, rekao je on.
Iako istražitelji nisu okrivili nijednog pojedinca za nestanak struje koji je doveo do smrtonosne nesreće, pomorci su osetili "neosnovani strah od lične krivične odgovornosti", saopštili su iz dva sindikata koja predstavljaju članove posade.
"Bez obzira na to koliko dugo traje istraga, prava i dobrobit posade ne smeju biti ugroženi tokom njenog trajanja", rekao je Dejv Hajndel, predsednik Međunarodnog sindikata pomoraca.
"Pozivamo vlasti da budu svesne da pomorci koriste mobilne uređaje za obavljanje ličnih poslova, plaćanje računa i, što je još važnije, za prebacivanje novca u svoju domovinu kako bi izdržavali porodice", rekao jeon.
"Članovi posade su demoralizovani bez osnovnih alata koje svi uzimamo zdravo za gotovo."
"Produženo zadržavanje pomoraca na brodu MV Dali i neuspeh vlasti da im vrate lične komunikacione uređaje su nepravedni", rekao je Don Markus, predsednik Međunarodne organizacije kapetana, upravitelja i pilota.
"Naša srca su uz kapetana, oficire i posadu MV Dali, koji su ne samo pretrpeli strašno i tragično iskustvo koje je rezultiralo gubitkom šest života, već koji i dalje ostaju izolovani od svojih voljenih."
"Očigledno, ovo nije normalno okruženje za njih"
Dok čekaju vesti o svojoj sudbini, članovi posade ostaju zauzeti – ne samo sa svojim brodskim dužnostima već i pomažući istražiteljima i spasilačkim ekipama.
"Očigledno, ovo nije normalno okruženje za njih. Ali oni su svi profesionalni pomorci, tako da rade ono što treba", rekao je Darel Vilson, portparol kompanije Synergy Marine Group – kompanije koja upravlja brodom Dali.
"Njihovi dani su ispunjeni. Imaju normalne dužnosti na brodu. Moraju da brinu o brodu, brinu o opremi, da osiguraju da sve radi i funkcioniše kako treba. Takođe pomažu spasiocima."
Pomorci igraju ključnu ulogu u pomaganju spasilačkim ekipama jer "znaju sve prolaze. Znaju gde se šta nalazi na brodu", rekao je Vilson.
"Dakle, ako neko ima pitanje o tome gde možemo priključiti vodu, pomorci mogu pomoći", rekao je Vilson.
"Posada u suštini pomaže na bilo koji način."
Što se tiče onih koji pomažu članovima posade sa hranom, toaletnim potrepštinama i drugim svakodnevnim potrebama, Synergy Marine "odmah je poslala predstavnike ovde... osiguravajući da imaju sve što im treba, pomažući da se donesu dodatne zalihe na brod ili organizujući dodatne zalihe", rekao je Vilson.
Pored toga, "organizovali su posete nekih pomorskih organizacija. Neke od pomorskih misija su bile na brodu. Dve odgovarajuće ambasade su bile u kontaktu sa posadom i čak su posetile brod", dodao je.
Synergy je takođe obezbedila usluge mentalnog zdravlja za posadu, koje Duan – zvaničnik Sindikata pomorskih oficira Singapura – zaslužuje za pomoć jednom pomorcu koji je bio traumatizovan nakon što je panično pokušavao da pronađe preživele noć nesreće.
"Jedan od njih je zapravo potrčao na pramac broda, da pokuša da pronađe preživele iz nesreće – uprkos gomilama ruševina sa mosta koje su mogle pasti u bilo kom trenutku", rekao je Duan.
Dana 13. maja, nakon šest nedelja na pramcu broda Dali, ogroman deo mosta je raznesen u seriji kontrolisanih eksplozija – sa posadom koja je i dalje bila na brodu.
Mnogi su se nadali da će uklanjanje značiti da bi posada mogla uskoro da zaplovi ili bar da siđe s broda. Ali se pojavljuju nove prepreke.
Istekle im vize dok su bili zaglavljeni na brodu
Pored propisa o posadi, tekuće istrage i pitanja o tome da li je Dali sposoban za plovidbu, članovi posade ne mogu ni da kroče na američko tlo. Njihove jednomesečne vize su istekle tokom skoro dva meseca koliko su zarobljeni na brodu Dali, rekao je Duan.
Čak ni kompanija za upravljanje brodom ne zna kada će posada moći da ode.
"Oni će biti na brodu u doglednoj budućnosti", rekao je Vilson za CNN u sredu.
Duan, koji je posetio posadu 24. aprila i redovno komunicira sa kapetanom, rekao je da ne očekuje da će brod napustiti područje Baltimora dok vlasti ne završe istragu.
Preliminarni izveštaj Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja o nesreći nije uključivao verovatan uzrok, koji će biti deo konačnog izveštaja za koji bi istražiteljima mogle da trebaju traje do dve godine da ga završe.
"Bez konačnog izveštaja, ne mislim da brod ide bilo gde daleko od Baltimora", rekao je Duan.
U ponedeljak je nekoliko tegljača odvuklo brod u Seagirt Marine Terminal u luci Baltimor – isto mesto odakle je Dali krenuo na svoje nesrećno putovanje pre gotovo osam nedelja. Tamo će brod proći sve neophodne, privremene popravke pre nego što se izvrše trajne popravke, rekli su zvaničnici.
U međuvremenu, Duan se nada da će nebitni članovi posade moći da siđu s broda i privremeno borave na kopnu kako bi "ublažili svoj mentalni stres".
Unije članova posade su javno zatražile produženje ili obnavljanje viza za pomorce. Duan se takođe nada da će američke vlasti ponovo proceniti ko mora ostati na brodu, a ko bi mogao da leti kući.
"Uzeli smo njihove žrtve zdravo za gotovo"
Sudbina posade broda Dali ističe lične žrtve radnika koji često napuštaju svoje porodice na mesece kako bi obezbedili robu koju mnogi potrošači koriste svakodnevno.
"Mislim da većina nas misli da se predmeti koje koristimo svakodnevno pojavljuju na Amazonu ili... Walmartu, itd. Realnost je da se 90% tereta u svetu prevozi brodovima", rekao je Šiflin.
"Brodove opslužuju pomorci. A za većinu nas – ogromnu većinu nas – oni su nevidljivi. Ni ne znamo da su tamo. I mislim da često uzimamo njihove žrtve zdravo za gotovo", zaključio je on.
(Telegraf.rs)