Kako Putin ugrožava vazdušni prostor iznad Evrope: Dovodi u opasnost i putničke avione
Ometanje GPS signala ne utiče samo na angažman NATO snaga, već i na civilno vazduhoplovtvso i pomorstvo
Ruski predsednik Vladimir Putin svakodnevno ometa GPS signale sa satelita u regionu Baltičkog mora; podaci se gube zbog napada na navigacione sisteme aviona i brodova, a ponekad se čak dostavljaju i netačni podaci, piše Bild.
Ludilo pogađa vojne i civilne avione - uključujući i avione kojima ljudi idu na odmore, navodi nemački list.
Od ruske invazije na Ukrajinu 2022. godine, primećeni su sve češći prekidi u globalnim navigacionim satelitskim sistemima (GNSS) poput GPS-a u regionu Baltičkog mora, a incidenti se povećavaju već nekoliko nedelja.
Na meti se našao i britanski ministar odbrane
Najpoznatiji slučaj u poslednje vreme desio se kada je britanski ministar odbrane Grent Šaps 13. marta leteo iz Velike Britanije za Poljsku. Tada je primećen prekid u GPS signalu, baš dok je avion Kraljevskog vazduhoplovstva leteo pored ruske enklave Kalinjingrad.
Portparol britanske vlade kasnije je rekao da bezbednost aviona nije bila ugrožena, kao i da "nije retkost da avioni dožive interferenciju GPS-a blizu Kalinjingrada."
Dva različita tipa smetnji primećena su u regionu Baltičkog mora:
- Blokiranje GPS signala, kada je signal sa satelita potpuno potisnut, tako da GPS navigacija više nije moguća
- Manipulacija GPS signala, tokom koje se namerno šalju pogrešni signali, čime je primalac zaveden jer mu se prikazuje njegova netačna pozicija
Pored GNSS-zavisnih sistema, avioni takođe imaju i druge navigacione uređaje, uključujući radio navigaciju ili inercijalne navigacione sisteme.
"Prevara GPS signala je ozbiljna smetnja bezbednosti civilnog vazduhoplovstva i pretnja bezbednom radu civilnih aviona", rekao je portparol Lufthanse portalu aero.de.
Engleski The Sun piše da je samo za osam meseci do kraja marta, 2.309 letova Ryanair-a bilo pogođeno ometanjem ili namipulacijom GPS-a. Neki avioni morali su da izbegavaju fantomske prepreke zbog netačnih podataka.
"Ongoing smetnje globalnog navigacionog satelitskog sistema verovatno su ruskog porekla i baziraju se na poremećajima u elektromagnetnom spektru", rekao je za Bil portparol nemačkog ministarstva odbrane.
Međutim, ove smetnje verovatno neće uticati na funkcionalnost brigade Bundesvera koja će uskoro biti stacionirana u Litvaniji.
"Vojne strukture se ne oslanjaju samo na GPS, već su dizajnirane da budu redundantne", rekao je portparol.
Zašto Rusija pravi ove smetnje?
Zašto Putin ometa i ugrožava evropski vazdušni prostor, pita nemački list.
Jedno objašnjenje jer da bi ruska vojska mogla koristiti ovo da testira zaštitu svoje infrastrukture protiv neprijateljskih raketa - poput bespilotnih letelica ili krstarećih raketa.
Ruske oružane snage stalno testiraju nove sisteme elektronskog ratovanja u enklavi Kalinjingrad, uključujući R-330Zh, Borisoglebsk-2 i verovatno i veoma moćni Tobol.
Kapetani brodova koriste tradicionalnu navigaciju
Česte smetnje GNSS-a u regionu Baltičkog mora primetne su i u pomorstvu. Danski i švedski mediji više puta su izvestili o kapetanima koji su primetili kvar u GPS signalu.
"U slučaju kvara, nautičari moraju da koriste druge navigacione opcije poput radara, mapa i kompasa", objašnjava Dorin Toma, odgovorna za oblast rada navigacionih i komunikacionih sistema u Saveznoj pomorskoj i hidrografskoj agenciji (BSH).
Novi razvoji trebali bi da reše ponavljajuće smetnje, kaže Toma.
"BSH sarađuje s drugim akterima na razvoju koji će značajno poboljšati imunitet na smetnje GNSS prijemnika", dodala je ona.
Ovo bi takođe otvorilo mogućnost zaobilaženja i potiskivanja smetnji u GNSS prijemu korišćenjem novih tehnologija.
Smetnje u GNSS signalu takođe se mogu primetiti i u drugim regionima. Na primer, u velikim delovima Izraela, posebno na njegovoj severnoj granici, GPS signal je ometen, ali kao čisto zaštitna mera protiv raketnog napada.
Čak i u gradovima poput Moskve ili nekim okupiranim područjima u Ukrajini, GNSS signali se ponovo i ponovo ometaju.
Međutim, Kalinjingrad nije ugrožen akutnom artiljerijskom paljbom i ometajući signali se pojavljuju ne samo tokom velikih vojnih vežbi, već postaju sve češći - i stoga ometaju čak i navigaciju običnih ljudi koje se oslanjaju na GPS.
"Ometanje civilnog vazduhoplovstva i pomorskog saobraćaja i privatne navigacije u regionu, od dostave pice do poštara, je neprijateljski čin i treba ga izbegavati", rekao je ekspert za odbranu Markus Faber za Bild.
"Ministarstvo spoljnih poslova takođe bi trebalo da stavi ovu temu na dnevni red Baltičkog saveta", zaključio je on.
(Telegraf.rs)