Ukrajina objavila rat Rusiji na Crnom moru, na meti i civilni brodovi: "Sve čime Rusi plove su legitimne mete"

Vreme čitanja: oko 4 min.

Kijev upozorava da je "potpuno neopravdano" da zapadni brodovi nastave da isporučuju rusku naftu

Foto: Shutterstock

Ruske luke i brodovi na Crnom moru — uključujući tankere koji prevoze milione barela nafte u Evropu — mogli bi opravdano da budu napadnuti od strane ukrajinske vojske u sklopu napora da se oslabi ratna mašina Moskve, upozorio je u ponedeljak visoki zvaničnik Kijeva nakon dva nedavna napada na ruska plovila.

"Sve čime Rusi plove po Crnom moru su legitimne vojne mete", rekao je za "Politico" Oleg Ustenko, ekonomski savetnik ukrajinskog predsednika Volodimira Zelenskog, dodavši da je to odmazda zbog povlačenja Rusije iz Crnog mora uz posredovanje UN. dogovora o žitu i serije raketnih napada na skladišta poljoprivrednih proizvoda i luke.

"Ova priča je počela tako što je Rusija blokirala žitni koridor, preteći da će napasti naša plovila, uništavajući naše luke", rekao je Ustenko. "Naša pomorska infrastruktura je pod stalnim udarom."

Ukrajina je tokom vikenda proglasila vode oko ruskih crnomorskih luka za "ratno rizično područje" od 23. avgusta pa nadalje. Zona obuhvata velike ruske luke kao što su Novorosijsk, Anapa, Gelendžik, Tuapse, Soči i Taman.

Ovo je uzrokovalo skok stope osiguranja za brodove i može ugroziti jednu od glavnih ruskih izvoznih ruta za naftu i naftne derivate — što je ključno za osiguranje da Kremlj ima dovoljno novca da nastavi da vodi rat protiv Ukrajine.

"Posle ovog vikenda, Crno more će biti opasnije mesto za međunarodni transport, a već je bilo veoma opasno", rekao je Bajron Mekini, direktor "S&P Global Market Intelligence". "Mnoga plovila jednostavno ne idu u to područje. Osiguranje u velikoj meri ne postoji. Tamo gde postoje stope osiguranja su veoma visoke i to će se samo povećavati."

U subotu je ruska savezna pomorska agencija "Rosmorrechflot" izvestila da je ruski tanker "Sig" pogođen u očiglednom napadu ukrajinskih snaga dok je plovio u blizini poluostrva Krim.

"Tanker je pogođen u mašinsku prostoriju, blizu vodene linije sa desne strane, verovatno kao rezultat napada bespilotnog plovila", rekli su zvaničnici.

Ukrajinsko ministarstvo odbrane saopštilo je da sve dok Rusi "terorišu mirne ukrajinske gradove i uništavaju žito osuđujući stotine miliona na glad", "za vas više neće biti sigurnih voda ili mirnih luka u Crnom i Azovskom moru".

Prošlog meseca Rusija je isporučila skoro 59 miliona barela sirove nafte, trećinu svog ukupnog izvoza, iz strateške crnomorske luke Novorosijsk, prema obaveštajnoj kompaniji "Kpler". Od toga je 32 miliona barela otišlo u zemlje EU. Luka takođe otprema i druga goriva kao što su dizel, benzin i nafta, pored žitarica namenjenih za globalno tržište.

Novorosijsk je takođe mesto gde se završava naftovod Kaspijskog konzorcijuma, donoseći do 1,3 miliona barela nafte dnevno iz Kazahstana — odakle se isporučuje na svetska tržišta.

Novorosijsk je takođe dom glavne pomorske baze Crnomorske flote. Prošle nedelje, ukrajinski morski dron je pogodio i oštetio ruski vojni desantni brod "Olenegorski gornjak".

Blizina ruske vojske trgovačkim lukama mogla bi povećati rizik za civilne brodove, upozorio je Aleksis Elender, analitičar robe u "Kpleru".

"Oni koji posluju na tržištima transporta kažu da očigledno ne očekuju od Ukrajine da napadne komercijalni brod, ali postoji rizik da će instalacije ili brodovi biti uhvaćeni u unakrsnoj vatri i da postoji mnogo trgovine koja se kreće kroz ruske crnomorske luke", rekao je on. "Mnogo grčkih brodova radi na ovim poslovima i dok neki vlasnici nerado prevoze ruski teret, tamo postoji mešavina raznih nacija."

Sve veći rizik koji sukob predstavlja za međunarodne plovne puteve značiće teške odluke za industriju brodarstva, kao i za trgovce koji su u iskušenju da nastave da kupuju jeftinu rusku naftu pod uslovima ograničenja cene od 60 dolara po barelu koje je prošle godine postavila G7.

"Ipak imate grčke i turske tankere koji rade oko te zone, trgujući s ruskom naftom u granicama ograničenja cena, a bilo je dosta plovila u stranom vlasništvu i u blizini napada dronom u Novorosijsku", rekao je Mekini. "Najzanimljivije pitanje koje proizlazi iz ovoga je da li će oni biti odvraćani u budućnosti ako njihova višemilionska imovina bude u opasnosti od zalutalog projektila."

Međunarodna brodarska komora, koja predstavlja brodovlasnike i operatere, odbila je da komentariše da li će najnovije eksplozije u Crnom moru odvratiti njene članice da tamo posluju.

Ali, za Ustenka, zapadne kompanije bi već trebalo da shvate da sa Rusijom više ne može biti uobičajenog posla.

"Iz pravne i moralne perspektive, potpuno je neopravdano da ova plovila nastave da isporučuju rusku naftu", rekao je on. "Sada je to podržano i s ekonomske tačke gledišta, jer je rizik izuzetno visok. U takvim okolnostima, cene osiguranja će značajno skočiti, što će ove isporuke učiniti neisplativim. Vaše plovilo i vaša posada biće pod ogromnim rizikom."

"Velike kompanije koje prodaju osiguranje, finansiraju, da li su spremne da nastave ovu vrstu posla kada vide ove slike koje dolaze sa Crnog mora?", upitao je Ustenko. "Ovo je pravi trenutak čak i za one koji još pokušavaju da zatvore oči i pretvaraju se da se ništa nije dogodilo da shvate – nema šanse."

(Telegraf.rs)