Dva aviona poznate kompanije morala da se vrate na aerodrom, primali "pogrešne" signale: Sabotiraju ih Rusi?

A. Đ.
Vreme čitanja: oko 1 min.

Razlog za probleme sa navigacijom je nepoznat, ali stručnjaci veruju da su njihovi GPS potencijalno ometeni od strane Rusa

Foto: Pixabay

Dva aviona kompanije Finnair, koja su se uputila iz Helsinkija ka Tartuu u Estoniji, morala su da se okrenu i vrate na mesto polaska u četvrtak i petak jer navodno nisu bili u stanju da se kreću na bezbedan način.

Razlog za probleme sa navigacijom je nepoznat, ali stručnjaci veruju da su njihovi GPS potencijalno ometeni od strane Rusa.

Ministri na Baltiku su upozorili da se Rusija ponaša na"ekstremno opasan" način i da rizikuje razornu vazdušnu katastrofu ako nastave navodne napade na avione.

Prema The Sun, skoro 4.000 letova je bilo pogođeno ometanjem poslednjih meseci. Napadi uključuju lažne podatke koji se šalju navigacionim sistemima, prisiljavajući avione da skreću i rone kako bi izbegli fantomske prepreke.

Estonski ministar spoljnih poslova Margus Cahna rekao je da su najnoviji slučajevi "deo neprijateljskih aktivnosti Rusije".

"Takve akcije predstavljaju hibridni napad i pretnju našem narodu i bezbednosti, i mi ih nećemo tolerisati", rekao je ministar spoljašnjih poslova Margus Kana.

Strogo tajni ruski uređaj za ometanje signala poznat je kao "Tobol" i podseća na veliku srebrnu posudu sa antenom koja viri iz sredine.

On ometa signale koji putuju između satelita i GPS sistema na avionima i brodovima u okolini tako što emituje radio talase na istoj frekvenciji, zbunjujući sisteme i čineći ih neupotrebljivim.

Preko 46.000 aviona koji su leteli iznad Baltičkog mora prijavilo je probleme u navigaciji između avgusta 2023. i marta ove godine, uključujući avio-kompanije kao što su Rianair, Vizz Air i British Airvais, kako je izvestio San.

Takođe se veruje da je Rusija odgovorna za ometanje satelitskih signala u avionu RAF-a koji je prevozio ministra odbrane Granta Šapsa iznad Poljske prošlog meseca.

(Telegraf.rs)