Da li Rusija i dalje koristi Krimski most da jača i snabdeva vojsku za rat u Ukrajini?
Poluostrvo Krim je okupirala i anaktirala Rusija 2014. godine
Krimski most, koji spaja Rusiju i poluostrvo Krim, od početka rata u Ukrajini bila je jedna od glavnih saobraćajnica za snabdevanje vojske.
Međutim, satelitski snimci pokazuju da je saobraćaj na mostu značajno opao od ukrajinskog napada prošle godine, što implicira da Moskva možda planira da izvrši napad na Ukrajinu koristeći alternativne kopnene rute.
Analitičari smatraju da postoji šansa da se Moskva okrenula ka korišćenju kopnenih puteva u okupiranoj istočnoj Ukrajini za snabdevanje vojske, umesto da u te svrhe nastavi da koristi Krimski most.
Slike koje je snimila američka kompanija za svemirsku tehnologiju Maxar i analizirala ukrajinska obaveštajna agencija Molfar, pokazuju da na mostu ima veoma malo saobraćaja i da možda više nije efikasna meta ukrajinskih snaga od njegovog poslednjeg napada u julu 2023. godine.
Slike koje su podeljene sugerišu da nijedan teretni voz koji prevozi vojnu opremu nije koristio ovaj prelaz između februara i aprila ove godine.
Međutim, u februaru je mostom prošao jedan teretni voz od oko 55 vagona, za koji se veruje da je prevozio gorivo.
Poređenja radi, od maja 2023. do marta 2024. godine, oko 1.097 teretnih vagona primećeno je na stanici Taman u ruskoj oblasti Rostov, koja se graniči sa Donjeckom i Luganskom u okupiranoj Ukrajini, prema podacima obaveštajnih službi.
Takođe je poznato da su 203 teretna vagona prešla Krimski most u tom istom periodu.
"Ovo može ukazivati na nespremnost Rusije da transportuje vojni teret preko mosta nakon prethodnih napada i korišćenja alternativnih ruta", saopštili su obaveštajci Molfara.
Kijev je prošle godine lansirao morske bespilotne letelice koje su oštetile i kolovoz i železnički deo mosta tokom eksplozije.
Saobraćaj je od tada nastavljen, ali uz ograničenja.
Šef ukrajinske službe bezbednosti Vasil Maliuk rekao je da je pre eksplozije dnevno prelazilo do 46 vozova sa oružjem, ali da je sada sve svedeno na pet vozova koji prevoze putnike i robu opšte namene.
Oklevanje Moskve da koristi most korespondira sa porastom teretnog saobraćaja između Rostova i ukrajinskih okupiranih regiona.
Rusija navodno gradi nove železničke linije koje će povezati Melitopolj, Berdjansk i Mariupolj sa Krimom i Rusijom.
Moguće je da se ove nove rute pripremaju kao deo ruske ofanzive na Ukrajinu koja će krenuti u nekom trenutku ove godine.
Ako to ne uspe, ruske snage bi mogle da koriste druge alternative Krimskom mostu, poput auto-puteva.
Ova kopnena ruta, koja prolazi kroz okupirane teritorije od Rostovske oblasti do Krima, čini do polovine teretnog transporta Moskve u toj oblasti.
Poluostrvo Krim je okupirala i anaktirala Rusija 2014. godine. Osam godina kasnije, Rusija je pokrenula sveobuhvatnu invaziju na Ukrajinu koja i danas traje.
Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski je više puta uveravao da ukrajinske snage nameravaju da oslobode Krim u svojoj kontraofanzivi protiv Rusije, zajedno sa okupiranim područjima na istoku zemlje koje Rusija kontroliše od 2022. godine.
(Telegraf.rs)